Nja, tror inte på allium. De brukar väl ha sina blommor mer samlat i bollform eller är jag helt ute och cyklar. Fin var den i vilket fall @Chili Jag tänker på hyacinter när jag ser den. Klockhyacint kanske?
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, tror inte på allium. De brukar väl ha sina blommor mer samlat i bollform eller är jag helt ute och cyklar. Fin var den i vilket fall @Chili Jag tänker på hyacinter när jag ser den. Klockhyacint kanske?
Ja men klockhyacint var ju superlikt! Ser ingen i just den färgen nu dock. Synd att jag inte hade spade med mig...Nja, tror inte på allium. De brukar väl ha sina blommor mer samlat i bollform eller är jag helt ute och cyklar. Fin var den i vilket fall @Chili Jag tänker på hyacinter när jag ser den. Klockhyacint kanske?
Visst är ettan en lökväxt! Jag skulle inte säga allium eftersom de har blommor som bollar.Den "vilda" blomman.
Min "gullpudra"
Elrör och rättviksknut?Det här med bågar att lägga bärnät eller fiberduk över, var hittar man sånt? Det är ett problem jag haft i alla år. Någon gång har jag böjt grenar över växterna som jag lag det på men det är inte alltid lätt att få tag i bra material och med fiberduk går det inte bra alls. Duken går sönder.
Förra året köpte jag mindre bågar att ha över jordgubbarna men jag behöver fler och butiken som sålde dem har dem inte kvar i sortimentet. Den lokala plantmarknaden har större bågar att ha över en bredare yta men de kostar 60 kronor styck (!) och det är för mycket.
Så hur gör ni?
Det här med bågar att lägga bärnät eller fiberduk över, var hittar man sånt? Det är ett problem jag haft i alla år. Någon gång har jag böjt grenar över växterna som jag lag det på men det är inte alltid lätt att få tag i bra material och med fiberduk går det inte bra alls. Duken går sönder.
Förra året köpte jag mindre bågar att ha över jordgubbarna men jag behöver fler och butiken som sålde dem har dem inte kvar i sortimentet. Den lokala plantmarknaden har större bågar att ha över en bredare yta men de kostar 60 kronor styck (!) och det är för mycket.
Så hur gör ni?
Det här med bågar att lägga bärnät eller fiberduk över, var hittar man sånt? Det är ett problem jag haft i alla år. Någon gång har jag böjt grenar över växterna som jag lag det på men det är inte alltid lätt att få tag i bra material och med fiberduk går det inte bra alls. Duken går sönder.
Aftonsstjärna Ornitogalum nutansDen "vilda" blomman.
Min "gullpudra"
Först vit syrén och sen uppvuxen paradisbuske. Ska ni behålla något alls av nya trädgården? Jag blir så sugen! Men jag har en liten Toyota Yaris så jag vet inte om det går att få in i bilen.
Tack! Vilken present! Ingen kvickrot, tistlar eller åkerfräken, I likeStort grattis på din dag @Galant! Må din trädgård vara ogräsfri och jordgubbarna söta
anledningen till att jag älskar flox
Okej. Vi tar det från börjanJag vet att den här blomman inte hör till tråden men tänkte ändå fråga eftersom alla verkar veta så mycket
Jag googlade redan på att det är en amaryllis för nån vecka sen. Fick blomman i present för 4 år sen bara
Skulle plantera om den stackarn nu å ser att den här ett till blad
Är det normalt?
Å måste den stå i glaskruka eller kan det vara en täkt? Vet att vissa vill stå i genomskinlig kruka
Tacksam för lite hjälp, iaf blomman är
Okej. Vi tar det från början
Amaryllis är en lökväxt som blommar och sedan vissnar blomman och den skjuter blad istället.
Bladen funkar som energisamlare. Ju flera och större blad desto bättre. Så frodigt som möjligt! Den ska alltså ha bra jord, näring och vatten. Pyssla om dem hela våren tills det blir sommar (jag brukar ställa ut mina om sommaren i mycket gödsel, under squashplantorna)
.
Jag har en bekant som bor i Costa rica, han visade bilder på amaryllisar i deras hyfsat vildvuxna trädgård. Det va rätt häftigt att se dom växa sådär istället för julblomma (sorry att den är på fel håll, datorn vägrade vända på den)