Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har det åkt ner frön som ska bli rädisor, sommarmorötter och vintermorötter, två rader av varje. Ska bli ytterligare ett land med morötter i olika färger, tror sorten heter rainbow.
Måste bara få färdigt nästa land, fortfarande en miljon rötter som måste bort innan det är klart att så i.

Mina gurkor verkar inte ha gillat flytten till växttunneln, tur jag satt några nya.
Åh, morötter i blandade färger är gott! De smakar lite olika allihop.

Paradisbusken står ivägen för häcken. Visst kunde jag ta och antingen flytta den eller låta den stå kvar i sitt hörn av trädgården och bli en del av häcken, men jag vet inte riktigt hur snyggt det blir. Dessutom tycker jag inte att paradisbuske är så värst kul när den har blommat över. Men det ska tilläggas att jag inte är helt hundra på att det är en paradisbuske, för jag har bara sett den blomma på foto där busken fanns med lite på avstånd.

Syrénen får stå kvar men ska decimeras lite för att ge plats för häcken.
Härligt att syrénen får vara kvar! :love:

Okej. Vi tar det från början :D

Amaryllis är en lökväxt som blommar och sedan vissnar blomman och den skjuter blad istället.

Bladen funkar som energisamlare. Ju flera och större blad desto bättre. Så frodigt som möjligt! Den ska alltså ha bra jord, näring och vatten. Pyssla om dem hela våren tills det blir sommar (jag brukar ställa ut mina om sommaren i mycket gödsel, under squashplantorna)

Framåt aug-sept tar man in dem och lyfter bort dem från jorden. Ställ dem svalt och torrt så bladen vissnar helt. (näringen från bladen dras ner i löken) I okt-nov tar du fram dem och ger ljus och värme. När de börjar skjuta blomknopp eller blad planterar du i kruka, gärna med minst en tredjedel av löken över jord.

Med lite tur blommar de framåt jul. :)

Jag har alldeles för många. Avkomman har stundtals gett mig totalt inköpsstopp på amaryllisar..... Men de är ju så häftiga. Rent oanständigt överdådiga i blomningen. Brukar samplantera lökarna tätt tätt i stora krukor. De blommar nästan samtidigt och skänker ren och skär lycka :love:

P.S. Den genomskinliga mkrukan är bara en modegrej. Hr eller fru amaryllis skiter fullständigt i vilken kruka, bara det finns näring och lagom med vatten! D.S.

Tack för info :bow:
Då ska jag se om det blir fason på den här blomman med :)

Gjort lite tråkjobb idag genom att vända på gräset och spara det som går av jorden och sedan lagt på Täckbark vid mina prydnadskörsbärsträd. Inte helt klart än men imorgon så!
Har även nästan gjort klart bläbärslandet. Ska dit lite kantstenar imorgon å sen är det klart.

Har planer för mina rabarber. En buske vill nog flytta. Verkar inte trivas där den är nu så jag ska ordna flyttransport åt den i helgen.

Rensat lite och kollar var jag ska sätta upp vindruvorna och hittat ett ställe som kommer bli bra. Tänkte försöka få ut dom imorgon.

Det regnar :banana:

Förstår inte de som säger "hoppas vi får en varm och torr sommar" varje år. Jag blir lika glad varje sommar när det kommer skurar, så det inte är torrt och bränt överallt utan faktiskt grönt. Sen behöver det ju inte regna alla dagar i veckan ;).
Nästa vecka behöver jag inte vattna,det skulle skura mer eller mindre varje dag.

Nån som vet vad det här är för blomma?
Eller rent av ogräs? :D
Slänga eller spara med andra ord? :p

20170527_110605_zpsupl4ru5g.jpg

Sen har vi någon liten vit vild växande blomma överallt i trädgården som min son (som är autistisk) springer runt å säger "titta, en tusensköna" åt. Å jag har ingen aning å svarar ja, det kanske det är.
Googlar å ser att ungen har rätt :o
Säger åt honom att x du hade rätt, det är tusenskönor!
Ja, jag är fantastisk. Så sant så sant, säger han å går iväg :rofl:
Snacka bra självförtroende :love: :D

Har en annan liten vit blomma som växer lite här å var med, ska nog fråga honom om den med :D

Jag funderar lite på om det skulle kunna vara purpurklätt? Inte alls säker dock. Däremot skulle jag spara den, tror inte att det är ett ogräs. :)

Jag har flera, inte bara en. Så det känns som det vore odlat. Men denna var störst. Sparar väl å ser vad som händer med dom :)

Har kört över kirskål och lupiner i bärlandet med trimmern idag.:devil: Igår mosade jag gamla myrbon som bildar grästuvor, körde över ogräs och praktlysing och på helt nya ställen. Klipper mer och mer för varje gång. Nästa gång kär jag bland bärbuskarna där det går men behöver nog ta en handgräsklippare där det är trångt. Kommer bli fint. :)

Höll på att köra över rosenvialen men såg den i sista stund. Där är även en rugge med rödklint som jag sparade som nog ska få flytta till rabatten. Några getrams kärde jag faktiskt rakt över. :o

Sitter nu ute i skuggan från träden och vilar på en filt. :love: Varma susande vindar och fågelsång. Och tystnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka