Okej. Vi tar det från början
Amaryllis är en lökväxt som blommar och sedan vissnar blomman och den skjuter blad istället.
Bladen funkar som energisamlare. Ju flera och större blad desto bättre. Så frodigt som möjligt! Den ska alltså ha bra jord, näring och vatten. Pyssla om dem hela våren tills det blir sommar (jag brukar ställa ut mina om sommaren i mycket gödsel, under squashplantorna)
Framåt aug-sept tar man in dem och lyfter bort dem från jorden. Ställ dem svalt och torrt så bladen vissnar helt. (näringen från bladen dras ner i löken) I okt-nov tar du fram dem och ger ljus och värme. När de börjar skjuta blomknopp eller blad planterar du i kruka, gärna med minst en tredjedel av löken över jord.
Med lite tur blommar de framåt jul.
Jag har alldeles för många. Avkomman har stundtals gett mig totalt inköpsstopp på amaryllisar..... Men de är ju så häftiga. Rent oanständigt överdådiga i blomningen. Brukar samplantera lökarna tätt tätt i stora krukor. De blommar nästan samtidigt och skänker ren och skär lycka
P.S. Den genomskinliga mkrukan är bara en modegrej. Hr eller fru amaryllis skiter fullständigt i vilken kruka, bara det finns näring och lagom med vatten! D.S.