Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt jag ger näring dör,först var det tomaterna,nu vill inte rosorna som fick koskit leva heller,dom var antagligen från 40-50talet och har troligen inte sett näring sen 1800 frös kallt,men dö behöver dom väl inte göra.:cry:
Hur är det med doseringen? Går ju att överdosera näring om det är för hög koncentration på det. Min kompis skulle boosta sina pelargoner "Äh man KAN inte överdosera näring till pelargoner!" sa han :nailbiting::rofl: alla dog eller var döende.

Idag har jag sått sommarblommor, squash, sockerärtor och brytbönor som jag drar upp i växthuset först. Nu är hela bänken i växthuset fullt.
Har sått om gurka också som misslyckades förra gången. Dels grodde bara några få och sen när jag väl planterade ut dom så har åtminstone hälften av dom gett upp. :meh: Får se om det funkar den här gången.
Annars har jag rensat mer ogräs, fyllt på med mer jord och gödsel.
Mina tomatplantor som jag satte ut förra veckan har tagit sig bra och är på gång.

I helgen var jag på ena barnets skola, (som är föräldrarkooperativ där jag ansvarar för trädgårdslandet) och fixade det sista. Rensade, krattade och gjorde i ordning pallkragarna med bågar med odlingsväv över.
Där ska vi testa gurka, tomat och melon. Ska bli spännande och se om det funkar.
Så nu är det dags för pedagogerna att så och plantera med barnen.
Det kommer bli färgglatt i år. Polkabetor, flerfärgade morötter, svarta sockerärtor, flerfärgade mangold, svarta rädisor och lite mera.
Lyckades bränna sönder axlarna i solen och fick en stor blåsa i handen, men det fick det vara värt. Pedagogerna berömmer alltid mitt arbete :up: och nu är dom jättetaggade på att sätta ut allt dom förodlat tillsammans med barnen och att börja så. :)
Önskar själv att jag kunde ha ett sånt stort trädgårdsland hemma, men det får inte plats här.
Till mitt nästa hus ska jag definitivt ha det. :)

Vore fint om det kunde regna väldigt lokalt över trädgårdslandet och krukorna!

Äsch, jag gnäller lite bara :D Det behövs verkligen vatten och jag vill helst inte ha ett bevattningsförbud i sommar.

Jag har kommunalt vatten men är också med i en bevattningsförening som pumpar sjövatten på sommaren för att använda i trädgården :) Det är enormt billigt, de tar in pengar när det behövs så vissa år behöver man inte betala alls.

Förra året blev det 1-0 till mig i kampen mot parkslidet. Men jag räknar ju med att det kommer att dyka upp skott på nytt. Hittills i år har jag dock inte sett något. Så den åkte nog på rätt bra med stryk förra året :devil:.

Äsch, jag gnäller lite bara :D Det behövs verkligen vatten och jag vill helst inte ha ett bevattningsförbud i sommar.

Jag har kommunalt vatten men är också med i en bevattningsförening som pumpar sjövatten på sommaren för att använda i trädgården :) Det är enormt billigt, de tar in pengar när det behövs så vissa år behöver man inte betala alls.
Vi har egen brunn så jag är lite nervös inför sommaren, den har dock alltid haft bra med vatten förut så jag hoppas väl att vi ska klara oss. Annars går det nog att hitta lösningar med närliggande sjöar om man bara håller sig väl med grannarna.

Usch har också egen brunn och är hemskt orolig i år. Tycker vattnet varit mer missfärgat senaste tiden (det är brunrött i vanliga fall pga mycket järn) jämfört med för ett par månader sedan. Nog måste det kunna vara tecken på att det är ont om vatten i brunnen?

Till ämnet: odlingarna frodas, tomaterna som överlevt blåsten och inte knäckts växer så det knakar, sockerärtorna växer ur sina krukor.
Det jag sått i pallkragar har exploderat efter helgens värmebölja, bara salladslöken som inte riktigt vill. Får nog börja om med den.

Vart tvungen att akutköpa ny gräsklippare i helgen, äkgräsklipparen gav upp.. Så nu räknar jag med att trava runt 3500m2 tomt 1-2ggr/vecka i sommar. 7km "promenad" blev det i helgen O_o Tur man inte har annat att göra :cautious::D

Kan vi prata om att jag inte kan hålla liv in bondbönor? Som ska vara typ det enklaste som finns att odla?! Nejdå. Them all be deaded.
Och tomater, paprika och chili har gulnat trots näring och ser bara allmänt ledsna ut. Inte ens mina wargtomater vill leva hos mig! :arghh:

Okej, brännässlor. Bästa sättet att bli av med större populationer? Slita rötter? Täcka vet jag, men det ser så tråkigt ut i flera år.. round-up känns tråkigt också.

Usch har också egen brunn och är hemskt orolig i år. Tycker vattnet varit mer missfärgat senaste tiden (det är brunrött i vanliga fall pga mycket järn) jämfört med för ett par månader sedan. Nog måste det kunna vara tecken på att det är ont om vatten i brunnen?

Till ämnet: odlingarna frodas, tomaterna som överlevt blåsten och inte knäckts växer så det knakar, sockerärtorna växer ur sina krukor.
Det jag sått i pallkragar har exploderat efter helgens värmebölja, bara salladslöken som inte riktigt vill. Får nog börja om med den.

Vart tvungen att akutköpa ny gräsklippare i helgen, äkgräsklipparen gav upp.. Så nu räknar jag med att trava runt 3500m2 tomt 1-2ggr/vecka i sommar. 7km "promenad" blev det i helgen O_o Tur man inte har annat att göra :cautious::D

Min gräsmatta är ungefär en halv hektar... :p

Måste den vara klippt då? Du kan ju låta den vara högvuxen med bara klippta gångar där ni inte vistas så mycket. Sedan slår du av det en eller två gånger om året med hjälp av traktor med slåtterbalk på och uppsamlare?

Nej, det funkar inte :D Den stora delen är framför huset och används bitvis som parkering. Den lilla är trädgården och baksidan av huset.

Åkern slår en bonde dock (min tomt är på typ en hektar).

Stora gräsmattan (huset är till höger om bilden).

Del av lilla gräsmattan.

Utsikten, jag äger typ ner till den lilla vägen. Lilla röda ladan är min (pappas gamla slakteri som nu är fullt med borrkärnor och stenprover... :o).

Nej, det funkar inte :D Den stora delen är framför huset och används bitvis som parkering. Den lilla är trädgården och baksidan av huset.

Åkern slår en bonde dock (min tomt är på typ en hektar).

Stora gräsmattan (huset är till höger om bilden).

Del av lilla gräsmattan.

Utsikten, jag äger typ ner till den lilla vägen. Lilla röda ladan är min (pappas gamla slakteri som nu är fullt med borrkärnor och stenprover... :o).
Du bor så fantastiskt vackert! Tänker dessutom varje gång att det ser hemtrevligt ut och ger en god känsla. :love:

Eventuellt har jag kommit på var det skulle kunna gå att plantera ett äppelträd utan att behöva ta ner något av de gamla. Jag ska fundera lite till men det borde fungera. Då tror jag att jag vågar mig på att testa plommon igen också, läget är rätt skyddat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter