Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska inte vara för kaxig som självutnämnd bön-expert innan jag ser att mina störbönor kommit upp, men bondbönorna har kommit så långt här att det känns osannolikt att de skulle råka ut för massdöd nu. Har ni förodlat dem inomhus? De flesta bönor är ju känsliga för kyla och får inte sättas för tidigt, men bondbönorna är inte sådana så de petar jag bara ner direkt på friland. De kanske trivs bättre med det?
Första gången jag odlar bönor. Har förodlat inne i liten drivning, planterade om dom, avhärdade och satte ut i växttunneln. Och så dog de.

Har satt nya inne nu men de har inte tittat upp än. Har vaxbönor och brytbönor.

Å mina pioner har slagit ut!
@Luff var det väl som sa att jag märker om dom är dubbelblommande.
Men vad vet jag :D
Så här ser det ut inne i den. Ska det vara en liten knopp eller betyder det att den kommer slå ut en gång till? :)

20170530_115103_zps9toxvlhw.jpg
Fröämne.
Ska vara så.

Kan du utveckla varför? Jag har lärt mig att alla träd, buskar, häckar ska ha öppen jord dom första åren åtminstone.
Vatten avdunstar snabbare från öppenjord och näringsämning urlakas också snabbare. För att en jord ska hållas levande behöver den växtlighet på sig alternativt täckning i form av löv eller annat som bidrar med organiskt material. Det vanligaste som man säger när man nyplanterar träd och buskar är att man inte ska låta gräset växa in till stammen och det stämmer. Gräs växer väldigt tätt och skapar ett svårgenomträngligt lager av rötter och gammalt gräs som kallas grästorv . Näring och vatten tränger inte ned genom detta. Perenner och buskar bildar inte detta täta skikt utan de växer på ett annat sätt som istället släpper igenom vatten och syre och bidrar med organiskt material samt med sina löv förhindrar avdunstning.

Jag återkopplar till tidigare inlägg i förra tråden.
Mina Steviaplantor är snart 10 cm höga. Dags att få större krukor och komma ut. Men inte idag då det blåser friskt minst sagt.
Petuniorna har kommit upp och växer i nya krukor men det går långsamt. Jag tog till mig av rådet att köpa så köpte ett par småblommiga sorter. De andra kanske är redo att blomma till jul :angel: Hur tar man sticklingar av dem?
Har förodlat en massa som ringblomma, borstnejlika, pionvallmo, basilika och physalis. Allt dog när jag satte ut det. Men våren var ju väldigt kall. Har nu sått direkt på friland av pionvallmo, nejlika, mangold och ringblomma och hoppas att det hinner komma upp i år. Sått Thaibasilika inne som det är dags att plantera om men den får nog stanna inne. Mina ärtor dog inte av den kalla våren utan tog bara tid på sig att komma upp. Snart att bygga stöd. Rosmarinen blommade rekordtidigt och snart blommar lavendeln. Konstig vår det här. :confused:

Oh! Får jag vara med här? :bump:

Vi flyttade i december och har nu en snäppet större trädgård än den lilla miniträdgården vi hade innan. Nej, den nya är fortfarande inte alls stor, tvärt om, men man får ju vara glad för det lilla. :D Trädgården har, innan vi flyttade in, blivit lite smått försummad under ett par år så rätt mycket pyssel har det varit än så länge, och vi vet ju fortfarande inte riktigt vad som egentligen finns här. Än så länge har vi mest klippt lite buskar, grävt upp en av bambusarna (otäcka saker det där :nailbiting:) och flyttat runt på en del växter efter vad vi tror blir bra, och sedan grävt en liten damm. (Det måste man ju bara ha!)

I våras flirtade vi lite med våran hyresvärd och fick lov att odla på en överbliven plätt utanför våran egentliga trädgård. Där fixade vi till ett litet trädgårdsland där vi nu har potatis, broccoli (om nån planta nu överlever-nåt äter på rötterna tydligen :rage:), smågurkor, zuccini, en kronärtsskocka (mest på kul), butternut-pumpa, rädisor, rabarber, chili, tomater, persilja, nån sorts bönor och en björnbärsbuske. Det ska snart tillkomma ett par pallkragar eller liknande där också har vi tänkt. Inne i den "riktiga" trädgården har vi också lite jordgubbar, ett fikonträd/buske, ett persikoträd och en rätt ny vinranka som vi hoppas ska ge nån vindruva eller två med tiden.

Oh! Får jag vara med här? :bump:

Vi flyttade i december och har nu en snäppet större trädgård än den lilla miniträdgården vi hade innan. Nej, den nya är fortfarande inte alls stor, tvärt om, men man får ju vara glad för det lilla. :D Trädgården har, innan vi flyttade in, blivit lite smått försummad under ett par år så rätt mycket pyssel har det varit än så länge, och vi vet ju fortfarande inte riktigt vad som egentligen finns här. Än så länge har vi mest klippt lite buskar, grävt upp en av bambusarna (otäcka saker det där :nailbiting:) och flyttat runt på en del växter efter vad vi tror blir bra, och sedan grävt en liten damm. (Det måste man ju bara ha!)

I våras flirtade vi lite med våran hyresvärd och fick lov att odla på en överbliven plätt utanför våran egentliga trädgård. Där fixade vi till ett litet trädgårdsland där vi nu har potatis, broccoli (om nån planta nu överlever-nåt äter på rötterna tydligen :rage:), smågurkor, zuccini, en kronärtsskocka (mest på kul), butternut-pumpa, rädisor, rabarber, chili, tomater, persilja, nån sorts bönor och en björnbärsbuske. Det ska snart tillkomma ett par pallkragar eller liknande där också har vi tänkt. Inne i den "riktiga" trädgården har vi också lite jordgubbar, ett fikonträd/buske, ett persikoträd och en rätt ny vinranka som vi hoppas ska ge nån vindruva eller två med tiden.
Åh, Butternut!!:love: Det googlade jag precis hur man odlar. Hur har du gjort? Ganska bra/sydlig växtzon låter det som. :)

Jag har fått hem mer frön :love:
Fråga, humle och vitsippa, kan sås på friland för uppdrivning.

Är dom svåra att få att växa? Lätta att flytta senare? Om dom får bo i en pallkrage och jag behandlar dom som vanliga frön, blir dom lyckliga då? :p

När min mamma fortfarande levde och var vår trädgårdsmästare hade vi stora problem med bryt- oh vaxbönor. Jag tror att den slutsats som drogs var att några sniglar eller nåt åt upp dem innan de blivit tillräckligt stora. Problemen försvann när vi började driva upp dem lite ordentligt inne innan de planterades ut.

@Galant Jag är jättesugen på att testa melonodling, kommer med största sannolikhet att ge mig på det nästa år. Köpte faktiskt fröer redan i år men drabbades av en liten odlarsvacka när jag hade tänkt sätta dem i april. Sedan stod jag också och fingrade lystet på de förodlade plantorna hos den lokala plantskolan, men lyckades slita mig därifrån i tid.

Det var lite för många nyheter redan kände jag med selleri och kronärtskocka och kål och sånt. Och lite för många grundprojekt som tar tid från själva kärnan i odlingen. Så jag har ännu inte några glada eller erfarenhetsmässiga tips på just melonodlarfronten (men följer intresserat hur det går för dig!) Jag tror att det är en helt fenomenal hemmaodlarupplevelse med den mogna söta doften och att få skörda en tung, solvarm, alldeles egen melon. :love:

Har du kollat Skillnadens trädgård? Jag har i bakhuvudet att hon skulle satsa på melonodling också i år, då finns där säkert goda tips!

Jag provar melon för första gången - cantaloup! :) Men jag får nog svårt att hålla den nöjd då jag inte har växthus. Får se om jag kan hitta på något för att kompensera för det. Men själva växten är ju så bedårande med sina klättersprön, att den är odlingsvärd bara därför!

Kollade bön-läget i morse och runtom två av fyra störar har det nu kikat upp fina små blad, ungefär 8-10 dagar efter sådd. Tror att det är vaxbönorna ute på kanterna som är lite långsammare än purpur- och brytbönorna. Bondbönorna lever som sagt sitt eget liv i en annan odlingslåda och har kommit betydligt längre.

Bra varning med sniglarna! Det blev inte något riktigt av mina vaxbönor i fjol vilket absolut kan ha berott på sådant otyg. Men nu ska jag bevaka och försöka skydda de små liven till plantor lite extra, för nu tänker jag att det skulle bli så SNYGGT (förutom gott då) när de slingrar sig högt uppför de gamla hässjestörarna som jag dammat av och tryckt ner.

Konstaterade att vi har bladlöss på några växter i trädgården :cry:
Var ute och gav alla dom en grönsåpavattendusch igår. Maken tyckte det luktade nystädat i hela trädgården när han kom hem :rofl:
Hur ofta ska man spraya på det här? Och kommer dom någonsin försvinna dom äckliga små krypen :wtf:
Ska sätta tejp på träden dom är i så myrorna inte kommer upp. Läste att kanel är effektivt. Funkar det verkligen att sprida ut? Då ska jag köpa hem en stor påse å slänga ut här å var i trädgården :D
Maken tror han hittade myrornas bo igår så jag ska hälla i en hel massa kemikalier i det :devil: Där funkar tuffare tag. Varken barn eller hund kan vara där.

Nu har fiberkillarna varit här och kollat var dom kan gräva för fiberkabeln någonstans.
Dom kliade sig i huvudet, minst sagt. ;) Det finns inte många ställen som är bra direkt. Det är antingen rabatter, grusgång eller träd i vägen.
Vi kom väl överens om det minst smärtsamma alternativet någonstans, men inget alternativ är särskilt bra. :cautious:

Nu är jag livrädd att få mina rabatter nedtrampade och uppgrävda. :nailbiting:

För övrigt, mina pioner har börjat blomma och dom är dubbelt så många/stora jämfört med förra året. :)

@Lillgrådis jag för odlade dom som dog.. Vissa grodde inte ens! Men har petat ner några bönor i landet nu, se om de gillar det bättre.
Jag förgror aldrig bönor och sockerärt, dom kommer och producerar fint ändå :up: (kan bero på att dom matas med hästskit :p)

Sen måste jag komma med ett varningens ord till de som intet ont anande ska besöka eller handla något (t.ex en vattenslang = jag :angel:) på GG - deras växter är helvilda just nu!! Dom anfaller i grupp :nailbiting: 12 st slog följe hem... dom hängde på vagnen och knölade in sig i den redan fyllda bilen :cautious:
:D

Åh, Butternut!!:love: Det googlade jag precis hur man odlar. Hur har du gjort? Ganska bra/sydlig växtzon låter det som. :)
Mina är frösådda, sedan helt brutalt utslängda på friland. Inga konstigheter. Det funkade helt ok förra året, men då hade vi bara en planta. :) (Jag älskar för övrigt butternut! Kan användas till precis allt! :D)

Vi bor i Tyskland (typ i höjd med Berlin och Hannover), så det kanske är lite fusk klimatmässigt... :o

Förresten är det någon som har en damm (med dammduk) i trädgården? Hur har ni gjort med kanterna?

Bakgrund för den som orkar läsa: Vi har ju just grävt en liten damm och försöker få kanterna att se så naturliga ut som möjligt. Vi har byggt med sten/sand längs med en sida och liksom grävt in kanten under gräset på resten. Eftersom marken lutar lite är det ofrånkomligt att dammduken syns på sidan som går in under gräset. Fick den lysande ideen att "fodra" kanten med juteväv för att gömma duken lite och göra det möjligt för växter att med tiden kolonisera också där. Men då är det ju den lilla detaljen med kapillärkraft... :cautious: Vattnet sugs alltså ut från dammen och ut i jorden runt om. Har försökt bygga en barriär (nu först lite provisoriskt med hundbajspåsar :cool:) för att inte juteväven ska vara i kontakt med jorden. Detta hjälpte en del men inte helt, så kanske vi får tänka om - men ideerna om hur man skulle kunna göra är lite slut kan man säga...

Jag hittade inte misen innan men såg sen vart hon var, jag har en alldeles egen plantvakt :D :up:

IMG_20170601_150855_989_zpsxnqc7klm.jpg

Satte 30 solrosfrön igår och 2 kungsliljor samt försökte mig på några tomatsticklingar. Får se om det går vägen!
Sätt upp en till odlingslåda idag och ska få ner jordgubbsplantorna i den är tanken :)
Dom köpta + dom jag fick av mamma. Mina egna bor fortfarande i drivhuset.

Fick meddelande i telefonen när jag var på jobbet. Växttunneln har blåst iväg till andra grannens tomt och är trasig :arghh:. Hemma först om 1.5 timmar.
Jäkla skit! Sambon beställde en ny på en gång. Den ska vi slå ner med böjda järnrör som tältpinnar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross