Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fått snö och därefter plusgrader, vilket har resulterat i ett överhäng med snö på taket. Så nu har jag skottat inifrån. Orsak? Mina plantor måste ha sitt ljus! Rimligt. Offer i processen: en fönsterlampa.
IMG_20200203_122828.webp
 
Har en ask som står fel. Har sedan första visningen av huset tänkt att asken måste ner.

Andra vintern i huset och även denna vinter sitter duvorna i asken.

Det tar emot att såga ner deras träd...men jag har svårt att hitta andra lösningar...

Visa bifogad fil 44853

Hamling löser inte problemet helt, men är en kompromiss...men då blir det inget uterum. (Vi har tänkt ställa ett uterum på askens plats i framtiden.)
Ask är helt galna med att skjuta rotskott, så om du ska ta ner den - ringbarka den och låt den självdö först! Det tar några år, men är helt klart värt väntan för att slippa jaga rotskott i all evighet!
 
Min ekonomi tycker det är trevligt att jag itne bör så något än.

Jag har min proffsodlande granne som riktkarl. Hon sår sina berömda tomater i månadsskifte feb/mars. Så med andra ord kan jag utan ångest vänta med fröbeställningar ett litet tag till. Inte har jag någon jord hemma heller så det underlättar ju....

Annars är det så lätt, så lätt, att bara ta lite jord och lite fröer från förrådet och börja. Har ett hushållspapper fullt med Trixi tomatfrön. Proffsbekanten har dem sedan länge från en inneboende från Litauen. Hon tar egna frön från dem varje år. Så jag snodde ett par tomater från fikat och gröpte ur :) De finns att köpa men det här sättet är roligare.
 
Nån som testat mangomelon?
Är det mest som mango eller melon, i smaken?

Det är samma som Queen Annes pocket melon va? I så fall så odlade jag den förra året, kände igen beskrivningen av liten och väldoftande. Även jag odlade mest som ett experiment och för doften, men åt också någon. Smaken mer åt melon än mango om jag minns rätt nu. Lite omständlig eftersom den jämfört med större meloner har ganska mycket kärnor på ganska liten volym.

Men jag tror att jag har några fröer kvar och att jag petar ner dem också i år, så så pass odlingsvärd tycker jag den var!
 
Min röda basilika har kommit upp, en massa, massa lila små raringar. :heart Tar det verkligen bara två dagar? Färga mig imponerad!
Basilika brukar vara ganska snabbgrodd enligt min erfarenhet :up:
Snabbgrodd ja - men hur håller man liv i dem sen? Jag sådde en del kryddor förra året men tror inte någon överlevde. :( Basilika gillar ju varmt och fuktigt. De stod i varma tvättstugan men det är svårt med lagom vattning.
Kanske får göra en självvattnande kruka med växthus över om det ska gå för såna som mig.
När jag skriver detta drar jag mig till minnes en stor ostkupa i glas som vi behållit från farmor men som vi inte kommer använda till ost pga omständligt stor i kylskåpet. Jag tror glaskupan är jättesugen på att byta karriär till miniväxthus.

Nån som testat mangomelon?
Är det mest som mango eller melon, i smaken?
Har också sett och blivit sugen! Men jag tror den låter roligare än den är...? Ser ut att vara mycket kärnor, som @Lillgrådis säger. Blir det melon satsar jag nog på en mer ätbar och generös sort.
 
Snabbgrodd ja - men hur håller man liv i dem sen? Jag sådde en del kryddor förra året men tror inte någon överlevde. :( Basilika gillar ju varmt och fuktigt. De stod i varma tvättstugan men det är svårt med lagom vattning.
Kanske får göra en självvattnande kruka med växthus över om det ska gå för såna som mig.
När jag skriver detta drar jag mig till minnes en stor ostkupa i glas som vi behållit från farmor men som vi inte kommer använda till ost pga omständligt stor i kylskåpet. Jag tror glaskupan är jättesugen på att byta karriär till miniväxthus.


Har också sett och blivit sugen! Men jag tror den låter roligare än den är...? Ser ut att vara mycket kärnor, som @Lillgrådis säger. Blir det melon satsar jag nog på en mer ätbar och generös sort.

Jag fick ett gäng unga basilikaplantor av en vän förra året och de klarade sig bra i söderfönster, sedan ute på örtbänken. Jag hade inga problem med dem, men gillar de fukt bor jag ju rätt! :D
Angående glaskupan älskar jag den idén! Vilken läcker liten köksprydnad. <3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
963
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 147
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp