Jag har sått 23 sorters blommor so far det har gått rätt bra såhär långt och det mesta har grott bra. Har en känsla av att det kommer kännas mindre skojigt när allt börjar behöva omplanteras dock
Det brukar vara så...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har sått 23 sorters blommor so far det har gått rätt bra såhär långt och det mesta har grott bra. Har en känsla av att det kommer kännas mindre skojigt när allt börjar behöva omplanteras dock
Ja om de blivit lite större är det nog enklare, men de överlevde inte riktigt så långt.Jag fick ett gäng unga basilikaplantor av en vän förra året och de klarade sig bra i söderfönster, sedan ute på örtbänken. Jag hade inga problem med dem, men gillar de fukt bor jag ju rätt!
Angående glaskupan älskar jag den idén! Vilken läcker liten köksprydnad.
Här har allt jag sått grott, och idag såg jag att rabarbern är på väg upp. Hoppas inte den tar skada av minusgrader.
Laddar förresten för att beskära pelargon och gräva ner kornellsticklingar. Äppel- och päronträd läser jag olika bud om, bäst att vänta till JAS?
Det beror på vilken effekt du vill ha. Skär du nu får du många nya skott att välja bland sedan. Trädet har dragit tillbaka sina näringsdepåer in i veden i väntan på vår och lövsprickning. Skär du under jas får du en bättre sårläkning och inte samma tryck med nya skott. Så vill man föryngra något är det bra att göra det på våren då växten har näringsdepåer, vill man bara sortera bort lite grenar eller så är det bättre att göra det under jas.Här har allt jag sått grott, och idag såg jag att rabarbern är på väg upp. Hoppas inte den tar skada av minusgrader.
Laddar förresten för att beskära pelargon och gräva ner kornellsticklingar. Äppel- och päronträd läser jag olika bud om, bäst att vänta till JAS?
Jag undrar om jag borde så mer kronärtskocka. Tidigare sådde jag 8 frön som jag delade upp i två krukor. Tre frön i en av krukorna grodde ganska snabbt, d.v.s. efter 8 dagar. Resten av fröna har inte gett sig till känna. Grotiden uppges till mellan 10 och 30 dagar. Så de som grodde gjorde ju det väldigt snabbt. Kanske de andra är mer "normala"? Det har bara gått 13 dagar sedan sådd. Om jag sår mer kanske jag drunknar i kronärtskocka?
Du menar väl för mycket?Har aldrig hört någon säga "jag har för lite kronärtskocka" så jag skulle vänta
Vad menar du med orgulös? Jag testade att googla men fick inte en enda träff!Jag fick den orgulösa mängden tomatfrö igår men de får som sagt vänta lite, det är för tidigt här.
Vad menar du med orgulös? Jag testade att googla men fick inte en enda träff!
De finaste potatisar jag odlat är de som låg i jorden 1,5 år.Haha. Kompisen berättade att hennes dotter hade tagit upp potatis i veckan. Hon hade inte hunnit i höstas och fick ett ryck och kollade nu. 14 kilo prima potatis blev resultatet!
I somras grävde jag upp påskliljor från 40-45 cms djup när vi bytte ut några gamla gravrosor och passade på att gräva om hela rabatten (gravvården). Liljorna blommade länge och ståtligt i måååånga år, trots djupet.Inga av mina påskliljor har stuckit upp ur jorden än, tänk om jag satt dem för djupt