Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle sätta upp mitt odlings tält på altanen tänkte jag men nu varnar SMHI för 23 m/s här söndag och måndag så det är väl bäst att vänta :cautious: dåligt med vindskydd på altanen än så länge
 
Håller tummarna, tycker det är lite läskigt faktiskt
Alla mina påskliljor/narcisser har inte heller tittat upp, de brukar vara rätt sena beroende på sort och vart jag planterat dom. Tex så har ju tulpanerna som är vid husgrunden i söder dykt upp men inte de som är nedgrävda i land med lite skugga osv. Narcisser/påskliljor behöver dock en liten etableringstid på hösten innan kylan kommer så man får plantera dom tidigt, åh andra sidan har det ju knappt varit vinter i år så de borde hunnit etablera sig ändå... Jag gissar på att de dyker upp i sinom tid ;).
 
Var lite fiffig igår och tejpade för andra året i rad upp mina växtbelysningslampor från IKEA i tvättstugans fönster. :angel: Det är kaklat och jag har ingen gardinstång så varför inte tejpa. Nu står alla plantorna kvar i värmen och i ljus men inte med undervärme. Det är dock rejält varmt där inne så de har det nog gott ändå de som inte tittat upp ännu. :)

Jag hade också petat ut fröerna från en köpt paprika men de hade mannen slängt. :p
Tittade på en inspirerande video igår om att ta frön och sticklingar från saker man köpt i affären. Mest intressant var tekniken att peta ut t.ex. gurkfröer på en lång bit hushållspapper och sen rulla ihop den. Vid sådd rullar man ut pappret och tada, ett färdigt såband. Bara att täcka med jord och vattna. Smart!
 
Det beror på vilken effekt du vill ha. Skär du nu får du många nya skott att välja bland sedan. Trädet har dragit tillbaka sina näringsdepåer in i veden i väntan på vår och lövsprickning. Skär du under jas får du en bättre sårläkning och inte samma tryck med nya skott. Så vill man föryngra något är det bra att göra det på våren då växten har näringsdepåer, vill man bara sortera bort lite grenar eller så är det bättre att göra det under jas.
Låter som att det kan vara värt att testa lite på päronträdet Mao, som knappt verkar gett frukt i fjol?
 
Var lite fiffig igår och tejpade för andra året i rad upp mina växtbelysningslampor från IKEA i tvättstugans fönster. :angel: Det är kaklat och jag har ingen gardinstång så varför inte tejpa. Nu står alla plantorna kvar i värmen och i ljus men inte med undervärme. Det är dock rejält varmt där inne så de har det nog gott ändå de som inte tittat upp ännu. :)

Jag hade också petat ut fröerna från en köpt paprika men de hade mannen slängt. :p
Tittade på en inspirerande video igår om att ta frön och sticklingar från saker man köpt i affären. Mest intressant var tekniken att peta ut t.ex. gurkfröer på en lång bit hushållspapper och sen rulla ihop den. Vid sådd rullar man ut pappret och tada, ett färdigt såband. Bara att täcka med jord och vattna. Smart!

Jag tillverkade egna såband på typ det sättet till salladslöken ett år. Det fungerade jättebra.
 
Alla mina påskliljor/narcisser har inte heller tittat upp, de brukar vara rätt sena beroende på sort och vart jag planterat dom. Tex så har ju tulpanerna som är vid husgrunden i söder dykt upp men inte de som är nedgrävda i land med lite skugga osv. Narcisser/påskliljor behöver dock en liten etableringstid på hösten innan kylan kommer så man får plantera dom tidigt, åh andra sidan har det ju knappt varit vinter i år så de borde hunnit etablera sig ändå... Jag gissar på att de dyker upp i sinom tid ;).
Mina gamla botaniska tulpaner har stuckit ipp sina blad men inga andra lökväxter är på gång. Med undantag av snödropparna då. Men de räknas ju knappt - de kommer ju även om det är snö.

Annars uppleverjag samma - att höstens lökar tar längre tid på sig än de som varit i marken i många år.
 
Odlingsstationen i tvättstugan just nu. :)
IMG_20200207_213500_556.webp
 
Ja det var ju verkligen jättesmart! Jag borde göra det, pga inte så bra på pilliga grejer. Så, saker som har många frön sår jag alldeles för mycket av och får gallra innan de ens är något att äta. Hade varit skönt att så på rätt avstånd istället. :)

Jag tyckte det var värt besväret till salladslöken. Det brukar alltid vara lite bråttom när allt ska ner samtidigt så man orkar inte vara petig då.
 
Om jag skulle försöka få min jordgubbslåda färdig så jag kan shoppa lite mer saker ;)
Och så får jag väl ut och se om något behöver stormsäkras nu skulle det i och för sig "bara" blåsa 21 m/s enligt SMHI men det vet man ju aldrig :cautious:
 
Nu har jag ett problem här.
Jag har ju sorgmyggor hemma som jag aldrig blir av med. Men nu vill jag sätta en himla massa smulgubbefrön. Hur gör jag för att hindra att de blir smittade och därmed dör?

Det blir så dyrt att behandla allt så fort man vill sätta nya frön av något. Jag ska köpa fler klisterlappar och se om det göra effekten bättre, men det känns som att det alltid är någon jävel som överlever och lyckas lägga ägg på något dolt ställe.

De flyger genom hela lägenheten trots att jag bara har mina växter på ett ställe, så att ställa krukorna i ett annat rum vet jag tyvärr att det inte fungerar. Och jag vill väldigt gärna ha många såna plantor att sätta ut till våren, framförallt som svärmors land är förstört så jag vet inte om jag kan lyckas få tag på fler frön.
 
Har någon koll på vilka blommor man kan ha i trädgården som är bra för bin, humlor och fjärilar, inte giftiga för katter/hundar/barn, blommar tidig vår så insekterna får tillgång tidigt (perenner att plantera i en rabatt eller något att förså inne och sätta i kruka ute så fort våren börjar) och passar i zon 4-5 (lite osäker där)? 🙈
Även något för sommar och senare också kanske så det finns mat länge, men som sagt inte giftigt.
 
Har någon koll på vilka blommor man kan ha i trädgården som är bra för bin, humlor och fjärilar, inte giftiga för katter/hundar/barn, blommar tidig vår så insekterna får tillgång tidigt (perenner att plantera i en rabatt eller något att förså inne och sätta i kruka ute så fort våren börjar) och passar i zon 4-5 (lite osäker där)? 🙈
Även något för sommar och senare också kanske så det finns mat länge, men som sagt inte giftigt.
Kungsmynta blommar juli sep tror jag och är väldigt uppskattad av humlor och bin här
Salix släktet ger tidig mat till bin sälg vide med flera vilka som passar i din odlingszon vet jag inte men någon borde det finnas
Krokus kan man ha i kruka
 
Nu har kampen om plats och ljus börjat på allvar i förodlingen! Jag har egentligen gott om ytor att placera bord/hyllor med växtbelysning på men tvekar lite kring bra temperaturer?

Efter första omplanteringen tänker jag att jag borde kunna ha dem antingen i källaren, garaget eller tillbyggnaden men hur varmt bör det vara i rummet? Det är värmekrävande växter så som chili, paprika, aubergine, kronärtskocka m.m som orsakar mest huvudbry. De kommer få god tillgång på ljus, men vad krävs i värme om det finns alternativ mellan 10°C-20°C?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
963
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 129
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp