Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bygg in trädet? Sett en del häftiga inbyggnader med trän och stenblock.
Tycker det kan vara fint med en sittbänk i trä runt träd, som på denna bilden. Kanske enkelt att göra och ta bort om ni senare vill ha uterum, kan ni även testa hur det känns att sitta på den platsen:) Skymmer trädet något, utsikt etc?

Visa bifogad fil 44857
En annan idé kan vara att bygga en större altan och ha uterum i ena delen med sittplatser under trädet i en annan del, typ dom på denna bilden. Men det blir ju ett lite större projekt :)

Visa bifogad fil 44858

Trädet skuggar gamla odlingsrutorna och körsbären. Och stör plommonträdet. Gamla telefontråden går rakt genom kronan och jag är nojig för att trädets rötter ska störa bergvärmeslingan.
 
Kan inte annat än instämma... :o :D

Edit: Men jag vet att @Lillgrådis ÄLSKAR duvor, eller hur? :angel:

Ja! På något av följande ställen:
a) i frysen i styckad form
b) på en tallrik med en god sås
c) mycket långt bortom flygradien för mitt hem

Men denna vinter, my god!!! Varje kväll när jag går ut på logen och hämtar halm så står jag en liten stund och bara njuter av tystnaden och att det nu finns NOLL komma noll bajsande äckliga duvjävlar kvar där. Och så sänder jag en innerligt tacksam och glad tanke för att det lyckats bli så.:love:
 
Har en ask som står fel. Har sedan första visningen av huset tänkt att asken måste ner.

Andra vintern i huset och även denna vinter sitter duvorna i asken.

Det tar emot att såga ner deras träd...men jag har svårt att hitta andra lösningar...

Visa bifogad fil 44853

Hamling löser inte problemet helt, men är en kompromiss...men då blir det inget uterum. (Vi har tänkt ställa ett uterum på askens plats i framtiden.)
Det beror såklart på hur måna ni är om uterummet, men jag hade hellre hamlat då ask också är rödlistad.
 
Åh nej, åh nej, åh neeeeej. Gartneriet Spiren. Gå INTE in på deras sida ifall ni har den minsta dragning till julrosor. Jag upprepar: varning minst klass III utfärdas för Gartneriet Spiren. :arghh:

(Min inre trädgårdszombie har anmält mig till deras nyhetsbrev. Till att börja med...)
 
Jag var ute och grävde idag, genast tyckte jag att det var en bra ide att köpa lite fler rosor... Nu är det tre påväg hitåt, en gislaine, en blomsterhult och en white grootendorst, några dahlior och en blå styvklematis. Jag vet inte vad som hände...
 
Jag var ute och grävde idag, genast tyckte jag att det var en bra ide att köpa lite fler rosor... Nu är det tre påväg hitåt, en gislaine, en blomsterhult och en white grootendorst, några dahlior och en blå styvklematis. Jag vet inte vad som hände...

Detta jävla internet alltså! Eller som Gartneriet Spiren uttrycker det ”webbshoppen er oben alle dage”. JAHA MEN TACK FÖR DET. Tänk inte på oss hortomaner, bara se till att vi kan klicka hem fröer och plantor och saker när som helst.
 
Jag har för övrigt min största ha-begärs-period någonsin i år. Det blir otroligt spännande att odla i år och fortsätta min resa mot att producera riktigt mycket mat till familjen. :) Det känns som en kul mix mellan roliga sorter och sorter som ger stor avkastning/är extra lämpade i vårt klimat. I vissa fall kombineras allt! Jag har nog aldrig köpt så mycket frö innan som jag gjort i år.

Kommer också investera lite i bevattning för det är min svaga punkt. Har nu lokaliserat droppslangar på Jula och Biltema som kanske ska få hjälpa mig. Funderar också på Biltemas semesterbevattnare eller att bygga något liknande med en stor regntunna istället för deras lilla vattenpåse. Tycker annars det funkar bra med vattenspridare men det funkar ju mindre bra i ett tunnelväxthus eller till krukor utmed huset. Samt att man ska komma ihåg att slå på den (och stänga av den :idea: ).
 
Jag har för övrigt min största ha-begärs-period någonsin i år. Det blir otroligt spännande att odla i år och fortsätta min resa mot att producera riktigt mycket mat till familjen. :) Det känns som en kul mix mellan roliga sorter och sorter som ger stor avkastning/är extra lämpade i vårt klimat. I vissa fall kombineras allt! Jag har nog aldrig köpt så mycket frö innan som jag gjort i år.

Kommer också investera lite i bevattning för det är min svaga punkt. Har nu lokaliserat droppslangar på Jula och Biltema som kanske ska få hjälpa mig. Funderar också på Biltemas semesterbevattnare eller att bygga något liknande med en stor regntunna istället för deras lilla vattenpåse. Tycker annars det funkar bra med vattenspridare men det funkar ju mindre bra i ett tunnelväxthus eller till krukor utmed huset. Samt att man ska komma ihåg att slå på den (och stänga av den :idea: ).
Jag har också tittat en del på bevattning. Desto mer tråkjobb man kan bli av med desto bättre. 👍
 
Åh nej, åh nej, åh neeeeej. Gartneriet Spiren. Gå INTE in på deras sida ifall ni har den minsta dragning till julrosor. Jag upprepar: varning minst klass III utfärdas för Gartneriet Spiren. :arghh:

(Min inre trädgårdszombie har anmält mig till deras nyhetsbrev. Till att börja med...)
Varför, VARFÖR kan jag inte låta en varning vara en varning utan att var tvungen att kolla! Jag gillar julrosor väldigt mycket och har i skrivande stund två som blommar i trädgården. Det finns tre till som inte blommar (än).

I övrigt så sitter jag på händerna och ska INTE beställa hem några fröer eller plantor över huvud taget! Ska köra lika som förra året och bara odla sådant som kan sås direkt i landet. Jag har fröer till allt förutom västeråsgurka men en fröpåse kan jag ju köpa i lokala matbutiken eller hur? Förresten så stämmer det inte att jag bara ska odla direktsått, kommer att förså pumpa och squash i slutet av mars...
 
Varför, VARFÖR kan jag inte låta en varning vara en varning utan att var tvungen att kolla! Jag gillar julrosor väldigt mycket och har i skrivande stund två som blommar i trädgården. Det finns tre till som inte blommar (än).

Det kan hända att jag även ville dela med mig av mitt begär. :angel: Jag vill ju ha typ ALLA deras sorter. Alla! :arghh:

Livet var enklare när man inte visste hur många sorter det finns av allt. Tomater. Rosor. Chili. Pelargoner. Och så måste världen av julrosor också explodera i mångfald. :cautious: :banghead:
 
Det kan hända att jag även ville dela med mig av mitt begär. :angel: Jag vill ju ha typ ALLA deras sorter. Alla! :arghh:

Livet var enklare när man inte visste hur många sorter det finns av allt. Tomater. Rosor. Chili. Pelargoner. Och så måste världen av julrosor också explodera i mångfald. :cautious: :banghead:

Jag säger bara dagliljor. Och de små jäklarna hybridiserar som om de vore på steroider :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
964
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 147
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp