Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Smart, det med tomaterna 👍

Fått lite olika svar nu så kommer testa lite olika, tror en sort kan bli väldigt fin i kruka, kanske får köra på lite medelhavs look i ena delen av trädgården med massa kryddor 😁

Fick lust på vinranka och olivträd nu också 😅😛 klarar sig olivträd ute i Skåne? Om det står skyddat och kanske man klär in det lite på vintern? Tycker det är svårt att begränsa sina idéer finns så massa fint och kul att göra.

Här finns ett skånskt exempel på olivträd på friland: https://www.viivilla.se/tradgard/vaxter/medelhav-pa-skanska/ De pysslar dock ganska mycket med det.

Ett alternativ är silverpäron - om det är utseendet och inte oliverna som du är ute efter.
 
Här finns ett skånskt exempel på olivträd på friland: https://www.viivilla.se/tradgard/vaxter/medelhav-pa-skanska/ De pysslar dock ganska mycket med det.

Ett alternativ är silverpäron - om det är utseendet och inte oliverna som du är ute efter.

Ja, tror inte så många träd får egna hus :) men jättefin artikel, får lite lust att pröva.

Nu är jag nog jätte korkad, men om man övervintrar växter i krukor, vattnar man dom då, det måste man väl? 🙈
 
Har en ask som står fel. Har sedan första visningen av huset tänkt att asken måste ner.

Andra vintern i huset och även denna vinter sitter duvorna i asken.

Det tar emot att såga ner deras träd...men jag har svårt att hitta andra lösningar...

DSC_9413.webp

Hamling löser inte problemet helt, men är en kompromiss...men då blir det inget uterum. (Vi har tänkt ställa ett uterum på askens plats i framtiden.)
 
Har en ask som står fel. Har sedan första visningen av huset tänkt att asken måste ner.

Andra vintern i huset och även denna vinter sitter duvorna i asken.

Det tar emot att såga ner deras träd...men jag har svårt att hitta andra lösningar...

Visa bifogad fil 44853

Hamling löser inte problemet helt, men är en kompromiss...men då blir det inget uterum. (Vi har tänkt ställa ett uterum på askens plats i framtiden.)
Bygg ett uterum med duvslag på taket :up:
 
Har en ask som står fel. Har sedan första visningen av huset tänkt att asken måste ner.

Andra vintern i huset och även denna vinter sitter duvorna i asken.

Det tar emot att såga ner deras träd...men jag har svårt att hitta andra lösningar...

Visa bifogad fil 44853

Hamling löser inte problemet helt, men är en kompromiss...men då blir det inget uterum. (Vi har tänkt ställa ett uterum på askens plats i framtiden.)
Bygg in trädet? Sett en del häftiga inbyggnader med trän och stenblock.
 
Har en ask som står fel. Har sedan första visningen av huset tänkt att asken måste ner.

Andra vintern i huset och även denna vinter sitter duvorna i asken.

Det tar emot att såga ner deras träd...men jag har svårt att hitta andra lösningar...

Visa bifogad fil 44853

Hamling löser inte problemet helt, men är en kompromiss...men då blir det inget uterum. (Vi har tänkt ställa ett uterum på askens plats i framtiden.)

Tycker det kan vara fint med en sittbänk i trä runt träd, som på denna bilden. Kanske enkelt att göra och ta bort om ni senare vill ha uterum, kan ni även testa hur det känns att sitta på den platsen:) Skymmer trädet något, utsikt etc?

f3ab43cd8834ecb81156345907f7d480.webp
 
Har en ask som står fel. Har sedan första visningen av huset tänkt att asken måste ner.

Andra vintern i huset och även denna vinter sitter duvorna i asken.

Det tar emot att såga ner deras träd...men jag har svårt att hitta andra lösningar...

Visa bifogad fil 44853

Hamling löser inte problemet helt, men är en kompromiss...men då blir det inget uterum. (Vi har tänkt ställa ett uterum på askens plats i framtiden.)

En annan idé kan vara att bygga en större altan och ha uterum i ena delen med sittplatser under trädet i en annan del, typ dom på denna bilden. Men det blir ju ett lite större projekt :)

afcbce694d261ab178dea723e30a73ba.jpg
 
Helt underbar dag idag efter att ha regnat hela veckan.

Hittade vitlök som jag glömt av att jag puttade ner bland jordgubbarna förra året för att hålla rådjuren borta :o
20200202_141702.webp
Ska bli intressant på skillnaden i smaken på dessa sortlösa som köptes på plantagen och minna andra franska och ryska sorter.
 
Har en ask som står fel. Har sedan första visningen av huset tänkt att asken måste ner.

Andra vintern i huset och även denna vinter sitter duvorna i asken.

Det tar emot att såga ner deras träd...men jag har svårt att hitta andra lösningar...

Visa bifogad fil 44853

Hamling löser inte problemet helt, men är en kompromiss...men då blir det inget uterum. (Vi har tänkt ställa ett uterum på askens plats i framtiden.)
Ta ner,flygande råttor vill man ändå inte ha skitandes överallt på tomten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
971
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 156
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp