Måste först kontrollera om det krävs bygglov och sen hitta en grävareVäxthus kan man varken ha för många eller för stora av!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste först kontrollera om det krävs bygglov och sen hitta en grävareVäxthus kan man varken ha för många eller för stora av!
Kål. Det är jättekul och växer kanon, men jag kommer nog konsumera 1-2 spetskål och 2-3 omgångar grönkålchips. Jag odlar nog lite till hönsen bara!
Tidigare år har jag varit student, nu jobbar jag heltid. Det är en helt otrolig skillnad, jag hinner nästan inte pyssla alls. Det blir mer blommor som inte kräver något!
Bevattningssystem är guld värtJa, samma här, går från student och hemarbete till heltidsjobb. Målstyrd arbetstid dock, så en del kommer ju fortfarande ske hemifrån, men jag räknar ju med att drastiskt minska tidsåtgången (därav planering, och nej jag kanske faktiskt inte behöver ha 70 tomatplantor nästa år... ). Nu har vi dessutom köpt in flera bevattningssystem, så det kommer ju också spara en hel del tid.
Bevattningssystem är guld värt
'Vad ryker för er nästa år? Hos oss ryker broccoli/romanesco, kronärtskocka och purjolök. Aldrig lyckats få något av varken broccoli eller kronärtskocka och vi äter det ju inte heller vanligtvis, likadant med purjon. Det får ge vika åt sånt vi faktiskt konsumerar.
Snyggt! Min planering är något mer rörig ...Jo, det gäller ju att börja i tid för att på så vis försöka undvika kaos och hets när våren plötsligt slagit till med full kraft och en annan återigen står där i chock och stress och pytsar ner för många frön, glömmer bort vattning och märkligt nog har 57 bäddar för lite.
Från augusti kommer jag heltidsjobba, så en god planering och r i m l i g h e t är ett måste om odlingen ska ske även nästa år. Tänkte att jag sätter igång redan nu, såhär mitt i odlingssäsong, medan minnet fortfarande är färskt och självförtroendet lagom lågt!
Visa bifogad fil 74465
Det som är överstruket är sådant som kommer vara i säsong som jag vill försöka hinna ta tillvara på. Planeringen kommer kompletteras med karta över odlingen, tillfördelade bäddar/kragar för att redan ha klart över vad som ska vara vart, och en mer detaljerad månad-för-månad.
Mina kål har knutit sig fint nästan allihopa alltså utav dom som sniglarna inte åt uppSnyggt! Min planering är något mer rörig ...
Visa bifogad fil 74470
Vad jag ska tänka mer på är att så t.ex. olika sorters sallad i omgångar och inte allt på en gång. De enda plantor som ska försås är squash och pumpa, resten ska kunna sås direkt. Allt ska vara kulturarvssorter!
Edit: ingen kål! Jag vet inte vad jag gör för fel men de knyter sig inte och broccoli blir jättestora med världens minsta huvud...
Funderar också på att styrka broccoli nästa år Himla tråkigt då broccoli är så sjukt gott, men det har gått åt skogen två år i rad nu så jag tror inte att jag ids försöka en tredje gångVad ryker för er nästa år? Hos oss ryker broccoli/romanesco, kronärtskocka och purjolök. Aldrig lyckats få något av varken broccoli eller kronärtskocka och vi äter det ju inte heller vanligtvis, likadant med purjon. Det får ge vika åt sånt vi faktiskt konsumerar.
Det går! Även från ampel, hängandes i trädet.Den ska jag testa! med sockerärtor, om det kan gå.
Stacken tömdes i juni, så det hade inte funkat.Odla squash När det är dags att tömma stacken är alla redan trötta på squash
Rädisor.Vad ryker för er nästa år?
Våra pumpor är också galna!Förra året misslyckades alla pumpaväxter. I år har mina spaghettipumpor lagt i en överväxel. Jag gav nyss bort tre st rejäla till avkomman. Blue Hubbard har satt ett gäng frukter och crown Prince har också satt frukt.
Blue Hubbard kokar jag och fryser in. Använder ungefär som rotmos - till kött och fisk.
Åh jag har varit sugen på blue hubbardFörra året misslyckades alla pumpaväxter. I år har mina spaghettipumpor lagt i en överväxel. Jag gav nyss bort tre st rejäla till avkomman. Blue Hubbard har satt ett gäng frukter och crown Prince har också satt frukt.
Blue Hubbard kokar jag och fryser in. Använder ungefär som rotmos - till kött och fisk.
Mixar den inte med något. Tycker den är godast ensam. Kan blanda i lite creme fraiche och örtsaltÅh jag har varit sugen på blue hubbard
Så du mixar den med potatis sedan eller?
Tråkigt vi fick hagelstorm i förrgår med ösregn och blåst. En bekant fick alla blomblad avslagna, här var det några avbrutna grenar på rödkålen. Kom mycket lindrigt undan!Här har det stormat och ösregnat hela dagen. Majsen ligger ner helt och hållet och det andra är väl inte mycket bättre