Den ska jag testa! med sockerärtor, om det kan gå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den ska jag testa! med sockerärtor, om det kan gå.
Jag har blivit biten av en humla och stucken av en pumpa i årNär du insett att du får ha max två squashplantor (av olika sort) och inte en enda till. Inse att du behöver två i reserv för när Winbergs snäckan blir tagen på bar gärning med hela ena nedrans plantan i munnen (och du inte vet vilket av fröna det var...).
Man behöver alltid mer gurkplantor
Potatis ska tydligen vattnas
Det stämde att vitlök ska ha gödsel och skötsel.
Om man stänger igen hela ena farvägen till baksidans pallkragar med hungriga humlor som slurpar lavendel
och hela andra farvägen till baksidan med kompostens slingrande pumpor, så får man vara glad att humlor och pumpor är ganska snälla och inte bits.
Jag är imponerad!Eller medföljande machete.
Skulle behöva en för att komma till odlingarna (vi har gjort bäddar i en fd ogrässlänt - plymspirea!!!) och sedan för att navigera bland sprinterpumpan som glatt delar stöd med störbönor, klättrar på kålnätet och invaderar tomatodlingen. Den som kan identifiera odlingsytan på bilden får tusan medalj.
Alltså det är så himla kul! Ganska nära mitt odlingsideal ändå, bortsett från att kroppen är ett skröppel som inte orkar ta sig fram där. Ska göra större gångar i det vi anlägger framöver är planen.Jag är imponerad!
De är som vilken 4-årig unge som helst, gillar att klättra på allt som går att klättra på...Bönor gillar också att klättra i gamla kobindslen som hänger i träd
Håller med om att den inte smakar så mycket. Gjorde falsk ostkaka på den häromdagen och där passar den ju rätt bra. Dessutom har den stort kärnhus så det blir inte så mycket squash kvar att använda.Tefaten hade jag i tre odlingssäsonger! Himla rolig och produktiv men tyckte aldrig att det var någon vidare smak?
Håller med om att den inte smakar så mycket. Gjorde falsk ostkaka på den häromdagen och där passar den ju rätt bra. Dessutom har den stort kärnhus så det blir inte så mycket squash kvar.
Åh så fint. Mitt äppelträd är ju dock inte riktigt lika imponerande som ditt man kanske kan testa studsmattan också...
Hjälp!Jag har blivit biten av en humla och stucken av en pumpa i år
Åh jag tycker de är jättegoda, skivade och stekta i smör.Tefaten hade jag i tre odlingssäsonger! Himla rolig och produktiv men tyckte aldrig att det var någon vidare smak?
justja, falsk ostkaka, det kan jag göra på eländet i frysen.Håller med om att den inte smakar så mycket. Gjorde falsk ostkaka på den häromdagen och där passar den ju rätt bra. Dessutom har den stort kärnhus så det blir inte så mycket squash kvar att använda.
Kan tyckas mycket med 5 Cocozelle, 2 Ufo och 2 Tromboncino men jag håller typ 4 hushåll med squash.
Man måste ju driva upp fler squashplantor än vad man egentligen behöver med tanke på att de kanske inte gror, glöms bort, dör vid utplantering osv osv. Mitt trick är att plantera de där extra squashplantorna på dyngstacken och låta vår herre sköta om dem med vattning etc. Jag behöver bara skörda det som blir.Jojo, i teorin fattar vi nog alla att "en squash räcker" - men jag VET ju att när jag står där så "nej men tänk om den råkar omkomma på något sätt, då får jag ju INGEN squash, katastrof och hungersnöd! Säkrast att jag sätter tre fröer ändå. Eller tänk om inte alla tar sig! Jag får nog sätta fem. De är ju så små... nu... och "sedan" är ju så långt fram".
Och så vill jag ju nu även ha de andra roliga squashsorterna och färgerna. Så.... tja. Rimlighet är en jättebra grej, i teorin.
Mer bönor och ärter är mitt ständiga mantra, men kris när de börjar växa och det inte finns nog med bra platser att klättra på. Måste arrangera några fler vettiga klätterställningar i förväg. Odling på höjden är generellt en jäkla bra grej att utveckla så mycket det går!
Jag planerar ett nytt växthus dubbelt så stort så att mindre lär jag nog inte odlaVad ryker för er nästa år? Hos oss ryker broccoli/romanesco, kronärtskocka och purjolök. Aldrig lyckats få något av varken broccoli eller kronärtskocka och vi äter det ju inte heller vanligtvis, likadant med purjon. Det får ge vika åt sånt vi faktiskt konsumerar.
Kål. Det är jättekul och växer kanon, men jag kommer nog konsumera 1-2 spetskål och 2-3 omgångar grönkålchips. Jag odlar nog lite till hönsen bara!Vad ryker för er nästa år? Hos oss ryker broccoli/romanesco, kronärtskocka och purjolök. Aldrig lyckats få något av varken broccoli eller kronärtskocka och vi äter det ju inte heller vanligtvis, likadant med purjon. Det får ge vika åt sånt vi faktiskt konsumerar.
Jag planerar ett nytt växthus dubbelt så stort så att mindre lär jag nog inte odla
Sen om det verkligen blir färdigt vet jag inte än