Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den ska jag testa! med sockerärtor, om det kan gå.
18BEF933-D134-4898-9F45-B218DE4442DF.jpeg
 
När du insett att du får ha max två squashplantor (av olika sort) och inte en enda till. Inse att du behöver två i reserv för när Winbergs snäckan blir tagen på bar gärning med hela ena nedrans plantan i munnen (och du inte vet vilket av fröna det var...).

Man behöver alltid mer gurkplantor :D

Potatis ska tydligen vattnas

Det stämde att vitlök ska ha gödsel och skötsel.

Om man stänger igen hela ena farvägen till baksidans pallkragar med hungriga humlor som slurpar lavendel
och hela andra farvägen till baksidan med kompostens slingrande pumpor, så får man vara glad att humlor och pumpor är ganska snälla och inte bits.
Jag har blivit biten av en humla och stucken av en pumpa i år :cautious:
 
Eller medföljande machete.
Skulle behöva en för att komma till odlingarna (vi har gjort bäddar i en fd ogrässlänt - plymspirea!!!:laugh:) och sedan för att navigera bland sprinterpumpan som glatt delar stöd med störbönor, klättrar på kålnätet och invaderar tomatodlingen. Den som kan identifiera odlingsytan på bilden får tusan medalj.:p
Jag är imponerad! :D
 
Tefaten hade jag i tre odlingssäsonger! Himla rolig och produktiv men tyckte aldrig att det var någon vidare smak?
 
Tefaten hade jag i tre odlingssäsonger! Himla rolig och produktiv men tyckte aldrig att det var någon vidare smak?
Håller med om att den inte smakar så mycket. Gjorde falsk ostkaka på den häromdagen och där passar den ju rätt bra. Dessutom har den stort kärnhus så det blir inte så mycket squash kvar att använda.

Kan tyckas mycket med 5 Cocozelle, 2 Ufo och 2 Tromboncino men jag håller typ 4 hushåll med squash.
 
Håller med om att den inte smakar så mycket. Gjorde falsk ostkaka på den häromdagen och där passar den ju rätt bra. Dessutom har den stort kärnhus så det blir inte så mycket squash kvar.

De flesta gick rakt till snålröra hos mig. En del fyllde jag och körde i ugn men nja, nej, även om den är söt och rikgivande så skippar jag nog den.
 
Håller med om att den inte smakar så mycket. Gjorde falsk ostkaka på den häromdagen och där passar den ju rätt bra. Dessutom har den stort kärnhus så det blir inte så mycket squash kvar att använda.

Kan tyckas mycket med 5 Cocozelle, 2 Ufo och 2 Tromboncino men jag håller typ 4 hushåll med squash.
justja, falsk ostkaka, det kan jag göra på eländet i frysen.
 
Jojo, i teorin fattar vi nog alla att "en squash räcker" - men jag VET ju att när jag står där så "nej men tänk om den råkar omkomma på något sätt, då får jag ju INGEN squash, katastrof och hungersnöd! :eek: Säkrast att jag sätter tre fröer ändå. Eller tänk om inte alla tar sig! Jag får nog sätta fem. De är ju så små... nu... och "sedan" är ju så långt fram".

Och så vill jag ju nu även ha de andra roliga squashsorterna och färgerna. Så.... tja. Rimlighet är en jättebra grej, i teorin.

Mer bönor och ärter är mitt ständiga mantra, men kris när de börjar växa och det inte finns nog med bra platser att klättra på. Måste arrangera några fler vettiga klätterställningar i förväg. Odling på höjden är generellt en jäkla bra grej att utveckla så mycket det går!
Man måste ju driva upp fler squashplantor än vad man egentligen behöver med tanke på att de kanske inte gror, glöms bort, dör vid utplantering osv osv. Mitt trick är att plantera de där extra squashplantorna på dyngstacken och låta vår herre sköta om dem med vattning etc. Jag behöver bara skörda det som blir.
 
Jo, det gäller ju att börja i tid för att på så vis försöka undvika kaos och hets när våren plötsligt slagit till med full kraft och en annan återigen står där i chock och stress och pytsar ner för många frön, glömmer bort vattning och märkligt nog har 57 bäddar för lite.

Från augusti kommer jag heltidsjobba, så en god planering och r i m l i g h e t är ett måste om odlingen ska ske även nästa år. Tänkte att jag sätter igång redan nu, såhär mitt i odlingssäsong, medan minnet fortfarande är färskt och självförtroendet lagom lågt! :D

20210729_192406.jpg


Det som är överstruket är sådant som kommer vara i säsong som jag vill försöka hinna ta tillvara på. Planeringen kommer kompletteras med karta över odlingen, tillfördelade bäddar/kragar för att redan ha klart över vad som ska vara vart, och en mer detaljerad månad-för-månad.
 
Vad ryker för er nästa år? Hos oss ryker broccoli/romanesco, kronärtskocka och purjolök. Aldrig lyckats få något av varken broccoli eller kronärtskocka och vi äter det ju inte heller vanligtvis, likadant med purjon. Det får ge vika åt sånt vi faktiskt konsumerar.
 
Vad ryker för er nästa år? Hos oss ryker broccoli/romanesco, kronärtskocka och purjolök. Aldrig lyckats få något av varken broccoli eller kronärtskocka och vi äter det ju inte heller vanligtvis, likadant med purjon. Det får ge vika åt sånt vi faktiskt konsumerar.
Jag planerar ett nytt växthus dubbelt så stort :o så att mindre lär jag nog inte odla :p
Sen om det verkligen blir färdigt vet jag inte än ;)
 
Vad ryker för er nästa år? Hos oss ryker broccoli/romanesco, kronärtskocka och purjolök. Aldrig lyckats få något av varken broccoli eller kronärtskocka och vi äter det ju inte heller vanligtvis, likadant med purjon. Det får ge vika åt sånt vi faktiskt konsumerar.
Kål. Det är jättekul och växer kanon, men jag kommer nog konsumera 1-2 spetskål och 2-3 omgångar grönkålchips. Jag odlar nog lite till hönsen bara!

Tidigare år har jag varit student, nu jobbar jag heltid. Det är en helt otrolig skillnad, jag hinner nästan inte pyssla alls. Det blir mer blommor som inte kräver något!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
349
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp