Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom jag har så få och unga sparrisar så föreslår jag helt naivt att binda ihop dem med en tråd, runt en pinne, så att de skuggar mindre yta. (detta hade kunnat göras med mina, dock så skuggar de typ inte för de är så vispiga)
Jag var in på Sara Bäckmos sida och fick veta att på lite äldre plantor så är det lätt att skilja på hon och hanplantor genom att honplantor sätter frö. Så jag tog helt sonika de som var honplantor och klippte ner dom, tänker att dom vill jag ju ändå byta ut så småningom mot hanplantor... 🙈 Vi får väl se hur överlevnadsgraden är till våren :p
 
Dagens skörd. :)
IMG_20210728_151359361.jpg


Gurkan är Beit alpha vilken inte imponerat så mycket på mig. Det är mycket rikligt med kärnhus i och smaken är inte så tydlig. Framöver blir det Tanja, med nästan ingen fröhus, superkrispig och massor av smak! Tipsa gärna om era favoritgrönsaker att odla nu när minnet är färskt. :)
 
Jag har gurkan Sonja, i växthus men det påstås att den ska funka på friland också, samt en gurka Max - kan rekommendera båda! Väntar på vad som ser ut att bli en bra skörd av aubergine Black Beauty (och Rosita) och äter under tiden absurda mängder av zucchinin Black Beauty. :) Och så har jag idag plockat de första skärbönorna Admires, men de är inte testsmakade ännu så där får jag återkomma med recension.
 
Jag har gurkan Sonja, i växthus men det påstås att den ska funka på friland också, samt en gurka Max - kan rekommendera båda! Väntar på vad som ser ut att bli en bra skörd av aubergine Black Beauty (och Rosita) och äter under tiden absurda mängder av zucchinin Black Beauty. :) Och så har jag idag plockat de första skärbönorna Admires, men de är inte testsmakade ännu så där får jag återkomma med recension.
Hur går det med blomkålen :confused: :D
 
Dagens skörd. :)
Visa bifogad fil 74424

Gurkan är Beit alpha vilken inte imponerat så mycket på mig. Det är mycket rikligt med kärnhus i och smaken är inte så tydlig. Framöver blir det Tanja, med nästan ingen fröhus, superkrispig och massor av smak! Tipsa gärna om era favoritgrönsaker att odla nu när minnet är färskt. :)
Jag har jättegulliga gurkor Miniature white, frilands salladsgurka. Som små vita ägg med taggar :D superkrispiga. De har kärnhus om man väntar länge med att sluka dem dock.
Just nu har jag också en grön västeråsgurka, men jag föredrog Arboga jag hade tidigare år som också är vit, lätta att hitta :D och goda. (Skippade slanggurka i år för miniväxthuset är proppat av paprika, Hungarian Boldog)
 
O förlåt hur kunde jag glömma den! :o:laugh: Det går långsamt pga tog forever att bli klar med utplanteringsställena. Men nu är den utplanterad fast nu är det ju så förbannat torrt och jag orkar inte vattna överallt utan har hoppats på väderomslag. Har vattnat då och då men blomkål är rätt knepig (även när den har ett så fint namn) och helst ska ha jämn både vattning och gödning så har jag inga stora förhoppningar i år. Går i alla fall igenom och sprayar Turex och städar bort kålfjärilägg så helt har jag inte gett upp. Men tar på mig skulden om det inte blir bra.
 
Ser ut att bli ett plommonår här i år, har två Reine Claude gula och ett som ger blå plommon :)

Hönsen skall jag göra mig av med. Hade en fin skörd av gula och röda krusbär, tio buskar som jag flyttade förra sommaren och som i år bar väldigt fint. Hönsen tog alltihop, bara de allra högst upp i mitten av busken de inte kunde nå var kvar. Sen hade de rensat mina sockerärtor som växer på nätet som hängnar in grönsakslandet så att nästan allt som var inom räckvidd för dem var borta. Skulle inte förvåna mig om de flyger upp i plommonträden och tar plommonen också när de är mogna :(
 
O förlåt hur kunde jag glömma den! :o:laugh: Det går långsamt pga tog forever att bli klar med utplanteringsställena. Men nu är den utplanterad fast nu är det ju så förbannat torrt och jag orkar inte vattna överallt utan har hoppats på väderomslag. Har vattnat då och då men blomkål är rätt knepig (även när den har ett så fint namn) och helst ska ha jämn både vattning och gödning så har jag inga stora förhoppningar i år. Går i alla fall igenom och sprayar Turex och städar bort kålfjärilägg så helt har jag inte gett upp. Men tar på mig skulden om det inte blir bra.
Glöm inte att täcka den med hästhuvud :up: :p
 
Ser ut att bli ett plommonår här i år, har två Reine Claude gula och ett som ger blå plommon :)

Hönsen skall jag göra mig av med. Hade en fin skörd av gula och röda krusbär, tio buskar som jag flyttade förra sommaren och som i år bar väldigt fint. Hönsen tog alltihop, bara de allra högst upp i mitten av busken de inte kunde nå var kvar. Sen hade de rensat mina sockerärtor som växer på nätet som hängnar in grönsakslandet så att nästan allt som var inom räckvidd för dem var borta.

Vi har odlingen inhägnad för att hönsen inte ska komma åt. Annars får man räkna med att bli av med både en del skörd och även få bäddarna upprivna.
 
Vi har odlingen inhägnad för att hönsen inte ska komma åt. Annars får man räkna med att bli av med både en del skörd och även få bäddarna upprivna.
Jag har grönsaksland och jordgubbsland inhägnat. Krusbären har klarat sig innan men inte i år, kanske för att de bar mycket mer än tidigare.

Men inlägget var inte så allvarligt menat, jag har haft frigående höns i många år och vet hur de fungerar i trädgården. Främsta anledningen till att jag skall minska eller ev. helt sluta med dem är att jag inte behöver så många ägg,h tidigare hade jag dem främst för slakt men det har det inte blivit så mycket av de senaste åren för att det tar för mycket tid.
 
Tack för tips om gurka! Även Tanja får alltid rejäla taggat hos mig fast det står att de bara ibland kan få taggar.
 
Ja, de är tyvärr övermogna. :) Vad är det för sort? Ser ut som vit inläggningsgurka.
Vit salladsgurka, Miniature White från Runåbergs. Men de är goda ändå (om man skalar...). Jag har varit sen på fler av dem men varit lite osäker på när man ska ta dem också.

(orkar inte lägga in och gillar inte inlagd gurka så mycket)
 
Mitt ledord inför 2022:

R i m l i g h e t.

Mvh orkar inte med mig själv och min fullständigt överhopade trädgård längre.

Också:
- Turex. Försök aldrig igen med kål utan turex.
- EN squashplanta. En. Behärska dig för helvete.
- NEJ du orkar inte göra bäddar mitt i sommaren ditt lata fanskap.
- Inget som slingrar ska vara i pallkrage. I N G E T. Ej heller squash-helvetet.

Fler do's och don'ts som ni kommit underfund med denna sommar? :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
349
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp