Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tappade helt bort tråden för ett tag sedan så läste bara ikapp senaste sidorna. Liksom faschinerande hur mycket längre växtligheten kommit söderut än här uppe i Norrbotten :D Slänger in en bild på min allra första lilla dahlia, ovanligt tidig för att vara här uppe! Dahlian bredvid är också nära på att slå ut medan jättarna inte har några synliga knoppar än. Den här sommaren har för mig bara handlat om att se vad som kommer upp i trädgården och hittills är jag väldigt nöjd. Helt fantastiska pioner slog ut i helgen :love:
IMG_20210706_221615_533.jpg
 
Jag hade tänkt plantera mina fuchsior. Inköpta nu när de omsorgsfullt omhändertagna och otåligt inväntade egenodlade fuchsiorna dog i digerdöden eller något. Men det öser ner så väntar nog lite. Suck även mina penséer dör, så fick köpa ersättning (icke-penséer). Plus att jag nu inte kan ta mig ut på balkongen pga Audrey III.

Det är bara att inse att jag inte ens kan sköta en 2x3 balkong :arghh:
 
Jag hade tänkt plantera mina fuchsior. Inköpta nu när de omsorgsfullt omhändertagna och otåligt inväntade egenodlade fuchsiorna dog i digerdöden eller något. Men det öser ner så väntar nog lite. Suck även mina penséer dör, så fick köpa ersättning (icke-penséer). Plus att jag nu inte kan ta mig ut på balkongen pga Audrey III.

Det är bara att inse att jag inte ens kan sköta en 2x3 balkong :arghh:

Du går ut lite hårt... satsa på några få saker nästa år och fokusera på sådant som inte behöver så mycket skötsel :)
 
Trots den taskiga planteringen (typ inga rätt om man läser i boken om hur rosor ska planteras) så har min Stockholm överlevt året och blommar igen 🥰

Även hallonbuskarna verkar acklimatisera sig väl. Blomfröna jag petade ner här och var är i trädgården är det lite värre med, de lyser ännu med sin frånvaro allihop 😅

B9B0A017-E767-4A6A-ADDC-500EE5F2661D.jpeg
 
En av sorterna jag har är en för mig ny sort, Malwina, som precis har börjat mogna och den är riktigt god, bland de godaste jag smakat. Så vill man ha en sen sort är den något jag absolut kan rekommendera :)
Nu när jag ätit lite mer av sorten Malwina får jag nog revidera ovan något, det är inget fel på smaken men inte riktigt bland de allra godaste bären. Korona är betydligt godare enligt mig.
 
Alltså jag tar inte ut någon seger mot en så fruktad och långvarig fiende som åkerfräken, men jag kan bara inte låta bli att fröjdas inombords när jag ser de här förkrympta stackarna klämma sig upp i skarven mellan odlingar och gångarna.

De brukar vara tjugo gånger fler och hinna växa till en decimeters höjd medan jag vänder ryggen till. Men i år står de nästan still i växten, kippar efter luft och försöker skicka ner lite energi till sina kilometervis med rötter. Föga anar de att strax ska jag kapa även dessa små dvärgfräknar så långt ner i marken som jag kommer åt, och avancera ännu ett steg på slagfältet.

Mohaha! Blir jag av med dem så ska det stå på min gravsten ”hon segrade i slaget mot den fruktade åkerfräken, efter en lika målmedveten som utdragen kamp under många, många (många!) år”.

Visa bifogad fil 73078
Åkerfräken kan användas i gödselvatten :) Är du säker på att du ska utrota den helt ;) innehåller mycket kisel och zink
 
Knappast ny blomning. Men silverarven använd väl mest för sitt vackra bladverk? Klipp så skjuter den nya friska blad.

Den är vacker i krukor och arrangemang också. Jag har satt i krukor och låtit den hänga ner. Gillar den skarpt för att den är så användbar.

Den är väldigt fin! Extra fin med alla vita blommor, men jag kan leva utan dem. Ska nog rycka bort allt visset så bladen syns bättre
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp