Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första skålen bigarråer skördad 🤩
IMG_20210705_213206_523.jpg
 
Skulle köpa ett par säckar jord idag, för att kupa potatis. Helt plötsligt blir jag dock attackerad av två kaprifoler, en kruka med majs och en kronärtskocka O_o Fattar inte alls hur det gick till

Jag kan förresten ha råkat påbörja en invasion av jordärtsskockor i trädgården. Förra året försökte vi sätta jordärtsskockor, men inget tog sig. Det kan till och med råka vara så att några som inte fick plats i den stora krukan åkte ner i jorden på friland intill ett fult snår som vätter mot granntomten :sneaky::angel: Men som sagt, inget tog sig ju, vi gick vidare med livet och tänkte att de antagligen ruttnat bort... ända tills jag för ett par veckor sedan såg en växt där i snåret som påminde misstänkt mycket om... jordärtskocka! :idea: I bästa fall hjälper den mig kanske med att utrota lupinerna som tydligen älskar samma snår
 
Det är inte rättvist, vi bor i samma landskap tror jag och vi fick 7 mm totalt, inte ens så att jorden är fuktig dagen efter.

SMHI säger 22 mm till i morgon här... å andra sidan sa de inget om några 30-35 mm idag men det var verkligen så himlen öppnade sig, delar av parkeringen vid affären var en mindre insjö. Känns härligt. Nu har det på bara några dagar blivit så genomfuktat här så nu skulle jag kunna dela med mig av de där mängderna i morgon, om jag rått över fördelningen dvs.
 
Första skålen bigarråer skördad 🤩
Visa bifogad fil 73051

Åh, jag var just ute och tog en spanrunda och konstaterade att jag nog inte ids asa fram något bärnät för att behålla de få bigarråerna som blir i år, och här ser det klent ut på klarbärsfronten också - tyvärr! Borde fryst in lite av sylten i fjol, det är min mesta favorit i syltgenren. Å andra sidan ett väldigt lovande äppelår så det kompenserar sig väl någonstans.
 
Lokala ös-skurar här. Efter första skuren var flera av lådorna och krukorna fortfarande torra. Men den skuren som kom nu ikväll borde ha trängt igenom allt.
 
Åh, jag var just ute och tog en spanrunda och konstaterade att jag nog inte ids asa fram något bärnät för att behålla de få bigarråerna som blir i år, och här ser det klent ut på klarbärsfronten också - tyvärr! Borde fryst in lite av sylten i fjol, det är min mesta favorit i syltgenren. Å andra sidan ett väldigt lovande äppelår så det kompenserar sig väl någonstans.
Förra året var mängden på bilden allt vi fick (trädet är 7 år gammalt) men i år så är där mycket 😋
 
Alltså jag tar inte ut någon seger mot en så fruktad och långvarig fiende som åkerfräken, men jag kan bara inte låta bli att fröjdas inombords när jag ser de här förkrympta stackarna klämma sig upp i skarven mellan odlingar och gångarna.

De brukar vara tjugo gånger fler och hinna växa till en decimeters höjd medan jag vänder ryggen till. Men i år står de nästan still i växten, kippar efter luft och försöker skicka ner lite energi till sina kilometervis med rötter. Föga anar de att strax ska jag kapa även dessa små dvärgfräknar så långt ner i marken som jag kommer åt, och avancera ännu ett steg på slagfältet.

Mohaha! Blir jag av med dem så ska det stå på min gravsten ”hon segrade i slaget mot den fruktade åkerfräken, efter en lika målmedveten som utdragen kamp under många, många (många!) år”.

33DE4289-293C-4C40-9DAB-D5B51D34CA14.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp