Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Optimal vår/sommar för bladlöss tydligen. Har aldrig haft problem med dylika förut, men alltså.. Invadera ett enda rabarberblad/stam och inget alls på alla övriga, är det normalt det :confused:

20210704_195153.jpg
 
För tio år sedan var detta en del av hästarnas hage. För sju åtta år sedan började jag klippa gräset och bara ha som en fri yta bakom de andra odlingsplättarna. (meningslöst, jag vet! Men pre växthuseran hade odlingsmanin inte riktigt lika stora förutsättningar)

För sex år sedan växte skräppor och gräs upp till brösthöjd över hela ytan efter en hopplös period på bl a jobbet med känningar av den där väggen.

För tre år sedan började jag ockupera platsen för att få in havtornsbuskar och äppelträd.

Och nu är jag ändå ute och slickar kanterna mot hästarnas resterande hagar, och pressade in en tredje odlingsplätt i mitten utöver de två jag ritat in. Och så kan jag fortsätta på ytan längst ut till vänster ner till nästa markering så blir där 8x1,3 meter att nyttja på båda långsidorna och 5 x1,3 i mitten. Förutom de första 78 kvm. :up:
4CE9DF3A-1AC7-4C17-8AAA-D15436482043.jpeg
 
Och för att inte riskera att trädgårdspysslet ska ta slut, så är här ett av dagens fynd från logen. Tre st ca en meter höga. Kan jag bara fästa dem på något listigt sätt så de står kvar i skånska stormar, så skulle det vara nice att ha dem på rad som klätterstöd för luktärter eller krasse eller kanske klematis. Fortsättning följer!
834919FB-49C1-4FE2-9075-5109AD496628.jpeg
 
Mina barn skulle älska dig 😁
Båda är stensamlare (den stora samlar iofs allt). Vi har stora problem med att övertala den lilla om att inte plocka med sig singeln från vår uppfart med sig in 🙈🤣🤣

Jag känner igen det! Mitt barn "samlade" på stenar. När jag påpekade att "stenen" bara var en betongklump så sa hon att den var fin iaf och den skulle absolut med i samlingen!
 
Och för att inte riskera att trädgårdspysslet ska ta slut, så är här ett av dagens fynd från logen. Tre st ca en meter höga. Kan jag bara fästa dem på något listigt sätt så de står kvar i skånska stormar, så skulle det vara nice att ha dem på rad som klätterstöd för luktärter eller krasse eller kanske klematis. Fortsättning följer! Visa bifogad fil 73023
Hjul till en hästräfsa, jag har ett kvar ståendes i maskhallen, det andra snodde grannen :(
 
Ännu ett bra år för sälgskimmerfjäril. Sveriges vackraste? Såg en mer sliten i tunneln igår, denna fladdrar runt i verandan idag. De är helt oskygga när man vill fota. :) Kommer med varma vindar och var tidigare en mycket ovanlig syn men har dykt upp allt mer och mer i Sverige.
IMG_20210705_132134832_HDR.jpg
 
Har börjat med nästa sådd innan jag planterat ut allt som redan står på tillväxt... men vädret (+ 30 mm regn) var sådant att det var en utmärkt växthuspysslardag. Och jag anar slutet på årets förodlade i alla fall, nu är all fänkål och ytterligare några bondbönor ute och väl vattnade. Dagens sådd blev blommor, gyllenlack som jag hoppas kunna övervintra och få i blom tidigt för utplantering i krukor till våren. Ska även testa att så penséer lite senare, kanske slutet på augusti - september, och förhoppningsvis kunna driva upp för blomning till våren så jag planerar samma förvaring och övervintring för dem. Vore kul om det funkar!

Sådde även mariaklockor och blå karpaterklocka + rosa rosenvial. Om det någon gång blir färdigplanterat i köksträdgårdsdelen så är jag jättesugen på att börja få till lite mer organiserade planteringar och rabatter runt växthuset. Jag har även fått en liten klotlönn av en trädgårdsintresserad granne, så grunnar på var den ska få bo också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp