Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag tar inte ut någon seger mot en så fruktad och långvarig fiende som åkerfräken, men jag kan bara inte låta bli att fröjdas inombords när jag ser de här förkrympta stackarna klämma sig upp i skarven mellan odlingar och gångarna.

De brukar vara tjugo gånger fler och hinna växa till en decimeters höjd medan jag vänder ryggen till. Men i år står de nästan still i växten, kippar efter luft och försöker skicka ner lite energi till sina kilometervis med rötter. Föga anar de att strax ska jag kapa även dessa små dvärgfräknar så långt ner i marken som jag kommer åt, och avancera ännu ett steg på slagfältet.

Mohaha! Blir jag av med dem så ska det stå på min gravsten ”hon segrade i slaget mot den fruktade åkerfräken, efter en lika målmedveten som utdragen kamp under många, många (många!) år”.

Visa bifogad fil 73078
Hoppas jag också kommer dit ngn gång.
 
Bor ju inte i Tranås men det är samma län. Hörde på radio en som det senaste dygnet tömt full regnmätare 2 ggr plus kanske 20 mm på det. 😳 Jag säger det igen, är så otroligt glad för att bo högt upp i landskapet och dessutom på en egen liten topp. Vi får bara tillrinning från gräsmattan till huset, och bara en liten del av skogen avvattnar till tomten generellt. Översvämning är nog något man får börja vänja sig vid annars...
Vi har 20-25 grader samt regn och sol om vartannat resten av prognosen. Perfekt väder tycker jag!
 
Bor ju inte i Tranås men det är samma län. Hörde på radio en som det senaste dygnet tömt full regnmätare 2 ggr plus kanske 20 mm på det. 😳 Jag säger det igen, är så otroligt glad för att bo högt upp i landskapet och dessutom på en egen liten topp. Vi får bara tillrinning från gräsmattan till huset, och bara en liten del av skogen avvattnar till tomten generellt. Översvämning är nog något man får börja vänja sig vid annars...
Vi har 20-25 grader samt regn och sol om vartannat resten av prognosen. Perfekt väder tycker jag!

Jag är nöjd med var mitt hus står också... får jag översvämning är den det minsta problemet, då har det hänt något STORT :D

Husen nedanför mig står på gammal lerig sjöbotten och många av dem har källare (byggda tidigt 70-tal till tidigt 80-tal)... need I say more? :grin: Pappa ansåg att de var galna som byggde där och speciellt de med källare.
 
Jag är nöjd med var mitt hus står också... får jag översvämning är den det minsta problemet, då har det hänt något STORT :D

Husen nedanför mig står på gammal lerig sjöbotten och många av dem har källare (byggda tidigt 70-tal till tidigt 80-tal)... need I say more? :grin: Pappa ansåg att de var galna som byggde där och speciellt de med källare.
Ha, om du får översvämning så är syndafloden här! 😂😂😂
 
Whoop Whoop
IMG_20210706_164408.jpg


Med zucchinin jag skördade igår blir det 2,5kg 😁
 
Mina jätte solrosor som kan bli ca 2 m är just nu ca 30 cm "höga" och har börjat bilda blom knopp, en grenar sig med 🤷 och rucollan har gått i blom och krassen kväver min sallad 😅 men har ätit lite sockerärt med mini som nu verkar tycka om dom även råa, knastrar så sött med sina små tuggor 😊
 
Här har kommit en del regn de senaste dagarna! Idag har det regnat rejält på bara en timme, fortfarande över 20 grader varmt.
Varit kvavt och känts som åska i luften, så jag hoppas det ger med sig nu, det kom några försiktiga knallar.
 
IMG_20210706_220601.jpg

Snart skördeklar vitkål och jag är så nöjd med mina blomster i år! Hur söt är inte den trefärgade ringblomman? Och den mörkröda tagetesen var riktigt läcker. Gödslar broccoli, vitkål och lök med nässelvatten ikväll inför nattens regn. Klapp på axeln för det, gör annars inte många knop utöver att vattna. Det där knappt färdiggrävda landet börjar kännas som nånting för höstsådd snarare än sommarsådd...
 
Whoop Whoop
Visa bifogad fil 73097

Med zucchinin jag skördade igår blir det 2,5kg 😁

Så läckra! Alltså jag har inte odlat zucchini på flera år pga att jag haft så svårt att göra någon plats för den. Men nu när jag har tre vackra plantor alldeles "vanliga" Black Beauty bredvid varandra, så tycker jag de är så orimligt snygga med de där stora flikiga bladen och blommorna, och zucchinin som växer så det syns, så jag stannar upp och bara glor fånigt leende på dem flera gånger om dagen. De är så vackra, så jag hade nog kunnat odla zucchini även om jag inte ätit den utan bara haft till prydnad. Men det är ju en härlig bonus att man kan äta den också! Uppenbar risk att det bär iväg med musselsquash och andra läckra och spännande varianter 2022.

Nu är i alla fall alla bönor utplanterade! Några extra bondbönor också. Jag glor lite på dem också för att visserligen har jag satt bönor de senaste åren men det har mest blivit skräp, direktsådder som inte tagit sig. Men i år finns det gott om fina förgrodda plantor.
 
Nu är ligustersvärmarna här. Både fascinerande och skrämmande. De är ju så förbålt stora - och många! Far omkring och brummar som helikoptrar bland honeysuckleblommorna. När jag lyser på dem med ficklampan blänger de argt med sina stora ögon.
 
Nu är ligustersvärmarna här. Både fascinerande och skrämmande. De är ju så förbålt stora - och många! Far omkring och brummar som helikoptrar bland honeysuckleblommorna. När jag lyser på dem med ficklampan blänger de argt med sina stora ögon.
Åh har aldrig sett dem, avis! Vi har en del svärmare men inte liguster. :love:
 
Visa bifogad fil 73117
Snart skördeklar vitkål och jag är så nöjd med mina blomster i år! Hur söt är inte den trefärgade ringblomman? Och den mörkröda tagetesen var riktigt läcker. Gödslar broccoli, vitkål och lök med nässelvatten ikväll inför nattens regn. Klapp på axeln för det, gör annars inte många knop utöver att vattna. Det där knappt färdiggrävda landet börjar kännas som nånting för höstsådd snarare än sommarsådd...
Vilken fin kål! 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp