Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, mina olika aloe växer över alla bredder och har fått flytta ut på balkongen nu. Var det ska stå i vinter vet jag inte än. Och så fick jag den här idag! :o
received_318327623325681.jpeg

Var ska den bo? 😅
 
Åkerfräken kan användas i gödselvatten :) Är du säker på att du ska utrota den helt ;) innehåller mycket kisel och zink

Haha, nja, den håller även till i det "nya" område som jag grävt och odlat upp detta år... en hel del kvm det vill säga - ska jag ens försöka att utrota den därifrån också så får jag nog hålla på tills jag blir ca 150 år. Kunde den hålla sig lite i schack så kan jag leva med att det sticker upp något spröt här och där i det odlade eller där jag klipper ner gräset. Men den är så ful och irriterande när den ska tvinga sig upp i skarven vid alla grusgångar längst fram i köksträdgården, så det är primärt det området som är slagfältet.
 
Idag har jag spenderat hela dagen i tomathuset. Jösses. Välbehövligt tjuvande och lite avbladning. De var ordentligt torra och ledsna och visar en del tecken på näringsbrist. Trist, hade hoppats att näringen i säcken skulle ha räckt längre, men nåväl.

Jag började kl 8 imorse. Tjuvade och avbladade till 12.30. Vatten och näring mellan 14-16. Två jävla timmar för att vattna 34 säckar, jeez. Jag måste införskaffa ett bevattningssystem!

Tomaterna före:

20210708_075306.jpg
 
Idag har jag spenderat hela dagen i tomathuset. Jösses. Välbehövligt tjuvande och lite avbladning. De var ordentligt torra och ledsna och visar en del tecken på näringsbrist. Trist, hade hoppats att näringen i säcken skulle ha räckt längre, men nåväl.

Jag började kl 8 imorse. Tjuvade och avbladade till 12.30. Vatten och näring mellan 14-16. Två jävla timmar för att vattna 34 säckar, jeez. Jag måste införskaffa ett bevattningssystem!

Tomaterna före:

Visa bifogad fil 73206

Tomaterna efter:

20210708_154948.jpg


Lite luftigare och gladare!
 
Jag tog äntligen tag i att plantera ut mina 2 gurkplantor och 2 tomatplantor 🙈 dom har stått i hink typ hur länge som helst, om än ute.. Får se vad dom tycker om det här. Skulle gärna plantera nått ner ätbart i pallkragen, men inget som kräver supermycket 🙈
Såg också att min ros som kommer från min gammelmormor äntligen har blommat 😍 skott från den har tagits från Dalarna ner till skåne av min farmor och sen har jag fått skott av farmor för ett par tre år sedan. Blev en glad överraskning! Däremot har jag ingen aning om vad för sorts ros det är.
IMG_20210708_210617.jpg
 
Praktlysing? Är den lättare att hålla i schack jmf. med lupin?
Jag är bra sugen att ha ett litet bestånd på "ängen", är jag korkad då 🤔
Bu eller bä, vad säger ni! :idea:
 
Är hos min skogsträdgårdsnördiga vän och kollar in äppel- och päronympar på rönn! Dreglar lite på hennes silverbuskar, som jag hoppas kunna köpa sticklingar av nästa år. Höstoliv liksom. Spännande. Är det någon som smakat silverbuskbär i saltlake?

Får med mig en liten valnötsplanta och en grön druva hem. 😍🌱
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp