Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sådde en andra omgång persilja under den torraste perioden i juni, vattnade i början i ett försök att hålla såbädden fuktig men gav upp efter en dryg vecka när det behövdes vattning flera gånger om dagen. Men nu kollade jag och det var faktiskt en del som kommit upp ändå, inte så jättemånga men ändå så att det är lönt att bevara och det var kul för jag trodde inte någon skulle komma upp så torrt som det varit.
 
Hilfe!
Jag tänkte anordna en kryddhörna, har två stora pallkragar jag tänkte ställa ovanpå varandra och högst upp en liten på tvären.

Vilka kryddor överlever vintern?
Jag tänker att mynta kan jag ha högst upp (men då blir det en jäkla massa mynta, ev sätta en hink som grävs ner och hoppas myntan håller sig i den).
Gräslök kommer år efter år.
Hur är det med persilja?
Dill?
Rosmarin?
Koriander?
Eller ska jag räkna med att få köpa nytt och sätta vart år?
 
Hilfe!
Jag tänkte anordna en kryddhörna, har två stora pallkragar jag tänkte ställa ovanpå varandra och högst upp en liten på tvären.

Vilka kryddor överlever vintern?
Jag tänker att mynta kan jag ha högst upp (men då blir det en jäkla massa mynta, ev sätta en hink som grävs ner och hoppas myntan håller sig i den).
Gräslök kommer år efter år.
Hur är det med persilja?
Dill?
Rosmarin?
Koriander?
Eller ska jag räkna med att få köpa nytt och sätta vart år?

Det beror på var i Sverige du bor. Jag bor i Skåne och hos mig har persilja, timjan, salvia, mynta, gräslök och libbsticka överlevt. Rosmarin har inte överlevt hos mig men hos folk jag känner som bor i närheten (enstaka år). Basilika överlever inte vintern och jag tror inte att koriander gör det heller.

Mynta bör du ha i en egen kruka för sig annars har du snart mynta i hela pallkragen. Den är mycket livskraftig och bra på att sprida sig! Jag provade att ha myntan i en nergrävd kruka i rabatten (där botten var bortskuren). Det hjälpte inte. Mynta sträckte ut lååånga armar över kanten och när dessa rörde vid jorden utanför fick de rötter och den spred sig. Egen kruka är säkrast om man inte vill ha mynta överallt.
 
Det beror på var i Sverige du bor. Jag bor i Skåne och hos mig har persilja, timjan, salvia, mynta, gräslök och libbsticka överlevt. Rosmarin har inte överlevt hos mig men hos folk jag känner som bor i närheten (enstaka år). Basilika överlever inte vintern och jag tror inte att koriander gör det heller.

Mynta bör du ha i en egen kruka för sig annars har du snart mynta i hela pallkragen. Den är mycket livskraftig och bra på att sprida sig! Jag provade att ha myntan i en nergrävd kruka i rabatten (där botten var bortskuren). Det hjälpte inte. Mynta sträckte ut lååånga armar över kanten och när dessa rörde vid jorden utanför fick de rötter och den spred sig. Egen kruka är säkrast om man inte vill ha mynta överallt.
Ja vad dumt att jag inte skrev var jag bor.
Zon 1 här. 🙂
Läst och sett att vissa örter mår bäst om de står i sandjord, så funderar på om ena sidan ska vara sandjord och den andra jord.
Ha en sida som övervintrar och ska täckas med granris och en som får sås om för vart år.
Vill göra det enkelt för mig själv!
 
Hilfe!
Jag tänkte anordna en kryddhörna, har två stora pallkragar jag tänkte ställa ovanpå varandra och högst upp en liten på tvären.

Vilka kryddor överlever vintern?
Jag tänker att mynta kan jag ha högst upp (men då blir det en jäkla massa mynta, ev sätta en hink som grävs ner och hoppas myntan håller sig i den).
Gräslök kommer år efter år.
Hur är det med persilja?
Dill?
Rosmarin?
Koriander?
Eller ska jag räkna med att få köpa nytt och sätta vart år?
Här uppe i zon 5/6 har vi övervintrat dragon, gräslök, citronmeliss, timjan, libbsticka och mynta (:meh:). Även körveln överlevde vintern, men kroknade ihop redan i början av juni av oklar anledning, så jag vet inte riktigt om det räknas. Dill, persilja och koriander får förnyas varje år. Persilja ska iofs vara tvåårig har jag för mig, så jag har funderat på att försöka ha kvar lite av den i år och se om det går att få den att fröså sig själv när den här gått i blom. Nån som har testat?
 
Här uppe i zon 5/6 har vi övervintrat dragon, gräslök, citronmeliss, timjan, libbsticka och mynta (:meh:). Även körveln överlevde vintern, men kroknade ihop redan i början av juni av oklar anledning, så jag vet inte riktigt om det räknas. Dill, persilja och koriander får förnyas varje år. Persilja ska iofs vara tvåårig har jag för mig, så jag har funderat på att försöka ha kvar lite av den i år och se om det går att få den att fröså sig själv när den här gått i blom. Nån som har testat?
Det verkar som om en hel del går att övervintra!

Jag hur får man till bra sandjord?
 
Jodå. Men det är mer potatis, och större om de får växa till blomning.

Så ska skörda potatisen när den blommat eller när är den bästa att skörda? Räknade på mina borde skördas i augusti enligt infon därifrån de är köpta, men växt som ogräs (blasten) och blommar nu. Sorten är King Edward
 
Persilja ska iofs vara tvåårig har jag för mig, så jag har funderat på att försöka ha kvar lite av den i år och se om det går att få den att fröså sig själv när den här gått i blom. Nån som har testat?

Jag håller på och testar. :) Har slätbladiga Gigante d'Italia kvar på ett ställe från i fjol och den håller på att gå i frö nu. Samtidigt som jag sått ny och planterat ut på ett annat ställe i år. Jag tar nog hand om och tar in en del fröer för säkerhets skull för det blir en hel del, men några ska få strössla ut sig själva som ett experiment.
 
Jag hade några små krukor typ 10-12 cm stående med några halvdöda växter i som jag skulle tippa ut
I den ena bodde en gigantisk padda som skrämde livet ur mig när jag tippade krukan paddan var lika stor som krukan och jag begriper inte vad den skulle knö ner sig i den lilla krukan för :confused: Det var det sista jag väntade mig att hitta i en liten kruka ;)
 
Jag håller på och testar. :) Har slätbladiga Gigante d'Italia kvar på ett ställe från i fjol och den håller på att gå i frö nu. Samtidigt som jag sått ny och planterat ut på ett annat ställe i år. Jag tar nog hand om och tar in en del fröer för säkerhets skull för det blir en hel del, men några ska få strössla ut sig själva som ett experiment.
Spännande att se om det fungerar! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp