Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, tydligen jinxade @Fruentimber mina jordgubbar, för nu har jag myrinvasion. Ska strö över kanel så fort jag vilat mig efter maten.

Köpt 20 lavendel inom loppet av en vecka, har haft väldigt mycket insekter på besök, och jag vill ha det lätt skött så då känns det bra med lavendel. (Hade typ 15 sen tidigare.)

Har massa gröna tomater som aldrig verkar mogna.
Däremot är zucchinin skördeklar och jag borde nog börja dra upp mina rödbetor som börjar bli lite väl stora.
 
Det som oroar mig mest är att det ska blåsa omkull och landa på växthuset :p
Har det växt snett eller har det börjat luta (har roten gett med sig). Har det växt snett av sig själv är det ingen större fara så länge man inte gräver av eller skadar de rötter som håller trädet uppe. Om det börjat luta på senare tid dvs roten har börjat släppa då finns det fog för oron.
 
Har det växt snett eller har det börjat luta (har roten gett med sig). Har det växt snett av sig själv är det ingen större fara så länge man inte gräver av eller skadar de rötter som håller trädet uppe. Om det börjat luta på senare tid dvs roten har börjat släppa då finns det fog för oron.
Jag tycker ju det lutar mer nu än för några år sedan men det kanske sitter i mitt huvud
Här har trillat ett stort äppelträd och två gigantiska askar på tomten senaste fem åren så jag kanske fått trädtrillanoja ;)
 
Hilfe!
Jag tänkte anordna en kryddhörna, har två stora pallkragar jag tänkte ställa ovanpå varandra och högst upp en liten på tvären.

Vilka kryddor överlever vintern? Såg att du bor i zon 1 och svarar utifrån det.
Jag tänker att mynta kan jag ha högst upp (men då blir det en jäkla massa mynta, ev sätta en hink som grävs ner och hoppas myntan håller sig i den).
Gräslök kommer år efter år.
Hur är det med persilja? Överlever och sprider sig
Dill? Kan fröså sig men oftast inte
Rosmarin? Beror på sort och läge. Vår i skyddat läge zon 1 (0) har klarat 6 vintrar hittills och är en gigantisk buske. Denna vintern tog dock hårt på den.
Koriander? Har jag inte behövt sätta på flera år. Frösår sig i princip året runt om man låter den gå upp i blom.
Eller ska jag räkna med att få köpa nytt och sätta vart år?
Utöver det har vi stenkyndel, dragon, salvia, timjan, kungsmynta och säkert mycket mer som är perenna.
 
Borta i några dagar och har spanat lite snabbt i trädgården ikväll medan myggen flockades. Snyggast just nu är nog tagetes Strawberry blonde! Särskilt som den står ihop med svartkålen. 😍 det framgår inte riktigt av bilden hur stora blommorna är, superfina!
IMG_20210711_222351_352.jpg
 
Borta i några dagar och har spanat lite snabbt i trädgården ikväll medan myggen flockades. Snyggast just nu är nog tagetes Strawberry blonde! Särskilt som den står ihop med svartkålen. 😍 det framgår inte riktigt av bilden hur stora blommorna är, superfina!
Visa bifogad fil 73439
Men oj så läcker! Nästa år ska jag försöka bli lite bättre på att fördela ut ettårsblommor i grönsakslanden, den där åker ju rätt upp på önskelistan.
 
Väderprognosen visar varmt varm tio dagar framöver - och inget regn. Det blir flitig vattning. Men då kanske gräset lugnar sig lite. Jag är urless på gräsklippning.

Sniglarna kanske också lugnar sig. Jag har en bäck vid tomten och från den fuktiga sänkan kommer det sniglar i mängder. Efter att ha sett vad en enda mördarsnigel tuggat i sig hos avkomman är jag skapligt säker på att det är skogssniglar. De äter inte speciellt mycket alls. Men de är många och äckliga.
 
"Mina" sniglar är också hyggligt talrika, jag har ingen organiserad jakt på dem utan klyver någon enstaka om de provocerar tillräckligt genom att kräla förbi mig. Men ändå kan jag inte säga att jag sett att de egentligen förstört något i odlingarna? De är ju sådär äckliga och bruna, och min geografi känns helt fel för skogssniglar, så svårt att tänka mig att det skulle vara annat än mördarvarianten. Sallaten till exempel borde ju vara fest för en snigel men är helt intakt, också de stora bladen på bönor och pumpor och squash i de land som bara har grävd kant mot gräset.

Men skulle sniglarna vara sugna på lite grönsaker så har jag också så mycket squash nu så jag skulle kunna bjuda dem på en eller två sådana bara av allmän godhet.
 
Jag tycker ju det lutar mer nu än för några år sedan men det kanske sitter i mitt huvud
Här har trillat ett stort äppelträd och två gigantiska askar på tomten senaste fem åren så jag kanske fått trädtrillanoja ;)
Oj det var många träd på en och samma tomt. Har ni ytlig bergrund så de inte lyckas rota sig ordentligt?
 
Nej det tror jag inte men alla tre träd var gamla stora och väldigt ihåliga :confused: Har även trillat två mindre äppelträd också de mer eller mindre ihåliga
Ett träd brukar klara sig så länge en tredje del av stammen (i genomskärning) är frisk. Dvs ihålighet behöver inte vara ett problem, har man en stor rötskada långt ned på stammen (i närheten av rötterna) så är det såklart värre. Men äldre träd är ofta rötade i stammen utan att det behöver vara ett problem. Största anledningen till att äldre träd faller är att man tagit ned mycket andra träd runtomkring eller när man talar om fruktträd tex plommon så kan en svag stam, en obalanserad krona och en stor mängd frukt göra att trädet faller. Men dessa träd är oftast så små att det inte gör någon större åverkan. Svårt att säga varför er tomt drabbats så hårt, man har inte avverkat på eller kring tomten innan träden började ramla?
 
Ett träd brukar klara sig så länge en tredje del av stammen (i genomskärning) är frisk. Dvs ihålighet behöver inte vara ett problem, har man en stor rötskada långt ned på stammen (i närheten av rötterna) så är det såklart värre. Men äldre träd är ofta rötade i stammen utan att det behöver vara ett problem. Största anledningen till att äldre träd faller är att man tagit ned mycket andra träd runtomkring eller när man talar om fruktträd tex plommon så kan en svag stam, en obalanserad krona och en stor mängd frukt göra att trädet faller. Men dessa träd är oftast så små att det inte gör någon större åverkan. Svårt att säga varför er tomt drabbats så hårt, man har inte avverkat på eller kring tomten innan träden började ramla?
Tog ner en stor sjuk Alm för drygt tio år sedan stubben står dock fortfarande kvar
Och ja det har avverkats en del runt omkring men inte i direkt anslutning till tomten
Askarna som har trillat har ju sett halvdöda ut knappt några blad och de kan vara över hundra år gamla päronträdet kan vara lika gammalt det
Hur gamla blir träd? Förr eller senare måste väl även de ge upp?
 
Tog ner en stor sjuk Alm för drygt tio år sedan stubben står dock fortfarande kvar
Och ja det har avverkats en del runt omkring men inte i direkt anslutning till tomten
Askarna som har trillat har ju sett halvdöda ut knappt några blad och de kan vara över hundra år gamla päronträdet kan vara lika gammalt det
Hur gamla blir träd? Förr eller senare måste väl även de ge upp?
Det är olika för olika arter. Alm och ask har ju sjukdommar som förkortar deras liv just nu. Innan sjukdomarna blev almarna många hundra år gamla även askar kan bli flera hundra år. Det finns ekar som blivit upp till 1000 år gamla. Björk, pil och andra snabbväxande arter lever runt hundra år. När det gäller barrträd så är granen mer kortlivad och tallen långlivad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
349
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp