Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är olika för olika arter. Alm och ask har ju sjukdommar som förkortar deras liv just nu. Innan sjukdomarna blev almarna många hundra år gamla även askar kan bli flera hundra år. Det finns ekar som blivit upp till 1000 år gamla. Björk, pil och andra snabbväxande arter lever runt hundra år. När det gäller barrträd så är granen mer kortlivad och tallen långlivad.
Ädellöven blir generellt äldre än sina mindre ädla gelikar kan man säga.
 
Det är olika för olika arter. Alm och ask har ju sjukdommar som förkortar deras liv just nu. Innan sjukdomarna blev almarna många hundra år gamla även askar kan bli flera hundra år. Det finns ekar som blivit upp till 1000 år gamla. Björk, pil och andra snabbväxande arter lever runt hundra år. När det gäller barrträd så är granen mer kortlivad och tallen långlivad.
Räknas päronträd till snabbväxande arter?
 
Men oj så läcker! Nästa år ska jag försöka bli lite bättre på att fördela ut ettårsblommor i grönsakslanden, den där åker ju rätt upp på önskelistan.

Oj så fin! Jag som inte ens gillar tagetes. :D
Ja den var en lyckad sådd! 😍 Ska absolut odla fler fina sorter av tagetes nästa år och på min lista står storblommiga sorter som Vanilla, Snowdrift och Alaska. Gillar man mer mörka blommor har Panther varit riktigt fin hos mig. ☺️
 
Här kommer dagens vallmo, en enkel kornvallmo men den var lite extra stor och helt fantastiskt i färgen. Som den renaste hallonröda färgen. Svår att beskriva, den ser så mjuk ut även på håll. Nu hoppas jag att någon av Amazing Grey som såddes på samma plätt har tagit sig och vill blomma. Dessa såddes när jag planterade ut vitkålen på samma ställe och det ser riktigt fint ut nu med ett hav av vallmo och insprängda vitkålshuvuden. Gödselvattnar ofta så det räcker till alla.
IMG_20210712_091531640.jpg
 
Ja den var en lyckad sådd! 😍 Ska absolut odla fler fina sorter av tagetes nästa år och på min lista står storblommiga sorter som Vanilla, Snowdrift och Alaska. Gillar man mer mörka blommor har Panther varit riktigt fin hos mig. ☺️
Vet du om de här sorterna har samma effekt på bladlöss som de gamla sorterna?
 
Idag åkte vi med klassen till en handelsträdgård. Lite farligt faktiskt. Jag var på vippen att få med mig en blåbärstry därifrån men det föll på att jag redan hade en av sorterna, en annan de hade har jag hört är osmaklig och den tredje var krokig och knasigt i sitt växtsätt. Så det blev bara en bärhäggmispel Alvdal.

IMG_20210712_194228_686.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
349
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp