Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min sommarmalva är så vacker nu! ❤😍

20210704_075947.jpg
 
Så fint och härligt att ni inte stenlägger, vi behöver växter till våra pollinerare i städerna också :up: Jag stenlägger det jag stenlägger med gott samvete, det känns som att resten av djungeln jag har kompenserar :angel: :laugh:

Ha lite tålamod med lavendeln, min behövde lite tid att boa in sig men har nu tagit sig fantastiskt bra och spridit sig. Jag är imponerad, det var den absolut billigaste från Plantagen (Felice heter den) men den har verkligen kämpat på. De första som är störst är tre år nu.

Edit: Och jag sköter den ju som allt annat... beskär osv om jag kommer ihåg och orkar. Förra året beskar jag med trimmern på lämplig höjd :rofl:
Ja men verkligen, det känns helt galet att bara lägga sten över hela alltet. Det är både fult och dåligt på andra sätt. Den här organisationen som hjälpte oss gör ett jättejobb, de är fantastiska! De har konverterat massor av grusbelagda områden till små ängar och insektsparadis och gatorna i våra kvarter kantas av lådor och krukor med planteringar från dem. De äger även en tomt ett kvarter bort där de odlar massor av grönsaker och annat gott som de sedan donerar till bättre behövande. Tyvärr går de på sparlåga just nu då en av deras grundare blev mördad (det låter ju helt sjukt när jag skriver det, men det är så) för drygt en månad sedan, men jag hoppas att de snart är tillbaka med full kraft igen. :heart
 
Plötsligt händer det. Jag har planterat ut 2/3 av mina petunior. Men ska jag vara ärlig så är det de fulaste petuniorna jag skådat. Men det är inte så konstigt med tanke på vanvården de fått utstå.
Men de lever! Då kan allt hända!

Jag hade en gurkplanta, som jag sådde i februari. Den gav två halvdana gurkor och började sen dö. Tog bort gurkorna, men orkade inte slänga plantan just då. Två dagar senare hade den fått upp flera nya blommor och börjat få upp färgen i bladen igen. Nu har den dubblerat sin storlek och ser riktigt pigg ut.
 
Men de lever! Då kan allt hända!

Jag hade en gurkplanta, som jag sådde i februari. Den gav två halvdana gurkor och började sen dö. Tog bort gurkorna, men orkade inte slänga plantan just då. Två dagar senare hade den fått upp flera nya blommor och börjat få upp färgen i bladen igen. Nu har den dubblerat sin storlek och ser riktigt pigg ut.
Ja, jag hoppas de får en nytändning nu.
 
Planterade liljor förra året. De är, eller var jättefina. Hittade liljebaggslarver på dem ikväll. Fy fan vilka äckliga äckel de där är. Höll på att kräkas när jag plockade dem 😂 upptäckte också att hyacinterna jag planterade i våras som jag köpte för 2 kr styck efter jul har kommit upp och blommar 😍
 
2 av 9 pumpor i de drabbade odlingslådorna lever, knappt 😔
1 bondböna och möjligtvis några Sockerärtor

Har sått fler Sockerärtor samt lite störbönor nu så får vi se om det blir något. Strött ut snigelgift också 👹
Har inte hittat några sniglar dock, kan det vara något annat som ätit upp mina plantor?
 
Fick den här av en kollega för ett år sen... eller var det två? 🤔
Den trivs i alla fall jättebra på sin nya plats (sen ett år tillbaka). Vilket känns jättebra, med tanke på hur många timmar jag lade på att gräva bort knölklockerötter...
IMG_20210704_222753_5.jpg

Dessutom doftar den även på långt håll! :love: :banana:
 
Jag köpte en liten zinkbalja som jag tänkte ha som fågelbad. Några grejer jag inte tänkte på
1. Kommer den bli för varm?
2. Var ska jag ställa den så inte robotgräsklipparen välter den?
3. Vad ska jag lägga i så det blir olika djup?

Hmm. Kanske löser sig 2 och 3 om jag lägger sten i olika storlek i botten. Jag får ge mig ut och leta sten.
 
Jag köpte en liten zinkbalja som jag tänkte ha som fågelbad. Några grejer jag inte tänkte på
1. Kommer den bli för varm?
2. Var ska jag ställa den så inte robotgräsklipparen välter den?
3. Vad ska jag lägga i så det blir olika djup?

Hmm. Kanske löser sig 2 och 3 om jag lägger sten i olika storlek i botten. Jag får ge mig ut och leta sten.
Hur liten är den? Jag har en zinkbalja i direkt sol, men den är rejält stor. Helt omöjlig att välta. Det man ska tänka på är att jorden torkar ut snabbare i en sån kruka, men med en stor jordvolym är det inget stort problem.
 
Hur liten är den? Jag har en zinkbalja i direkt sol, men den är rejält stor. Helt omöjlig att välta. Det man ska tänka på är att jorden torkar ut snabbare i en sån kruka, men med en stor jordvolym är det inget stort problem.

Jadu, vad kan den vara? 10 liter? Fåglarna vill väl bara ha runt 2-3 cm djupt så jag får fylla på dagligen. Det ska ju ändå rengöras tänker jag.

Jag ställde den på en platta och la några stora stenar i. Det borde funka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp