Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stor?! :confused: Beskrivningen sa ca 1 m. Jag får hoppas den håller sig beskedlig för den ska samsas med lite andra växter:nailbiting:

Ja, inte blir den så mycket högre än så... men den blir BRED :D

_20210703_074014.JPG


Jag gick ut och tog ett kort på min, den är fyra år nu och står på ett inte helt idealt ställe (lite för blött). I bakgrunden en libbsticka som jag ska ansa senare idag och i förgrunden de stackars dagliljorna (de är tre men stackaren närmast stenen syns inte! :laugh: ).
 
Senast ändrad:
Jag kan tillägga att höjden på en ros säger lite om hur stor plats den tar. Vissa rosor växer väldigt upprätt och andra brer ut sig mer. Skeda är en gallica och de brer gärna ut sig. Albarosor tenderar att ha ett mer upprätt växtsätt, tex Maiden's Blush. Givetvis kan man styra hur stora de blir med beskärning men jag håller inte på med sådant, jag är lat :laugh:

@Luzzan: Du läste beskrivningen om Blomsterhult hoppas jag? Den blir STOR på alla håll och kanter :D Tyvärr trivs inte min där den står så den är inte så stor (ev blir det flytt av den). Trivs den finns det exemplar som blivit bortåt tre meter höga.

Jag tycker Blomsterhult är lite spännande, den räknas som en bourbon och flera av dem är lite känsliga av sig men den ska klara sig upp till zon 6 :up: Det finns två till kulturarvsrosor som är bourboner, Strömsro och Pipar Hans. Den sistnämnda har anknytning till Dalarna, jag köpte en i år.
 
Senast ändrad:
Jag kan tillägga att höjden på en ros säger lite om hur stor plats den tar. Vissa rosor växer väldigt upprätt och andra brer ut sig mer. Skeda är en gallica och de brer gärna ut sig. Albarosor tenderar att ha ett mer upprätt växtsätt, tex Maiden's Blush. Givetvis kan man styra hur stora de blir med beskärning men jag håller inte på med sådant, jag är lat :laugh:

@Luzzan: Du läste beskrivningen om Blomsterhult hoppas jag? Den blir STOR på alla håll och kanter :D Tyvärr trivs inte min där den står så den är inte så stor (ev blir det flytt av den). Trivs den finns det exemplar som blivit bortåt tre meter höga.

Jag tycker Blomsterhult är lite spännande, den räknas som en bourbon och flera av dem är lite känsliga av sig men den ska klara sig upp till zon 6 :up: Det finns två till kulturarvsrosor som är bourboner, Strömsro och Pipar Hans. Den sistnämnda har anknytning till Dalarna, jag köpte en i år.
Blomsterhult tänkte jag skulle växa mot vårt altanstaket (2,5 högt totalt) och det hoppas jag ska räcka :o den har fått en växtplats med yta att bre ut sig på:)
 
SMHI:s prognoser verkar helt ha spårat ur, läser man på kvällen så kan en "säker" sol två dagar fram på morgonen efter vara ändrad till ett säkert regn och omvänt. Kanske är Skåne för långt bort från Norrköping eller något.
 
SMHI:s prognoser verkar helt ha spårat ur, läser man på kvällen så kan en "säker" sol två dagar fram på morgonen efter vara ändrad till ett säkert regn och omvänt. Kanske är Skåne för långt bort från Norrköping eller något.

Jag tycker ändå att här har de skärpt till sig sedan jag bytte med @tanten - hoppas att grästillväxten stannat av där uppe också? Jag tackar hjärtligast för alla millimetrar regn som fallit hos mig, men även för att det är uppehåll idag medan jag får planterat ut och rensat lite till.
 
Jag sådde en liten påse med blandade blommor för skuggigt läge i våras. Jag var inte superpeppad på det men det har visat sig vara väldigt roligt! Nu har det börjat blomma och det är lika spännande varje dag att gå ut och se om nån ny fin blomma tittat fram. Jag vet inte vad de flesta heter men de är fina! Ser lite vildvuxet ut men det är en del av charmen tycker jag. Jag skulle inte vilja ha det i hela rabatten men i en liten hörna är det stor underhållning nu under blomningen!
 
Har en påse Turex och där står max 3 behandlingar per år? Men jag hittar inte varför man inte ska behandla fler gånger? Någon som vet?
 
Jag har planterat om vinplantan jag fått av en klasskompis. Sorten är okänd men ska vara tålig. Den kommer få övervintra i jordkällaren första vintern, men sen ska den planteras ut.

IMG_20210703_145236_379.jpg


Vore fint om jag kunde komma till skott och plantera mina petunior och lobelior också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp