Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
_20210702_162405.JPG


Leveransen från Cramers... :angel:
 
Dagens trädgårdsrapport är annars att broccolin, spetskålen och några stackars plantor blomkål ÄNTLIGEN är i jorden. Och grön- och svartkålen utburna samt nästan nergrävda (hindrades av att det tog i med regn när jag skulle gräva färdigt sista kanterna). Även rödbetspluggarna har kommit på plats bredvid gul- och polkabetorna som hunnit växa på sig riktigt fint. Återstår savoy- och brysselkålplantorna. Samt fänkålen och frilandsgurkorna. Och rosenbönorna. :cautious: Och kålen kommer att stå för tätt i år också TROTS att jag inte tryckt ner alla plantorna, och trots min nya markbrytning. #missionimpossible

Men om det inte uppstår komplett missväxt så blir det lätt ett skörderekord i år både till mängd och antal sorter. Bör klara självhushållning av en hel del rotfrukter och purjolök. Kommer ev ganska långt med den vanliga löken också. Och hoppas på massor av bönor och ärter att frysa in. Hoppas på en bra vinter så det mycket kan stå kvar i landen, och sedan får resten ner i källaren i plastbyttor med lock.

A313315F-5E04-4F78-BB9A-0441ADFF6438.jpeg
 
En av mina chiliplantor i växthuset har bestämt sig för att dö. Oklart varför. Men den hade två chilisar som jag tog.
 
Den äppelgurka jag hade över och placerade ute i landet visade sig vara en växthusgurka. Delistar. :meh:

Men den gör gurkor med glatt humör trots att den lever i misär och armod utomhus.
Jag satte tre växthusgurkor i odlingslådan jag annars använder som varmbänk (höga skyddande kanter och soligaste läget). Hade så många plantor så det fick bli så. Då finns det lite hopp kanske att de kommer producera nån gurka. :) Är dock sorten Beit alpha. Fortfarande ganska små och de i växthuset har inte kommit så långt heller än.
 
Torkan gjorde att skörden av jordgubbar inte blev så stor i förhållande till antalet plantor men ganska lagom ändå. En av sorterna jag har är en för mig ny sort, Malwina, som precis har börjat mogna och den är riktigt god, bland de godaste jag smakat. Så vill man ha en sen sort är den något jag absolut kan rekommendera :)

Annars är trädgårdarbetet satt på sparlåga, all min tid går till arbeten på huset som måste göras under sommarmånaderna och torkan gör att det inte växer så mycket heller så det kan vänta.
 
Hehe jag hade bråttom hem skyller vi på 😁

Två klätterrosor, Lucia och Etude
En självfertil havtorn
En sibirisk frossört och en liten nepeta.

Väldigt lite ändå

:up: Väldigt återhållsamt tycker jag :laugh:

Själv hade jag sex st rosor i min jättekartong :o Två Eugénie Guinoisseau (R. muscosa), en Jacques Cartier (portland), en Wrams Gunnarstorp (klätterros), en Centifolia variegata (R. centifolia) och en Mme Hardy (R. damascena som ju egentligen skulle ha varit en till variegata men det fanns bara en kvar).

Dvs jag ska ut och gräva nu...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp