Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kom jag visserligen flera veckor på efterkälken med klippandet pga gräsklipparkrånglet, men numera efter att ha tuggat mig igenom de största delarna så är jag beredd att byta rakt av med dig - tar du Skåne-torkan, så kör jag Sisyfos-klippningen....?

Ska inte vara för gnällig, det kom i alla fall några mm i går, och lovas 11 till i eftermiddag med lite småskvättar framöver. Men det behövs.
Bytt bytt. Kommer aldrig tillbaka. Vatten till odlingarna har jag gott om :)
 
Jag höll på som @tanten innan jag åkte till Skåne,höll på att bli tokig,här klippte jag när jag kom ner o på den vägen är det, men nu har det regnat både idag o igår så nu sätter det väl fart på gräset här med, men 1800kvm tomt är en piss i nilen mot 7000kvm,så heja Skåne!
 
Även regn här idag som inte ens var utlovat. Bara 14 grader också. Lite varannandagsväder är gött tycker jag, trivs när det varierar och regnar lagom och varmt lagom. Till helgen ska det vara fint väder igen och varmt. :)
Såg idag första honblomman med blivande minimelon i växthuset, så kul! Så hoppas på en del värme för melonerna skull, men för min skull helst lagom. :D
 
Cramers hörde av sig och berättade att de kunde tyvärr bara leverera en centifolia variegata (inte upprörd eller förvånad över det, det är ju rea och högt tryck). Jag fick välja om jag vill få tillbaka pengar eller en annan ros och efter lite funderande tog jag en Mme Hardy (damascena).

Jag har ett hörn med en Stanwell, Maiden's Blush (alba) och Félicite Parmentier (alba) sedan tidigare som alla är vita till ljusrosa som Mme Hardy. Jag tänkte det kan bli ett trevligt tema där, en variation på ljusa rosor av olika arter :up:
 
Jag gick förbi en helt underbar ros idag, och jag tänkte om ni trädgårdsfantaster kanske har en gissning enbart på min beskrivning. Jag är helt ros-novis men drömmer om en rosträdgård i framtiden så har börjat fylla på listan med önskesorter... Hade dock inte mobilen med mig idag så det blev inga bilder. Hur som helst, väldigt storblommig sort i intensivt orange-rosa, dels var den enskilda blomman något skiftade i både orange och rosa och jag tyckte mig även ana att de yngre blommorna/ej fullt utslagna var mer orange än de fullt utslagna, äldre blommorna som drog mer åt intensivt rosa. Vet inte om färgen bäst kan beskrivas som korall kanske? Ganska öppen mitt med gula tendenser ner mot mitten. Högväxande längs en vägg, säkert 2-3 meter.
Väldigt intensiv doft som uppfattades på flera meters håll!

Den var verkligen i en klass för sig. Får se om jag kan springa förbi och ta lite kort om ingen förstår min inte så ros-fackspråksmässiga beskrivning :D
 
Jag gick förbi en helt underbar ros idag, och jag tänkte om ni trädgårdsfantaster kanske har en gissning enbart på min beskrivning. Jag är helt ros-novis men drömmer om en rosträdgård i framtiden så har börjat fylla på listan med önskesorter... Hade dock inte mobilen med mig idag så det blev inga bilder. Hur som helst, väldigt storblommig sort i intensivt orange-rosa, dels var den enskilda blomman något skiftade i både orange och rosa och jag tyckte mig även ana att de yngre blommorna/ej fullt utslagna var mer orange än de fullt utslagna, äldre blommorna som drog mer åt intensivt rosa. Vet inte om färgen bäst kan beskrivas som korall kanske? Ganska öppen mitt med gula tendenser ner mot mitten. Högväxande längs en vägg, säkert 2-3 meter.
Väldigt intensiv doft som uppfattades på flera meters håll!

Den var verkligen i en klass för sig. Får se om jag kan springa förbi och ta lite kort om ingen förstår min inte så ros-fackspråksmässiga beskrivning :D

Det är omöjligt utan bild och svårt även med :D Gå in på Flora Linnea och filtrera på lämplig färg oh doft så kanske du får upp någon du känner igen. Det lär vara en modern buskros iaf (dvs sådana jag inte kan :laugh:).

Edit: Snabbsökning (med betoning på SNABB) ger kanske Chicago Peace, Lady of Shallot, Frülingsduft (beroende på hur blommorna ser ut, det är en pimpinellifoliahybrid), Ghislane Feuerwerk, Gloire de Dijon, Chippendale, Alchymist, Aloha osv.
 
Det är omöjligt utan bild och svårt även med :D Gå in på Flora Linnea och filtrera på lämplig färg oh doft så kanske du får upp någon du känner igen. Det lär vara en modern buskros iaf (dvs sådana jag inte kan :laugh:).

Edit: Snabbsökning (med betoning på SNABB) ger kanske Chicago Peace, Lady of Shallot, Frülingsduft (beroende på hur blommorna ser ut, det är en pimpinellifoliahybrid), Ghislane Feuerwerk, Gloire de Dijon, Chippendale, Alchymist, Aloha osv.
Haha jag förstår det! Tusen tack för förslag ändå, jag ska gå igenom dina förslag och se om några känns rimliga! Varför ska det finnas så många sorter för... :p
 
Haha jag förstår det! Tusen tack för förslag ändå, jag ska gå igenom dina förslag och se om några känns rimliga! Varför ska det finnas så många sorter för... :p

Åh, begränsar en sig till gammeldags rosor (pre-1867 när första moderna hybriden kom) och bor i zon 4-5 blir det.... fortfarande lätt att ruinera sig! :rofl:

Men det är värt det. Min rosträdgård har ju några år på nacken nu (de första då) och det är så ljuvligt att gå runt och prata med dem :heart
 
Tittar ut och konstaterar att jag måste klippa gräset. Igen.

Jag är ingen gräsmattefascist. Det får gärna vara lite halvlångt och ovårdat - för blomning och insekter. Men i år är det smått löjligt. Jag klipper hela tiden! Det har varit regn var och varannan dag så gräset växer smått hysteriskt. Jag knatar med den där förbaskade maskinen i stort sett varje dag. Orkar ju inte klippa hela tomten i ett svep så det blir en plätt varje dag. Och det blir aldrig klart.
Kan inte minnas att jag behövt klippa såhär nån sommar tidigare.
Man kan skita i att klippa också. Så gör jag i år. Det enda jag klippt hittills i år är en gång runt lite rabatter och så några gångar jag använder ofta. Så stilen för i år är vildvuxet.
 
Slagit lilla ängen med lien idag. Rödhaken och sädesärlan kom direkt och letade mat i det slagna området. :love:

Jag har tyckt i några dagar nu att det är relativt lite sniglar i trädgården. De verkar ha hållt sig på ängen... Återstår att se om det exploderar i odlingarna nu när ängen är borta.
 
En liten ringblomma :love:

IMG_20210701_191557082.jpg
 
Jag gick förbi en helt underbar ros idag, och jag tänkte om ni trädgårdsfantaster kanske har en gissning enbart på min beskrivning. Jag är helt ros-novis men drömmer om en rosträdgård i framtiden så har börjat fylla på listan med önskesorter... Hade dock inte mobilen med mig idag så det blev inga bilder. Hur som helst, väldigt storblommig sort i intensivt orange-rosa, dels var den enskilda blomman något skiftade i både orange och rosa och jag tyckte mig även ana att de yngre blommorna/ej fullt utslagna var mer orange än de fullt utslagna, äldre blommorna som drog mer åt intensivt rosa. Vet inte om färgen bäst kan beskrivas som korall kanske? Ganska öppen mitt med gula tendenser ner mot mitten. Högväxande längs en vägg, säkert 2-3 meter.
Väldigt intensiv doft som uppfattades på flera meters håll!

Den var verkligen i en klass för sig. Får se om jag kan springa förbi och ta lite kort om ingen förstår min inte så ros-fackspråksmässiga beskrivning :D
Som sagt det finns ju några att välja på, men Kordes Aloha verkar som ett rimligt alternativ att kolla upp.
 
Idag ar en bra dag. Så jag anföll en av de försummade igenväxta rabatterna.

Jisses sådana ogräsmattor det är. En dm tjock rotfilt att rensa ur. Men jag har kommit en bit på väg för att frilägga några av pionerna, Nu hoppas jag att jag ska ha fler pigga dagar så jag kan få nån ordning på eländet. Det blir bra där det är klart.

Mitt i eländet var det ett hål under torven. Sorkspår. Men nu har jag grävt bort det, hehehe...
 
Slösurfade lite. Inser att det äppelträd jag köpte i höstas är ett Grönt Kulturarv. Birgit Bonnier. Jag köpte det på impuls för att frukten lät god på beskrivningen.

Kul att det är en gammal sort jag planterat här vid mitt hus från 1882. :)
 
Jag gick förbi en helt underbar ros idag, och jag tänkte om ni trädgårdsfantaster kanske har en gissning enbart på min beskrivning. Jag är helt ros-novis men drömmer om en rosträdgård i framtiden så har börjat fylla på listan med önskesorter... Hade dock inte mobilen med mig idag så det blev inga bilder. Hur som helst, väldigt storblommig sort i intensivt orange-rosa, dels var den enskilda blomman något skiftade i både orange och rosa och jag tyckte mig även ana att de yngre blommorna/ej fullt utslagna var mer orange än de fullt utslagna, äldre blommorna som drog mer åt intensivt rosa. Vet inte om färgen bäst kan beskrivas som korall kanske? Ganska öppen mitt med gula tendenser ner mot mitten. Högväxande längs en vägg, säkert 2-3 meter.
Väldigt intensiv doft som uppfattades på flera meters håll!

Den var verkligen i en klass för sig. Får se om jag kan springa förbi och ta lite kort om ingen förstår min inte så ros-fackspråksmässiga beskrivning :D
Har sett många bilder nu på sociala medier på Alchemyst som väl blommar från orange till rosa? :) Är inte så roskunnig men beskrivningen lät ju ganska lik!
 
Slängde ihop ytterligare en kruka med egenodlade sommarblommor ikväll, hårt ansatt av knotten. Blä! Men i krukan hamnade låga solrosor, mörkbladig dahlia, vit Jungfrun i det gröna samt penséer som självsått sig i gruset från förra årets vårblommor. Satte dem i krukor alldeles häromdagen och de hade börjat blomma nu men ser mer ut som små violer. Gratis blommor. :D
Nu har jag två balkonglådor, en stor rottingkorg och två stora krukor med egna sommarblommor, plus alla jag planterat ut i rabatt och land. Så himla nöjd och glad! De har börjat blomma och jag blir glad varje gång jag ser mina små blommor.
 
Jag norpade några sticklingar av vit rhododendron utanför vårdcentralen idag eftersom en av mina kombos (till min glädje) har fått för sig att ena gräsmattan ska bli ett Tasha Tudor-paradis i vitt-crème-aprikos. Hon hade också åkt in på lokala plantskolan som stänger pga pensionering och därför har 50% på alla perenner och alla sommarblommor. :nailbiting::love:

Skördade också första hela måltiden idag - olika grönkål, mangold, gode henriks målla, nyzeeländsk spenat och mängder av örter. :d

Imorgon planerar jag fixa en bra mellanlandning till mina perenna kålplantor (broccoli och strandkål) som tagit sig ganska bra och behöver komma ut i ett land som ännu inte existerar. Jag tänkte kruka om dem och sätter ut krukorna i en av de existerande bäddarna i väntan på att att jag fixar en ny väldränerad bädd till dem (typ nästa år). Jag är väldigt nyfiken på den perenna broccolin!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp