Min syster görNågon som bor i Skurup-trakten och behöver lökar
Visa bifogad fil 59592
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min syster görNågon som bor i Skurup-trakten och behöver lökar
Visa bifogad fil 59592
Tur att jag inte gör det.Någon som bor i Skurup-trakten och behöver lökar
Visa bifogad fil 59592
Trist! Läste att ena ägaren oväntat dog.Någon som bor i Skurup-trakten och behöver lökar
Visa bifogad fil 59592
Någon som bor i Skurup-trakten och behöver lökar
Visa bifogad fil 59592
Jag ska ju inte ha flerNågon som bor i Skurup-trakten och behöver lökar
Visa bifogad fil 59592
Tur att jag inte gör det.
WhiiiVisa bifogad fil 59879
En Honungsros packad och snart på väg till @Scata. Jag fick klippa lite i den för att få ner den i paketet och då passade den på att sticka mig den rackaren.
Äsch, rosor är tuffa rackare så det tål den säkert. Jag är bara glad att den ska få ett nytt hem.Whiii
Fast jag gillar inte att den skulle stickas det sista den gjorde i sitt gamla hem
Tänk om den inte vill flytta
Tänk på att ta det lugnt när den kommer om den nu är lite stressad av hanteringen och transporten så den inte får panik och fäktar vilt omkring sig. En stressad och rädd/arg honungsros har inte riktigt koll på taggarna och kan råka rivas ordentligt om man inte tar det lugnt och pratar lugnande med den. Inga hastiga rörelser eller arga svordomar!Whiii
Fast jag gillar inte att den skulle stickas det sista den gjorde i sitt gamla hem
Tänk om den inte vill flytta
Jag ska vara så försiktig och prata lugnande med den. Men om den rivs så kan jag inte garantera att jag håller inne arga svordomar.Tänk på att ta det lugnt när den kommer om den nu är lite stressad av hanteringen och transporten så den inte får panik och fäktar vilt omkring sig. En stressad och rädd/arg honungsros har inte riktigt koll på taggarna och kan råka rivas ordentligt om man inte tar det lugnt och pratar lugnande med den. Inga hastiga rörelser eller arga svordomar!
Tydlig och konsekvent hantering fungerar bäst på honungsrosor, hundar, hästar, barn och karlar har jag upptäckt. Inpränta NEJ så går det nog bra.Jag ska vara så försiktig och prata lugnande med den. Men om den rivs så kan jag inte garantera att jag håller inne arga svordomar.
.
Men jag har förstått att man får inte vara mesig, för då tar dom över trädgården helt!
Snäll, bestämd och konsekvent tror jag på
Den är framme
Yay!Den är framme
Jag har packat upp den och den mår bra och har inte stuckits en enda gång
Imorgon ska den få en grop och lite gödsel...
Rhododendron klarar sig utmärkt om du gräver en ordentlig grop och planterar i rhododendronjordVill ha tips på buske!
Jag vill plantera en ganska stor men då hellre bred än hög buske, i ett glest skogsparti med mycket höga aspar. Där växer bara gräs och örter nu och tyvärr en del örnbräken. Hade gärna grävt bort lite örnbräken och satt en buske där. I bakgrunden tornar storvuxna granar som en vägg.
Jag har hela tiden tänkt rhododendron pga så vackra och det hade passat in likt där de växer naturligt i lövskog, som i North Carolina. MEN jag har inte sur jord, vill ha nånting som passar i vår sandiga morän och jag vill hellre ha en buske som ger bär på hösten till fåglarna också.
Så tips på era favoritbuskar som:
- Inte är för hög (ca 1,5 m är lagom maxhöjd) och lagom expansiv (ej kornell pga det finns redan, lite trött på den)
- Trivs i sandig morän med tillskott av hästgödsel/lövkompost om det behövs
- Blommar fint och helst även ger bär ätliga för fåglar
- Klarar sig utan en massa skötsel
- Snygg intill en trädstam i skogslund
- Klarar småländska höglandet, dvs risk för tidig och sen nattfrost
Mjo, men hade helst sluppit att köpa sådan jord. Plus gärna bär till fåglarna!Rhododendron klarar sig utmärkt om du gräver en ordentlig grop och planterar i rhododendronjord
Bär har du ju på mahonia, snöbär, vinterliguster, olika olvon och oxbär bla.Mjo, men hade helst sluppit att köpa sådan jord. Plus gärna bär till fåglarna!
Ah, bra idé med oxbär. Det är trevliga buskar!Bär har du ju på mahonia, snöbär, vinterliguster, olika olvon och oxbär bla.
Ja hela cotoneasterfamiljen är favoriter hos mig!Ah, bra idé med oxbär. Det är trevliga buskar!