Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_1459.webp

En Honungsros packad och snart på väg till @Scata. Jag fick klippa lite i den för att få ner den i paketet och då passade den på att sticka mig den rackaren.
 
Whiii :banana::love::love:

Fast jag gillar inte att den skulle stickas det sista den gjorde i sitt gamla hem :mad:
Tänk om den inte vill flytta :eek::nailbiting:
Tänk på att ta det lugnt när den kommer om den nu är lite stressad av hanteringen och transporten så den inte får panik och fäktar vilt omkring sig. En stressad och rädd/arg honungsros har inte riktigt koll på taggarna och kan råka rivas ordentligt om man inte tar det lugnt och pratar lugnande med den. Inga hastiga rörelser eller arga svordomar! :crazy:
 
Tänk på att ta det lugnt när den kommer om den nu är lite stressad av hanteringen och transporten så den inte får panik och fäktar vilt omkring sig. En stressad och rädd/arg honungsros har inte riktigt koll på taggarna och kan råka rivas ordentligt om man inte tar det lugnt och pratar lugnande med den. Inga hastiga rörelser eller arga svordomar! :crazy:
Jag ska vara så försiktig och prata lugnande med den. Men om den rivs så kan jag inte garantera att jag håller inne arga svordomar.
. :angel:
Men jag har förstått att man får inte vara mesig, för då tar dom över trädgården helt!
Snäll, bestämd och konsekvent tror jag på :up::D
 
Jag ska vara så försiktig och prata lugnande med den. Men om den rivs så kan jag inte garantera att jag håller inne arga svordomar.
. :angel:
Men jag har förstått att man får inte vara mesig, för då tar dom över trädgården helt!
Snäll, bestämd och konsekvent tror jag på :up::D
Tydlig och konsekvent hantering fungerar bäst på honungsrosor, hundar, hästar, barn och karlar har jag upptäckt. Inpränta NEJ så går det nog bra. :up:
 
Vill ha tips på buske!

Jag vill plantera en ganska stor men då hellre bred än hög buske, i ett glest skogsparti med mycket höga aspar. Där växer bara gräs och örter nu och tyvärr en del örnbräken. Hade gärna grävt bort lite örnbräken och satt en buske där. I bakgrunden tornar storvuxna granar som en vägg.
Jag har hela tiden tänkt rhododendron pga så vackra och det hade passat in likt där de växer naturligt i lövskog, som i North Carolina. MEN jag har inte sur jord, vill ha nånting som passar i vår sandiga morän och jag vill hellre ha en buske som ger bär på hösten till fåglarna också.

Så tips på era favoritbuskar som:
- Inte är för hög (ca 1,5 m är lagom maxhöjd) och lagom expansiv (ej kornell pga det finns redan, lite trött på den)
- Trivs i sandig morän med tillskott av hästgödsel/lövkompost om det behövs
- Blommar fint och helst även ger bär ätliga för fåglar
- Klarar sig utan en massa skötsel
- Snygg intill en trädstam i skogslund
- Klarar småländska höglandet, dvs risk för tidig och sen nattfrost

:)
 
Vill ha tips på buske!

Jag vill plantera en ganska stor men då hellre bred än hög buske, i ett glest skogsparti med mycket höga aspar. Där växer bara gräs och örter nu och tyvärr en del örnbräken. Hade gärna grävt bort lite örnbräken och satt en buske där. I bakgrunden tornar storvuxna granar som en vägg.
Jag har hela tiden tänkt rhododendron pga så vackra och det hade passat in likt där de växer naturligt i lövskog, som i North Carolina. MEN jag har inte sur jord, vill ha nånting som passar i vår sandiga morän och jag vill hellre ha en buske som ger bär på hösten till fåglarna också.

Så tips på era favoritbuskar som:
- Inte är för hög (ca 1,5 m är lagom maxhöjd) och lagom expansiv (ej kornell pga det finns redan, lite trött på den)
- Trivs i sandig morän med tillskott av hästgödsel/lövkompost om det behövs
- Blommar fint och helst även ger bär ätliga för fåglar
- Klarar sig utan en massa skötsel
- Snygg intill en trädstam i skogslund
- Klarar småländska höglandet, dvs risk för tidig och sen nattfrost

:)
Rhododendron klarar sig utmärkt om du gräver en ordentlig grop och planterar i rhododendronjord 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 086
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 745
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp