Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hos mig händer inte så mycket odlingsmässigt, jag har mest pysslat med att natta trädgården för vintern i helgen. Mycket lövkrattande blir det. Två av sommarblommorna lever än, en fick sällskap med lite ljung.
IMG_20201025_090900.webp
 
Efter detta års mycket lyckade tomatsäsong är jag pepp på nästa! Så undrar nu vad ni har för favoriter att tipsa om?

Odlar i stora krukor på altan i skyddat söderläge. Både busktomater och höga sorter funkar :)

Jag hade busktomater i år: StrongBoy. Körsbärstomater som är riktigt goda! De stod i rabatt i söderläge i Skåne.

Tidigare år har jag haft en sort som heter Tumbler (både i rabatt och i stora krukor). Den är väldigt tidig!
 
Green zebra, Tumbling tom och Piccolino äts som godis här! Gillar du riktigt små tomater så är ju Hundreds and thousands rolig, men jobbig att plocka :D Inka och Bloody butcher är trevliga mattomater!
Vinbärstomat, chocolate cherry tomat och sungold är mina favoriter för uteläge.

Brandy wine black och Black beauty blev jättegoda av de sorter vi odlade i år. Även en körsbärstomatsort, Black cherry.
Jag hade busktomater i år: StrongBoy. Körsbärstomater som är riktigt goda! De stod i rabatt i söderläge i Skåne.

Tidigare år har jag haft en sort som heter Tumbler (både i rabatt och i stora krukor). Den är väldigt tidig!

Stort tack för alla tips! :D
 
@Breaktown Min godaste i år var Sgt Peppers, oj vilken söt och god tomat! Aldrig smakat något liknande. Den har nästan ingen syra alls. Den är snyggt svart uppepå och röd under med rosarött fruktkött. Den var verkligen inte en rikgivande tomat men kanske kunde fått bättre omvårdnad... Men den vill jag odla igen, värd det. :) Hade både utomhus och i växthus, jag glömde bort plantorna ute så de gav nästan inget men hade de fått bättre vattning och byte av kruka tror jag de hade gått lika bra som i växthuset.
 
Det blåser halv storm här idag och jag har inte packat ner tunnelväxthuset. Det står upp än så länge.

Jag har INTE nattat trädgården inför vintern, usch vad tiden går och orken tryter, och andra saker är roligare? Min enda ansträngning på ett tag var att lägga fiberduk över en liten höstsådd i pallkragar efter att ha jagat bort rådjuren som mitt på blanka dagen var beredda att hugga in på en salladsbuffé.
Har ännu vitkål, blomkål, grönkål, broccoli, brysselkål, morötter, purjolök och persilja i landet. Jordkällaren måste mussäkras och inne har jag ingen lust att förvara mer mat eller förvälla eller torka eller lägga in... Har gott om tomater i köket på eftermogna som vi äter allt eftersom men vi hinner inte riktigt med. Jag har över 15 pumpor på altanen, torkad persilja i fönstret och ett antal stora zucchini på bänken.

Ska bli fint när allt är uppätet eller undanstuvat. :p

Fick inspiration idag till nästa års odling. Att odla ännu mer blommor med grönsakerna, så det kanske blir lagom med grönsaker istället för för mycket. Men man får ändå utlopp för den där märkliga energin som kommer på våren och man bara MÅSTE. Såg en fin rabatt med krasse, grönkål, dahlior och bönor bland annat. Kanske blir mer sådant, dahlior vore roligt... :)
 
Det blåser halv storm här idag och jag har inte packat ner tunnelväxthuset. Det står upp än så länge.

Jag har INTE nattat trädgården inför vintern, usch vad tiden går och orken tryter, och andra saker är roligare? Min enda ansträngning på ett tag var att lägga fiberduk över en liten höstsådd i pallkragar efter att ha jagat bort rådjuren som mitt på blanka dagen var beredda att hugga in på en salladsbuffé.
Har ännu vitkål, blomkål, grönkål, broccoli, brysselkål, morötter, purjolök och persilja i landet. Jordkällaren måste mussäkras och inne har jag ingen lust att förvara mer mat eller förvälla eller torka eller lägga in... Har gott om tomater i köket på eftermogna som vi äter allt eftersom men vi hinner inte riktigt med. Jag har över 15 pumpor på altanen, torkad persilja i fönstret och ett antal stora zucchini på bänken.

Ska bli fint när allt är uppätet eller undanstuvat. :p

Fick inspiration idag till nästa års odling. Att odla ännu mer blommor med grönsakerna, så det kanske blir lagom med grönsaker istället för för mycket. Men man får ändå utlopp för den där märkliga energin som kommer på våren och man bara MÅSTE. Såg en fin rabatt med krasse, grönkål, dahlior och bönor bland annat. Kanske blir mer sådant, dahlior vore roligt... :)

Sitter i samma sits! Ser köksträdgården från våra köksfönster och varje gång jag tittar ut är den där och jag tänker mest "...näe. Inte idag heller". Odlingsmässigt har det gått fint, har massor av betor kvar, fina vitkålshuvuden, grönkål etc. Men rotfrukterna måste få komma in på lagring nu. Har inte heller något mussäkrat, så jag skjuter problemet framför mig just nu. :meh:

Morötterna är det enda riktigt sura just nu. Där har gnagare levt loppan. Borde verkligen ta tag i det och ta tillvara på det som finns kvar, men då hamnar jag där igen - lagringen.
 
Sitter i samma sits! Ser köksträdgården från våra köksfönster och varje gång jag tittar ut är den där och jag tänker mest "...näe. Inte idag heller". Odlingsmässigt har det gått fint, har massor av betor kvar, fina vitkålshuvuden, grönkål etc. Men rotfrukterna måste få komma in på lagring nu. Har inte heller något mussäkrat, så jag skjuter problemet framför mig just nu. :meh:

Morötterna är det enda riktigt sura just nu. Där har gnagare levt loppan. Borde verkligen ta tag i det och ta tillvara på det som finns kvar, men då hamnar jag där igen - lagringen.
Haha ja, jag sitter här och kikar över axeln och beskådar den brungröna härvan till trädgårdsland. Visst är det härligt.

Kom på nu att jag också har två hallonplantor och två amerikanska blåbär som inte blivit planterade ännu. Eftersom jag inte kommer på var jag vill ha dem, samt inte köper hem torv. :idea: Nåja, mildväder på prognosen så möjligheternas tid är inte över!

Och lite trädgårdshändelser finns det, belysningen och el till uthuset kommer bli som att kliva in i 2000-talet. Jag är dock inte så produktiv i frågan. :p
 
Näe, nu åker jag in och köper ett par murarbaljor. Morötterna SKA upp. Det blir murarbaljor med sand i som får stå i vår matkällare. Där är det superfuktigt. Ska köpa något enkelt att ha som lock också, typ en bit kanalplast med en sten på så kommer inte råttor och möss åt det.

Just plast är väl kanske inte optimalt att lagra grönsaker i men det blir utan tvekan smidigast just detta år.
 
Jag fick faktiskt ordning på det sista i trädgården igår. Typ. Jag har haft perenner i kruka som blivit bottenfrysta och därmed fast i kruka. Nu har vi haft lite plusgrader igen, så jag lyckades tömma dessa krukor. Även växthuset är tömt. Dock inte städat. Det får bli till våren.

Jag har kvar grönkålen i landet, men inser att det fungerar inte. Kanske i södra delarna av landet, men det ett rejält lager blötsnö blir plantorna knäckta. De måste alltså tas om hand. Kanske nästa helg. Eller så får hönsen ha fest, det blir också bra.
 
Det är verkligen skrämmande varmt här.
Igår hade vi 15 plusgrader där jag bor, östra Östergötland. :(
Samma här i norra Småland. Kallare idag dock, 6-7 grader enligt prognosen. Första höststormen igår också, ovanligt sent då vi alltid brukar ha stormar i oktober men det var väldigt jämnt och trivsamt väder då.

Fick en fästing på mig förra veckan. Blärk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 086
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 745
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp