Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter detta års mycket lyckade tomatsäsong är jag pepp på nästa! Så undrar nu vad ni har för favoriter att tipsa om?
Odlar i stora krukor på altan i skyddat söderläge. Både busktomater och höga sorter funkar
Green zebra, Tumbling tom och Piccolino äts som godis här! Gillar du riktigt små tomater så är ju Hundreds and thousands rolig, men jobbig att plocka Inka och Bloody butcher är trevliga mattomater!
Vinbärstomat, chocolate cherry tomat och sungold är mina favoriter för uteläge.
Brandy wine black och Black beauty blev jättegoda av de sorter vi odlade i år. Även en körsbärstomatsort, Black cherry.
Jag hade busktomater i år: StrongBoy. Körsbärstomater som är riktigt goda! De stod i rabatt i söderläge i Skåne.
Tidigare år har jag haft en sort som heter Tumbler (både i rabatt och i stora krukor). Den är väldigt tidig!
Det blåser halv storm här idag och jag har inte packat ner tunnelväxthuset. Det står upp än så länge.
Jag har INTE nattat trädgården inför vintern, usch vad tiden går och orken tryter, och andra saker är roligare? Min enda ansträngning på ett tag var att lägga fiberduk över en liten höstsådd i pallkragar efter att ha jagat bort rådjuren som mitt på blanka dagen var beredda att hugga in på en salladsbuffé.
Har ännu vitkål, blomkål, grönkål, broccoli, brysselkål, morötter, purjolök och persilja i landet. Jordkällaren måste mussäkras och inne har jag ingen lust att förvara mer mat eller förvälla eller torka eller lägga in... Har gott om tomater i köket på eftermogna som vi äter allt eftersom men vi hinner inte riktigt med. Jag har över 15 pumpor på altanen, torkad persilja i fönstret och ett antal stora zucchini på bänken.
Ska bli fint när allt är uppätet eller undanstuvat.
Fick inspiration idag till nästa års odling. Att odla ännu mer blommor med grönsakerna, så det kanske blir lagom med grönsaker istället för för mycket. Men man får ändå utlopp för den där märkliga energin som kommer på våren och man bara MÅSTE. Såg en fin rabatt med krasse, grönkål, dahlior och bönor bland annat. Kanske blir mer sådant, dahlior vore roligt...
Haha ja, jag sitter här och kikar över axeln och beskådar den brungröna härvan till trädgårdsland. Visst är det härligt.Sitter i samma sits! Ser köksträdgården från våra köksfönster och varje gång jag tittar ut är den där och jag tänker mest "...näe. Inte idag heller". Odlingsmässigt har det gått fint, har massor av betor kvar, fina vitkålshuvuden, grönkål etc. Men rotfrukterna måste få komma in på lagring nu. Har inte heller något mussäkrat, så jag skjuter problemet framför mig just nu.
Morötterna är det enda riktigt sura just nu. Där har gnagare levt loppan. Borde verkligen ta tag i det och ta tillvara på det som finns kvar, men då hamnar jag där igen - lagringen.
Samma här i norra Småland. Kallare idag dock, 6-7 grader enligt prognosen. Första höststormen igår också, ovanligt sent då vi alltid brukar ha stormar i oktober men det var väldigt jämnt och trivsamt väder då.Det är verkligen skrämmande varmt här.
Igår hade vi 15 plusgrader där jag bor, östra Östergötland.
Vi också, sydligaste NorrlandDet är verkligen skrämmande varmt här.
Det är verkligen skrämmande varmt här.