Har en sådan utanför fönstret där jag matar fåglarna och vet att den är populär för både föda och skydd. Själv gillar jag de söta blommorna och den fina höstfärgen!Ja hela cotoneasterfamiljen är favoriter hos mig!
Fick många idéer nu...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en sådan utanför fönstret där jag matar fåglarna och vet att den är populär för både föda och skydd. Själv gillar jag de söta blommorna och den fina höstfärgen!Ja hela cotoneasterfamiljen är favoriter hos mig!
Slånaronia?Vill ha tips på buske!
Jag vill plantera en ganska stor men då hellre bred än hög buske, i ett glest skogsparti med mycket höga aspar. Där växer bara gräs och örter nu och tyvärr en del örnbräken. Hade gärna grävt bort lite örnbräken och satt en buske där. I bakgrunden tornar storvuxna granar som en vägg.
Jag har hela tiden tänkt rhododendron pga så vackra och det hade passat in likt där de växer naturligt i lövskog, som i North Carolina. MEN jag har inte sur jord, vill ha nånting som passar i vår sandiga morän och jag vill hellre ha en buske som ger bär på hösten till fåglarna också.
Så tips på era favoritbuskar som:
- Inte är för hög (ca 1,5 m är lagom maxhöjd) och lagom expansiv (ej kornell pga det finns redan, lite trött på den)
- Trivs i sandig morän med tillskott av hästgödsel/lövkompost om det behövs
- Blommar fint och helst även ger bär ätliga för fåglar
- Klarar sig utan en massa skötsel
- Snygg intill en trädstam i skogslund
- Klarar småländska höglandet, dvs risk för tidig och sen nattfrost
Också en jättebra idé! Jag är så dålig på trädgårdsbuskar, tack för all inspiration.Slånaronia?
Jag har ett sådant område, med de växter som du beskriver, som gränsar till vår sommarstugetomt (havstomt i Hälsingland) - där sprider troligen fåglarna våra vinbär och det växer numera vinbärsbuskar lite här och där, både röda och vita. Så det är mitt tipsVill ha tips på buske!
Jag vill plantera en ganska stor men då hellre bred än hög buske, i ett glest skogsparti med mycket höga aspar. Där växer bara gräs och örter nu och tyvärr en del örnbräken. Hade gärna grävt bort lite örnbräken och satt en buske där. I bakgrunden tornar storvuxna granar som en vägg.
Jag har hela tiden tänkt rhododendron pga så vackra och det hade passat in likt där de växer naturligt i lövskog, som i North Carolina. MEN jag har inte sur jord, vill ha nånting som passar i vår sandiga morän och jag vill hellre ha en buske som ger bär på hösten till fåglarna också.
- Inte är för hög (ca 1,5 m är lagom maxhöjd) och lagom expansiv (ej kornell pga det finns redan, lite trött på den)
Skönt att höra att den beter sig väl i sitt nya hem. Håller tummarna att den tar sig fint till våren.En mycket snäll och medgörlig honungsros är planterad
Den har fått staket så att inte vovvarna planterar om den...
Visa bifogad fil 60053
Ännu ett jätte-tack @Honungshumlan
Det har varit en tanke faktiskt, som jag glömt bort lite. Har läst att vinbär kan ge en hel del bär även i halvskugga. Och om fåglarna får kalasa där kan jag med gladare hjärta sätta nät på mina andra buskar.Jag har ett sådant område, med de växter som du beskriver, som gränsar till vår sommarstugetomt (havstomt i Hälsingland) - där sprider troligen fåglarna våra vinbär och det växer numera vinbärsbuskar lite här och där, både röda och vita. Så det är mitt tips
Ville bara skriva att Impecta har fri frakt, 10% och blackfrödaypriser...
Jag tänker inte dras ner i fördärvet själv
Du ser ,det är inte bara jag.
Mjo, men hade helst sluppit att köpa sådan jord. Plus gärna bär till fåglarna!
Kolla bland olvonen, de trivs bra här på småländska höglandet och ger bär.Vill ha tips på buske!
Ja det har vi i skogen, jättefina! Kanske lite väl lockande röda, giftiga bär dock. Jag har förvisso själv råkat smaka på ett olvonbär en gång och det kan jag säga, ett sånt stannar inte många sekunder i munnen... Tvi!Kolla bland olvonen, de trivs bra här på småländska höglandet och ger bär.
Fåglarna äter dom även om vi inte bör göra det , det finns en stor variation av olvon, doftolvon är ju väldigt trevligt tex. Rönn kan ju vara ett alternativ med eller bukettapel.Ja det har vi i skogen, jättefina! Kanske lite väl lockande röda, giftiga bär dock. Jag har förvisso själv råkat smaka på ett olvonbär en gång och det kan jag säga, ett sånt stannar inte många sekunder i munnen... Tvi!