Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Årets odlingssäsong har varit bedrövlig. Mina gurkor, pumpor och squash blev kapt något alls. Äen pålitligasorter som spaghettipumpa blev noll och intet.Ni som sätter melon-frön, när sår ni?
I år hann största melonen inte bli större än att den rymdes i en hand, så funderar på att så redan i januari/februari.
I helgen ska jag ta upp det sista i växthuset, potatis. Ska bli spännande och se om sötpotatisen tog sig mer än bara på ytan.
Samma zon här. Hade också usla skörder överlag, både ute och i växthuset. Bara tomaterna och potatisen levererade.Årets odlingssäsong har varit bedrövlig. Mina gurkor, pumpor och squash blev kapt något alls. Äen pålitligasorter som spaghettipumpa blev noll och intet.
Såtiden spelade antagligen ingen större roll år.
Jag bor i zon IV och så gurkväxter (som pumpa och melon) lite mr än en månad innan de ska sättas ut. Är det svagväxande varianter så kanske uppåt 6 veckor, men risken är att de blir rangliga och trista om man sår för tidigt.
Gott ljus är en förutsättning. Ju tidigare, desto viktigare. .
Det stämmer! Jag håller verkligen tummarna för att någon som vill driva en plantskola köper stället.@Unafraid Är inte den här plantskolan som du har lagt upp bilder från vid något tillfälle? Jag tycker mig känna igen trädgården med den lilla bron.
https://www.hemnet.se/bostad/gard-skelleftea-kommun-tuvan-79-17159203
Bra inlägg! Jag ska ta ett ryck mot mina spärroxbär nästa år (bevarandestatusen för alvaret är försämrat pga just den för övrigt).Sitter och läser om invasiva arter i Sverige och med tanke på vad som säljs i plantskolorna kan det vara en nyttig påminnelse att se upp med vad vi faktiskt planterar i våra trädgårdar, då bl a parkslide har funnits i Sverige sedan 1860 och nu börjar bli ett stort problem pga klimatförändringen.
Den aktuella listan ser ut så här:
Vanliga invasiva arter i Sverige
- Parkslide
- Skunkkalla
- Kanadensiskt gullris
- Jättebalsamin
- Snöbär
- Blomsterlupin
- Vresros
- Sjögull
- Skogsklematis
- Jätteloka
- Robinia
- Gudaträd
Källa: Naturvårdsverket
Bubblare på listan är afrikansk kotula som tar sig upp i Halland och Västsverige och växer kustnära och på strandängar. Den har redan nästan helt tagit över norra Ölands strandängar. Spärroxbäret håller på invadera och tränga bort inhemsk växtlighet på Ölands Alvar.
Jag har hittat kanadensiskt gullris och jättebalsamin på min tomt.
Flera stora potatisar och sen ett gäng små sötpotatisar fanns det .
Det stämmer! Jag håller verkligen tummarna för att någon som vill driva en plantskola köper stället.
Usch ja, jag skulle behöva utkämpa ett fullskaligt krig mot praktlysingen som helt tagit över delar av trädgården. Den sprider sig otroligt mycket, men turligt nog så håller den sig i trädgården ännu och har inte vandrat ut i skogen.Bra inlägg! Jag ska ta ett ryck mot mina spärroxbär nästa år (bevarandestatusen för alvaret är försämrat pga just den för övrigt).
Praktlysing och gullregn har jag tagit bort i år, annars är det nog rätt snälla arter jag har.
Har folk börjat planera inför frösådden ännu? Jag råkade visst beställa lite chilifrön..