Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär ja! Pion och lavendel planterade! Dom andra krukorna måste tina innan jag får upp de sista växterna som ska planteras..

Förebild :rofl:
IMG_20201024_140051.webp
 
Igår satte mannen upp diskbänken vid uthuset och den sista lyktstolpen i trädgården. :heart Diskbänken är inte helt förankrad men användbar och det blev jättebra. Under ska jag ha hönsens mattunnor och en hylla för lite krukor. Vatten ska kopplas in också.

Nu har vi gjort i ordning så elektrikern kan komma och snart har vi ljus i trädgården, på husfasaden och utanför/i uthuset. :heart Den sista lyktstolpen står vid min rabatt och med rosspaljén och en just nu mycket rödbladig kornell bakom, det passar så fint ihop. Strax intill står det gamla fallfärdiga dasset med sina söta små minifönster som vi ska bygga upp igen exakt likadant. Det är samma effekt vid en grupp forsythia/kornell/plymspirea där vi också satt en lyktstolpe. Den strama och klassiska stolpen styr upp och ger struktur åt ovårdade och busiga buskar (och ljus såklart i en annars kolsvart trädgård).
 
Efter detta års mycket lyckade tomatsäsong är jag pepp på nästa! Så undrar nu vad ni har för favoriter att tipsa om?

Odlar i stora krukor på altan i skyddat söderläge. Både busktomater och höga sorter funkar :)
Green zebra, Tumbling tom och Piccolino äts som godis här! Gillar du riktigt små tomater så är ju Hundreds and thousands rolig, men jobbig att plocka :D Inka och Bloody butcher är trevliga mattomater!
 
Då kom mina tulpanlökar från Bulbs så nu har jag det jag ska ha i år. Och Flora Linnea ringde så mina rosor är redo för avhämtning. Hoppas på toppenväder i helgen ☺

13 rosor
182 tulpanlökar
30 påskliljor
Och 5 Allium ska i jorden 🙈🙈🤣🤣

Har 13 olika sorters tulpaner som ska ner i samma rabatt. Hur hade ni gjort? Blanda allt i en hög och så får det bli som det blir eller ha ngn typ av system?
IMG_20201029_171611.webp
 
Då kom mina tulpanlökar från Bulbs så nu har jag det jag ska ha i år. Och Flora Linnea ringde så mina rosor är redo för avhämtning. Hoppas på toppenväder i helgen ☺

13 rosor
182 tulpanlökar
30 påskliljor
Och 5 Allium ska i jorden 🙈🙈🤣🤣

Har 13 olika sorters tulpaner som ska ner i samma rabatt. Hur hade ni gjort? Blanda allt i en hög och så får det bli som det blir eller ha ngn typ av system?
Visa bifogad fil 59293
Beroende på höjd kan det vara snyggt med blandat, färgerna ser ju ut att harmonisera. :)
 
Då kom mina tulpanlökar från Bulbs så nu har jag det jag ska ha i år. Och Flora Linnea ringde så mina rosor är redo för avhämtning. Hoppas på toppenväder i helgen ☺

13 rosor
182 tulpanlökar
30 påskliljor
Och 5 Allium ska i jorden 🙈🙈🤣🤣

Har 13 olika sorters tulpaner som ska ner i samma rabatt. Hur hade ni gjort? Blanda allt i en hög och så får det bli som det blir eller ha ngn typ av system?
Visa bifogad fil 59293
Blandat! Jag har gjort så, men aldrig med den mängden :laugh:
 
10 rosor i jorden och min roshäck där 10 av 15 rosplantor dog (tack PostMord) är nu åter komplett 🤩
Sitter och skakar lite i soffan och försöker få i mig ett glas cola innan jag och barnen ska gå ut och få ner tulpanlökarna.

Det lutar starkt år att de 3 rosor som ska stå i en annan rabatt helt enkelt får vänta till i morgon. 🥴
 
186 tulpanlökar senare...
IMG_20201031_153730.webp

Jag som tyckte att jag köpte alldeles för många lökar till denna rabatt får nog säga att det ser ganska lagom ut. Längtar redan till våren.

De 3 rosor som är kvar for snällt vänta till i morgon tillsammans med påskliljorna. Jag tänker spendera resten av kvällen i duschen och soffan 🤣🤣
 
De 3 sista rosorna är planterade och påskliljorna har kommit i jorden.
Kvar är mina Allium som ska ner någonstans i rabatten som inte blev som den skulle och därför ska göras om till våren. Så tråkigt när man lagt 3000kr på en rabatt och så blir det inte bra. Dessutom en av dem som syns hela tiden. 🤦‍♀️
Det enda som verkar trivas här, förutom ogräs som jag får rensa i tid och otid, är alunrot och jag har konstaterat att jag tycker verkligen inte om alunrot 🙄

Funderar på att ha någon typ av rosa (såklart 🤣) småblommig ros längst bak mellan kurilerkörsbärsträden och mellan kurilerkörsbärsträdet och stoppskylten.
Vad tror ni om att sätta allium (5 vita) mellan stoppskylten och mina pioner?
IMG_20201101_121828.webp

Tips för denna rabatt mottages tacksamt. Den har sol från morgon till eftermiddag. Zon 1/0 och en hel del sand. Vitt och rosa och lite romantiskt.
 
Idag har jag tömt trädgårdslandet på de sista morötterna och rödbetorna. Över vintern får det husera lite prydnadsgräs som ska flytta till en ny rabatt till våren. Jag tömde också zinkbaljorna som stått på altanen på sommarblommor och ställde undan dem i trädgårdsskjulet. Skjulet behöver verkligen städas, men det får bli en annan helg.

Jag grävde också upp en av mina två honungsrosor, jag fick dem som sticklingar för 6år sen och har behållt dem av sentimentala skäl. Jag är inte så förtjust i honungsrosor i ärlighetens namn och den blir för stor för platsen. Nu ska jag försöka adoptera bort den ena av dem, någon som är sugen? :angel:
 
Jag grävde också upp en av mina två honungsrosor, jag fick dem som sticklingar för 6år sen och har behållt dem av sentimentala skäl. Jag är inte så förtjust i honungsrosor i ärlighetens namn och den blir för stor för platsen. Nu ska jag försöka adoptera bort den ena av dem, någon som är sugen? :angel:
Jag jag jag !!!
Men jag antar att du bor minst 100 mil ifrån Gävleborg :(
 
Jag jag jag !!!
Men jag antar att du bor minst 100 mil ifrån Gävleborg :(
Typ 50mil fågelvägen "bara". Men jag kanske skulle kunna skicka den barrotad och väl paketerad ala Flora Linnea med schenker, mot fraktkostnaden då. Det borde inte gå på så mycket typ 60-70kr. Den håller på att släppa bladen nu så snart är den i vila.
 
Efter detta års mycket lyckade tomatsäsong är jag pepp på nästa! Så undrar nu vad ni har för favoriter att tipsa om?

Odlar i stora krukor på altan i skyddat söderläge. Både busktomater och höga sorter funkar :)
Brandy wine black och Black beauty blev jättegoda av de sorter vi odlade i år. Även en körsbärstomatsort, Black cherry.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 087
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 745
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp