Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har du rent praktisk fått paprikaplantorna till att övervintra? Vi har en som gett bra i år som jag gärna hade sparat. Den börjar dock se lite sliten ut utomhus nu och vi har haft 2 nätter med frost. Problemet är att den står tillsammans med mynta i en kruka..

Instämmer med @Mia_R och lägger till att det är bra att beskära dem också. Det gör jag med min chili som jag övervintrar.
 
Och hur beskär man dom? 🙂

Tja... jag vet inte hur man SKA göra men jag brukar klippa bort delar som ser deppiga ut och liksom försöka få till en bra form på den (inga grenar som sticker långt ut åt ett håll osv) och att den liksom blir luftig. Jag försöker ha kvar så mycket gröna grenar som möjligt, dvs de som inte börjat bli förvedade, även om jag kortar de gröna också.

Se till att klippa precis ovanför ett bladanlag bara.

Edit: Och ingen näring under vintern (vill du inte omplantera helt kan du byta jorden högst upp i krukan). De ska ju vila över vintern så det räcker med vatten. Vill du fortsätta driva frukt från dem ska de naturligtvis ha näring men då behöver du belysning också samt att de kanske inte orkar under nästa sommarsäsong.
 
O ja, jag har och har läst alla tre. :) Förutom att det är superintressanta ämnen så skriver han väldigt engagerat och mycket läsvärt ur alla aspekter. Liksom medveten om sin nördighet på ett befriande härligt och underhållande sätt. Särskilt Galen i humlor (som jag nog personligen gillar mest) har många sköna anekdoter från både hans barn-/ungdom med ett brinnande intresse för ALLA levande varelser, och senare under alla studier och forskningar för att hitta alla fantastiska fakta.
Kul! Jag läser aldrig böcker längre, gick in i någon slags läsvägg efter studierna och har knappt läst sedan dess. Nu kanske jag äntligen hittat något som intresserar. :) Ska bli jättekul att få hem dem!

Beställdes ihop med lite artbestämningslitterstur till min tokiga mor som håller på att försöka kartlägga alla flygande insekter i trädgården... :D Det är otroligt, även för en biolog, hur mycket småkryp det kan finnas i en enda trädgård. Blomflugor framförallt och en mycket större mängd vilda bi- och getingarter är man nånsin kunde tro.

Och söndagen till ära blev det lite städ i landet trots allt. Ryckte upp det mesta i en av bäddarna som inte ska stå över hösten, samt tömde sommarplanteringen i stora korgen vid trappen. Och så grillade vi lunchen ute i kanten av trädgården. :heart
IMG_20201018_115239539_HDR.webp
 
Hur sjutton förvarar man 10-15 liter morötter? Har läst att man ska ha dem i sand men jag har ingen sand så det går inte.
Jag har även fått en vit morot bland alla de brandgula. Har aldrig sett det förr.
 
Hur sjutton förvarar man 10-15 liter morötter? Har läst att man ska ha dem i sand men jag har ingen sand så det går inte.
Jag har även fått en vit morot bland alla de brandgula. Har aldrig sett det förr.
Jag skulle göra mindre bitar och frysa in det mesta. Jag fick bara runt 5-7kg, dom håller i rumstemperatur tills de är uppätna.
 
Hur sjutton förvarar man 10-15 liter morötter? Har läst att man ska ha dem i sand men jag har ingen sand så det går inte.
Jag har även fått en vit morot bland alla de brandgula. Har aldrig sett det förr.
Har för mig att nån jag känner använder halm istället för sand.
 
Hur har du rent praktisk fått paprikaplantorna till att övervintra? Vi har en som gett bra i år som jag gärna hade sparat. Den börjar dock se lite sliten ut utomhus nu och vi har haft 2 nätter med frost. Problemet är att den står tillsammans med mynta i en kruka..
Som tillägg till det som skrivits tidigare, så...
Misströsta inte om de tappar i princip alla bladen, de kan mycket väl ta sig igen ändå!
 
Är inte det mer om man lägger i stuka? Halm är ju torrt och organiskt, jag tror det kan torka ut morötterna eller att de börjar mögla? Sand är oorganiskt och kan hållas lite fuktig så den inte torkar ut.
När det gäller potatis har jag engång i tiden fått lära mig att jord var bäst för att hålla potatisen färsk men tyckte aldrig det funkade särskilt bra. Sen fick jag rådet från en gammal man att det är sand potatis skall lagras i och vilket lyft jämfört med jord!

Halm är som du skrev säkert något som använts att täcka med för att isolera när de lagts i stuka, så görs idag i stor skala när det gäller att skydda sockerbetor som skall levereras sent på säsongen.
 
Som tillägg till det som skrivits tidigare, så...
Misströsta inte om de tappar i princip alla bladen, de kan mycket väl ta sig igen ändå!
Fick gräva ut den från mynta rötter så är spänd på om den klarar sig, många blad hänger redan lite.
Men den får chansen iaf🙂
 
Jag är mycket glad att bo på rätt plats för någon som mig, och att jag är alldeles lagom lat.

Knutna till våra gamla lönnar på tomten har jag i dagarna hittat flera signalarter som signalerar höga naturvärden samt rödlistade (hotklassade) arter. På nedfallna grenar har jag också hittat en stor artrikedom av framförallt svampar, om än ingen ovanlig ännu. Lönnarna är angripna av grentaggsvamp (också den rödlistad) vilket ganska snabbt bryter ned trädet så det har ramlat ner många stora grenar.

Så jag är nöjd att vi inte städat undan gamla döda grenar eller gjort några andra åtgärder i detta hörn av trädgården. Det känns så spännande att dessa arter finns här. Vad finns det mer? Jag har gått och tittat förr men ni vet, man är ju hemmablind... Ser inte skogen för alla träden. Nu har jag nya ögon och ska dammsuga trädgården på sin artrikedom.

Tillsammans med detta har jag börjat speja i skogarna runt omkring har har hittat några signalarter på väl valda ställen. Det är väldigt spännande och starkt beroendeframkallande att gå på artjakt..! Det känns verkligen helrätt att snart kunna läsa Dave Goulsons böcker, och fundera på hur vi ska fortsätta förvalta trädgården. Detta är också perfekt höst-vintergöra så länge det är snöfritt eftersom arterna jag söker är mossor, lavar och svampar. Lagom nu när trädgården går in i sin vinterdvala.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 089
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 745
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp