Tråden om Rhodesian Ridgeback!

Sv: Tråden om Rhodesian Ridgeback!

kl

Fina hundar alla har!

Men, jag måste tyvärr hoppa in i tråden med en lite tråkig fråga...

Vad har ni som har Rhodesian Ridgeback för tankar angående Dermoid Sinus?

Du får gärna utveckla din fråga lite så man förstår vad du är ute efter?

Okej, visst kan jag det:

Tycker ni att det är okej att avla på hundar med en genetisk defekt som gör att en fjärdedel av hundarna får en sjukdom som gör att de avlivas som valpar, och ytterligare en fjärdedel av hundarna saknar anlaget för sjukdomen, och därmed även ridgen, och även de avlivas?

Ja det stämmer, det blir en tjeckisk import!

Båda föräldrarna är väldigt framgångsrika i utställningsringen och de har ett toppentemperament samt mycket god hälsa! Finns till och med en del arbetsvilja på båda sidor och sånt tycker jag är kul ;)
Har fått hjälp av Zoya att kolla linjerna bakåt och så vitt vi sett så ser allt väldigt bra ut.

Jag väljer ju inte efter utställningsmeriter i första hand utan det är hälsan och mentaliteten som är viktigast. Men sen tycker jag att en bra RR ska kunna ha alla tre delar och det har jag ju hittat här :idea:

alitt.jpg

Jag tror jag kan tala för alla när jag säger att vi ser fram emot gentestet så att man kan börja arbeta på ett bättre sätt mot DS.

Jag är ingen expert men så vitt jag förstått så kan även hundar utan ridge födas med DS då det inte är ridgen per definition som ger tillståndet utan det är sammankopplat med virvlar överlag.
Ingen vill ha DS bland hundarna, men det är så pass utbrett i linjerna att man knappast kan plocka bort eventuella (för man vet ju inte utan gentest) anlagsbärare utan att utrota rasen helt..

Jag tycker det är synd att man får avliva hundar men krasst sett: döda djur lider inte.
Har heller inget jättestarkt motstånd mot att vissa avlivar ridgelösa även om jag nog tycker att det är bättre att sälja även dessa.

Okej, visst kan jag det:

Tycker ni att det är okej att avla på hundar med en genetisk defekt som gör att en fjärdedel av hundarna får en sjukdom som gör att de avlivas som valpar, och ytterligare en fjärdedel av hundarna saknar anlaget för sjukdomen, och därmed även ridgen, och även de avlivas?

Nu vet jag inte var du fått dina siffror ifrån men det är i snitt 8-10% av alla födda valpar som har DS (och där ingår det även ridgelösa så att säga att de saknar anlaget per automatik är helt felaktigt) så hur du får det till en fjärdedel vet jag inte riktigt.
Nu kommer jag inte ihåg exakt andel som föds ridgelösa men tror det låg på ca 15% och det är ju inte heller en fjärdedel enligt gängse mattenorm.

Nuförtiden avlivas inte ridgelösa valpar i regel varför de får ett precis lika bra liv som sina ridgade syskon förutom att de inte kan ställas ut då och får en avelsspärr på sig, detta lider de ju dock inte av, eller hur?
Det finns naturligtvis de som avlivar men de flesta gör det inte.

Varför man fortfarande i Sverige avlivar DS-valpar är för att det inte finns tillräcklig kompetens hos vår veterinärkår att kirurgiskt avlägsna defekten. Det finns såvitt jag vet bara ett fåtal veterinärer här som ens vet vad en DS är. Och de som opererat DS-valpar kan nog intyga att det varit mycket dyrt att ge sig på det, det är dessutom vid operationens inledande väldigt osäkert om DS:en ens är operabel och risken finns att man får låta hunden somna in där på op. bordet.
I många andra länder - bl.a Tyskland, opererar man de flesta DS-valpar istället för att avliva, kostnaden där är så liten s man tar risken + att det finns mer kompetens.

Som Line sa så forskas det ordentligt på detta och man har även funnit genen som orsakar DS. Vi hoppas att så småningom kunna få göra ett enkelt gentest för att upptäcka vika hundar som är bärare av DS-gen och vilka som inte är det för att på så vis kunna undvika att dubbla bärargenen och på så vis undviker vi att få DS-valpar.

Tack!!

Resultatet kom jättefort, jag hade inte ens sett det när vår uppfödare ringde nu på kvällen och bara skrek GRATTIS!!! i telefonen :D

Kändes skönt, för veterinären som röntgade gjorde en egen bedömning (det ska de ju inte egentligen, onödigt) och han varnade för att hon kunde få C. Så jag blev jätteglad nu när hon fick B!!

:banana:

Nu har vi bokat flyg till tjeckien! Åker ner 24 april för att kolla på små sötnosar :bump::bump::bump:

Ska bli så himla kul :banana:

Åh va mysigt!

Försök komma ihåg i allt valpgos att ta en MASSA bilder! Vill se!!!:love:

Oj så långt bak jag fick leta för att hitta tråden. Puttar nog upp den med en bild:
181697_10150101033463997_744858996_6511506_5343644_n.jpg

Vi fick posera lite improviserat i går kväll när jag kom hem från SRRS Stockholm årsmöte.. Numera styrelsemedlem :laugh:

Är det fler här som engagerar sig i rasföreningen?

Ja just det. Det dök upp ett svar jättelångt efter att jag skickade mailet, kan kopiera och skicka pm så får du se :)

Lite bilder från förra veckans valpbus!
32191794.jpg

32191796.jpg

32162591.jpg

32191800.jpg

Imorrn ska jag göra ett försök med vårens första spår. Nu äntligen börjar snön i skogen försvinna!:D

Söta bilder!

Jag lade årets första spår idag! :banana:
Camaro var så exalterad att hon knappt visste vad hon skulle ta sig till :p

Och här kommer ännu mer bilder, vi träffade Camaros syster Corvette idag.

195834_10150109955818997_744858996_6584701_6446683_n.jpg

196049_10150109956108997_744858996_6584704_5494444_n.jpg

190480_10150109956443997_744858996_6584708_1465855_n.jpg

195961_10150109956683997_744858996_6584711_3293401_n.jpg

198118_10150109957108997_744858996_6584719_3756057_n.jpg

185852_10150109957198997_744858996_6584720_49493_n.jpg

:D

Va fina dom är! Härligt att ha en syster nära till hands när man vill ridgebackbusa! Här finns kappt en RR ens:cry:

Idag har vi spårat igen. Det går riktigt bra, lite fort ibland men jag skyller det på att hon tycker det är lite för kul såhär i början;)

Ni får komma hit någon gång och busa! Den 27e ska vi ha RR-promenad i Linköping :laugh:

Hamnade i denna tråden av en slump, visst var du och din vovve med på hund-date promenaden i Tinnerö förra helgen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
357
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 649
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka