Tråden om Rhodesian Ridgeback!

Sv: Tråden om Rhodesian Ridgeback!

Ååhhh, ridgebackbus! Vi brukade umgås med Mulens kullbror och vilka brottningsmatcher de hade och så de lät! Folk som såg och hörde dem brukade tro att de slogs men de hade bara kul :).

Idag har vi gett oss på ännu ett spår. Såhär i efterhand tycker jag nog andå att det gick ganska bra!

Var på ett fält med kort, liggande, blött gräs. Brukar spåra i skogsmiljö så det var lite nytt för Ebun.
Började med ganska korta steg med näring i varje, längde stegen så småningom och lämnade ett tiotal steg utan näring emellanåt för att testa henne. Fick ligga i 20min, lite lite märkte jag, och sen gav vi oss på det.
Hon var lite stressad i början men lugnade så småningom ner sig. Tog kanske var 5:e korvbit resten struntade hon i och bara spårade på. Måste va bra va? Att hon bryr sig mer om spåret än om korven? Eller är jag ute och cyklar?
Känner att jag vill ha lite näring i ibland för att få ner farten lite, har en tendens till att gå lite fort ibland.
Bromsar henne en del i spåret för att hon inte ska slarva för mycket men mot slutet vågade jag släppa henne lite och kände efter på hastigheten. Gick faktiskt inte så värst fort.

Det var den "uppenbarelsen" som gjorde att jag faktiskt är väldigt nöjd med dagens spår trots allt!

Kul!!

Vi har varit på inofficiell utställning idag. Camaro fick HP, blev BIR och BIG!!
Bäst i rasen är väl inte så mycket att skryta med, när man var den enda tävlande :angel:
Men BIG är jag jättestolt över! Där hade vi hård konkurrens, bland annat från en superfin dalmatiner som jag vet brukar gå bra på utställning. Mina fina tjej :love:

Kritiken: Vackert konstruerad feminin tik av utmärkt storlek och typ. Ännu något ofärdiga rörelser. Bra ridge, fin päls och färg.

Hon var lite slö i första bedömningen. Därav "något ofärdiga rörelser". Vi taggade upp rejält till de andra bedömningarna och då var hon verkligen toppen! Framförallt i BIS-ringen, men ingen placering där trots vår fina prestation ;)

Ska ni andra ut något på utställning i år?
Vi planerar att åka till:
Västerås 17 april
Vårgårda (SRRS utställning) 14-15 maj
Vallentuna 28 maj
Norrköping 5 juni
Årsta (SRRS, BISS-11) 1 & 3 juli
Köping 23 juli
Ransäter 29-31 juli
Askersund (en dag SRRS) 13-14 augusti
Norrköping 20 augusti
Almare-Stäket (SRRS) 27 augusti
Växjö 6 november
Stockholm 11 december

Hoppas vi kommer se er andra en del!!

Vi kommer kämpa vidare med våra inoff ett tag till, med början i nybro 14 eller 15 maj. Första officiella tror jag blir växjö och ev böda på öland innan det, beror på hur det går i vår.

Så, vi syns i växjö iaf! :)

Är så nervös!:crazy:

Vi går MH imorrn och trots att jag vet att det inte mycket jag kan (ska)påverka så är jag sjukt nervös.

Håll alla tummar ni kan för oss imorrn vid 10 tiden!

Nu är det avklarat!

Var supernervös innan och det blev bara värre när jag insåg att två skolklasser skulle stå i publiken, där var säkert 20st som tittade på oss:crazy:

Här kommer protokollet, kom gärna med kommentarer!

1a Kontakt hälsning 4
1b Kontakt samarbete 1
1c Kontakt hantering 2

2a Lek 1 leklust 4
2b Lek Gripande 3
2c Lek dragkamp 1

3a Förföljande 3/5
3b Gripande 1/1

4 Aktivitet 3

5a Avståndslek intresse 3
5b Avståndslek hot/agg 3
5c Avståndslek nyfikenhet 1
5d Avståndslek leklust 1
5e Avståndslek samarbete 1

6a Överraskning rädsla 5
6b Överraskning hot/agg 2
6c Överraskning nyfikenhet 2
6d Överraskning kvarstående rädsla 3
6e Överraskning kvarstående intresse 3

7a Ljudkänslighet rädsla 5
7b Ljudkänslighet nyfikenhet 4
7c Ljudkänslighet kvarstående rädsla 2
7d Ljudkänslighet kvarstående intresse 3

8a Spöken hot/agg 3
8b Spöken kontroll 5
8c Spöken rädsla 1
8d Spöken nyfikenhet 1
8e Spöken kontakt 1

9a Lek 2 leklust 3
9b Lek 2 gripande 3

10 Skott 1

kl

tänkte att jag kunde väcka upp den här tråden :) till och börja med: gud vilka fina RR ni har allihopa! Blir helt kär i allihopa :love:

Varför jag väcker den här tråden, är för att jag själv har börjat fundera i banorna att bli ägare till en RR.. :) Är en fd hästtjej (sålde hästen för ett tag sen) och känner att jag det skulle vara så kul att ta en ny skyddsling under sina vingar.

Detta skulle bli min första egna hund, men släkten runt om mig har haft hund och somsagt är jag van vid ansvaret att ha eget djur. Att jag just har sökt mig åt RR-hållet började ju med att jag älskar deras utseende, personligen tycker jag det är världens vackraste hund! Men ju mer jag har läst om hunden verkar det vara en hund som passar mig, då jag vill ha en hund som är aktiverad. Bor ute på landet så det finns mycket plats att leka på :D Vill gärna hålla på med lite vardagslydnad, kanske lite agility, sen finns det ju miljoner andra saker att hålla på med :D läst mycket just om spårning med, vilket verkar superkul.

Detta är ju fortfarande i tankebanorna, men skulle vilja höra era tankar om en RR just som förstahund!

Roligt att tråden kommer igång!

Vi skaffade RR som första hund, inga problem.
Det som är viktigt, oavsett om man är van vid hundar eller ej, är att man vill lära sig hur just sin egen ras/hund fungerar och att man har lite sunt förnuft.

:)

Kan passa på att presentera vårt nytillskott!

Alice in Wonderland Resh Zone
5 månader gammal.
Vi har importerat henne från tjeckien och har stora förhoppningar inför framtiden :laugh:

Hon är underbart vacker och har dessutom ett gudomligt temperament :love:

292535_10150264951168997_744858996_7809365_6451788_n.jpg

283024_10150259355153997_744858996_7749915_6013602_n.jpg

262888_10150259354828997_744858996_7749910_1767523_n.jpg

Ja absolut, jag vill ju lära mig allting om just RR :D

Hur gick det till när du blev med RR? Något du hade bestämt innan eller bara blev det så? Vore kul att veta :)

Och din nya, gud så underbar! :love::love:

Kul att du har hittat denna fantastiska ras (och sparkar liv i tråden igen)!;)

Jag skaffade också RR som förstahund och jag tycker nog att det har gått bra. Visst att jag har slitit mitt hår ibland och stått villrådig många gånger men det gör man nog vilken ras man än skaffar sig som första.

Håller fullständigt med dej vad det gäller utseendet, finns inget vackrare än en välmusklad och stolt RR!:love: En av anledningarna till att jag blev intresserad av rasen. Läste vidare och tänkte lite som du, att detta verkar vara en hund man kan göra det mesta med. Ville prova på lite av varje. Och det har vi gjort!

Nu kan jag bara prata för min tjej och mej själv men vi är definitivt inga lydnadsstjärnor och kommer nog aldrig bli. Damen har inte tillräckligt mycket will-to-please och hon tycker heller inte att lydnad är sådär himla kul. Men vi kämpar vidare! Ska kontsigt nog gå lydnadskurs även i höst!

Förra terminen gick vi spårkurs vilket hon gillar betydligt mycket bättre än lydnaden och nu har vi hittat nåt som är ÄNNU bättre -VILTSPÅR!! Hon älskar det!!

Liten parentes för att skryta. Provade blodspår för ca 1månad sedan. La då ett knappt 100m rakt spår och hon tyckte det var lite konstigt. I förrgår la vi ett 550m långt spår med 2 vinklar och 15m långt bloduppehåll som hon klarade galant! Snacka om utveckling (tycker jag iaf):)
32673120.jpg

Det här en hund som hatar apportering av alla dess slag, det är inte mycket hon tar i munnen och håller där. Men rådjursklöven, den är BÄST!

Tillbaka OnT: Om du är redo att skaffa en bästa kompis för många år framöver som du kommer skratta åt och förundras över många gånger samtidigt som du är redo för en riktig utmaning, go for it!!

Tack för bra svar :) jo men det är ju en utmaning jag vill ha, något att bita i liksom. En bästa kompis som man kan göra massor med! Jag förstår ju att det inte kommer bli lätt alltid, men då kommer jag ju ha mina kontakter att vända mig till (och även buke såklart ;) )

Sen har jag ju inte tänkt mig att skaffa hunden direkt just nu, då jag har lite planer att resa och så i början av nästa år. men eftersom det är en tanke som inte vill släppa så tänkte jag iaf börja spåna lite, kanske åka lite på utställningar och börja kolla på lite kennlar :) så om det är någon som har lite tips vart man ska börja är det bara att hojta! (skicka pm om man inte får skriva ut det här)

Bra att du är ute i god tid så att säga. Det är ett måste tycker jag! Välj kennel med omsorg!

När jag skaffar nästa RR kommer jag vara betydligt noggrannare än vad jag var första gången, framförallt vad det gäller mentalitet.
Jag har tyvärr egen erfarenhet av ett av problemen inom rasen -rädslorna.

Läs på om MH, om du inte redan är insatt förstås, och studera många.

Ännu ett problem som finns inom rasen, som så många andra storvuxna raser, är HD/ED. När du hittat någon intressant kennel eller kombination tik/hanhund, studera hunddata och avelsdata på skk.se. Kolla stamtavlorna NOGA avseende HD/ED men även om MH är utfört.

SKK.se är GULD! Kolla även specialklubben srrs.org, där finns de kennlar som är medlemmar i klubben, valphänvisningar med mera.
Ge dej ut på utställningar men även tävlingar och se hur RR är att jobba med. Kanske söka upp närliggande brukshundklubb och se ifall där finns några RR som är medlemmar.

Ja absolut, jag vill ju lära mig allting om just RR :D

Hur gick det till när du blev med RR? Något du hade bestämt innan eller bara blev det så? Vore kul att veta :)

Och din nya, gud så underbar! :love::love:

Vi hade några vänner med RR så det har alltid varit ett alternativ. Men vi kollade även på lite andra raser innan vi bestämde oss helt.
När vi väl bestämt oss besökte vi ett helt gäng uppfödare (de är underbara som tar emot en och bara pratar i timmar :love:) dels för att få deras åsikter om rasen och om den verkligen passade oss, men också för att försöka avgöra vart vi skulle köpa hunden ifrån.

Camaro (nu 2 år) köpte vi på rekommendation från den första uppfödaren vi besökte.
Alice valde vi helt själva, efter många timmars forskning för att hitta linjer vi ville åt :laugh:

SRRS (rasföreningen) har 5 lokalavdelningar. De brukar bland annat anordna promenader och det är ett utmärkt tillfälle att prata ridgeback under avslappnade former!
Stockholm har en utställning på lördag och skåne i september, annars är våra rasspecialer över för i år.
På SRRSs hemsida finns en valphänvisningslista där alla planerade och födda kullar (som uppfyller kraven) finns med. De har även en lista på alla uppfödare. Rekommenderar dig att titta runt där och sen börja sålla på egen hand :)

De är verkligen allsidiga, speciella och helt underbara :love:

Fråga gärna om du undrar över mer!

*svarar lite till båda*

jag har börjat kika runt lite på olika kennlar, men det är svårt - det finns ju så många! Dock har jag hittat en jag har fastnat för, de har en liten mindre kennel som inte får kullar så jätteofta. Det jag har läst på deras hemsida verkar vara super, de gör mentaltest och erbjuder valpkurse m.m, skönt att kunna få stöd just eftersom det är första hunden. Och deras hundar har fått väldigt mycket utmärkelser både på utställningar och spårtävlingar, det bådar ju gott.

Dock ligger denna i sthlm, ett par timmar med bil från mig.. Det finns kennlar mycket närmre mig, men frågan är vilken som är den bästa egentligen? Det som skulle vara tryggast vore ju om man fick en kennel rekommenderad, för det finns ju ingen hemsida där dom skriver nått dåligt om sig själva.. :P

Kollade lite på dom lokala srrs-sidorna, dock stod det inte några aktiviteter utskrivna nu.. Vore ju kul att åka till den utställningen i skåne, kan ju bli en liten dagsutflykt.

Jag har en gammal tränare från hästtiden som har 2 (sist jag var där) RR, så jag tänkte att jag kunde ta kontakt med henne och höra lite med henne, och kanske tom komma ut till henne och umågs lite med hennes hundar, om dom inte är alltför reserverade mott nytt folk då ;)

Senast ändrad:

Jag sitter i stockholms styrelse och jag vet att vi har flera aktiviteter utlagda på hemsidan (jag är webbmaster så borde ju veta ;))
Just eftersom jag sitter i styrelsen så får inte jag rekommendera någon enskild kennel.
Vill istället uppmuntra dig till att fundera över vilken slags RR du är ute efter. Alla uppfödare följer ju (förhoppningsvis) de generella riktlinjer som finns, men sen har de också egna mål.
Det är svårt när man inte är så insatt i rasen, men du har ju ingen brådska. Se till att träffa så mycket folk och hundar som möjligt så kommer du säkert bilda en egen uppfattning om vad som finns och vad du vill eller inte vill ha.

Vill också säga att avståndet till uppfödaren är det minst viktiga.

Som tant agda sa så är skks avelsdata guld värt. Där kan du läsa massor med statistik om hälsa, meriter och mentalitet. Men då gäller det också att du lär dig vad som är bra och mindre bra. MH kan vara svåra att förstå om man inte är van.

Vilken kennel som är "bäst" beror helt på vad du är ute efter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
357
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 649
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka