@Habina det finns ju utbildare som tränar hästar mot samling med R+, det kanske kan vara värt för dig att titta på? Se vilka hjälper som används, och hur man kan tänka.
För mig är det väldigt länge sedan jag var enda ryttaren på en häst, så jag har "nöjt mig" med att så gott jag kan komma ifrån att använda eskalerande tryck, och att ha de "nya glasögonen" på mig när jag lär in nya moment. (Så gott jag kan, jag är extremt klumpig när det kommer till R+ och det är nog tur att det är en välutbildad och trygg häst jag testar på.

)
En annan sak jag tyckt varit värdefullt är att helt enkelt bli bättre på att läsa av honom och "tänka som en häst" till vardags. Jag får så mycket positivitet tillbaka för enkla saker som att ge honom tid att utforska på sitt sätt, och ta hänsyn till hans dagsform (framförallt mentalt) när jag avgör vad vi ska syssla med för dagen.
Har man en häst som har mer negativa associationer är en känslig själ får man säkert vara mycket mer genomtänkt från början än jag är. Det jag har i "startmaterial" är en häst som 360 dagar om året lämnar beteshagen och flocken för att möta en om han ser att man närmar sig med grimman, och hämtar tränset på kroken om man är för långsam med att bli klar. Han visar helt klart att ridningen inte alltid är avspänd och tillfredsställande för honom, men tydligen verkar ändå fördelarna överväga nackdelarna (och han skiner upp lite extra när han ser att någon av våra tränare är på banan när vi kommer dit). Han är nog född med en positiv inställning till det mesta, inklusive människor.
(Sen tror jag inte att man ska vara allt för rädd för en period av mycket "nej tack". Har de fått testa sitt nej utan att pressas så brukar det ändå komma mer "ja tack" efter ett tag.)
Jag håller för övrigt med om att hästar är rätt krävande att träna R+. Mina katter är enklare, de har mycket längre till frustration och är rätt förlåtande för missar från min sida. (Men de är å andra sidan ohyggligt skickliga på att träna sina människor.

)