Det är alltså för att hästen förknippar hjälperna med R-, då hon ridits så i 14 år. Jämfört med unghästen som jag eventuellt kommer lära lätt tryck i sidan = gå framåt = få godis.
Jag är lite kluven till att byta, då det blir ny inridning för hästen i princip, vilket kan vara förvirrande för henne, men jag vill att hon ska bli helt positiv inför ridning (nåt hon, med de glasögon jag fått på mig nu, definitivt inte är med R-).
För egen del så tänker jag att jag är tillräckligt nöjd med att lära mig R+ i ett begränsat rum till att börja med (dvs typ enbart med tränare närvarande för min del ). Och så låter jag den känslan ta mer plats i all annan hantering samtidigt som jag fortsätter öva på att läsa min häst och att inte eskalera trycket (har gjort i många år, svinsvårt). Bara detta senaste året med R+ vid specifika tillfällen har ändå smittat av sig såpass mycket hos min häst att helhetsupplevelse även om jag vill rida ut en liten tur blivit så mycket positivare.
Kanske kan det ge dig lite lugn i att vi inte behöver lista ut hur vi vill ha exakt allt på förhand? Jag är ju likadan, varför jag fortfarande är feg med att träna R+ själv tex Och inte vågat börjar rota i det på typ ett decennie förrän nu (när en annan person jag har otroligt stort förtroende för tipsade om exakt min tränare, annars hade det nog inte hänt ännu utan jag varit fast i "vad fan menar de med att taktila signaler är en helt annan sak?!" ).