Åh vad roligt, en etolog som börjat använda samma begrepp jag gör och prata om adderande och subtraherande
!
Hela artikeln finns på Hippson Premium, jag saxar lite:
"Hur kommunicerar vi med hästen på ett evidensbaserat sätt? Etolog och docent Elke Hartmann delar med sig av perspektiv på inlärning. Hon berättar om positiv förstärkning, som skapar stor motivation hos hästarna. Men också att negativ förstärkning inte är någonting dåligt per se.
...
– Den kunskap som baseras på befintlig forskning är evidensbaserad kunskap. Genom detta kan forskare och hästsverige gemensamt främja en hästutbildning som ligger i linje med vetenskapliga framsteg.
...
– Att låta hästen ha social kontakt med andra hästar, att de får ha långa ättider och att de får möjlighet att röra sig fritt hör till de grundläggande behoven. De så kallade ”fem domänerna” ger oss en helhetsbild av hästvälfärd där hästens mentala välmående är central för välfärdsbedömningen, säger hon.
...
– Hästar föredrar i första hand att undvika konflikt och hästar är inte motiverade att dominera andra. Om dominans förekommer i hästflocken handlar det mestadels om begränsade resurser, som exempelvis tillgång till mat, säger Elke.
...
– Man har sett att alla hästar i en flock kan initiera något som gör att de andra följer efter, även de så kallade ”ranglåga” hästarna.
...
– Ta hänsyn till hästens intellektuella förmåga. Hästar har sämre korttidsminne, men har ett bra långtidsminne. Man har även kunnat se att de lär sig beteenden i samband med en specifik kontext, därför kan det gå bra att göra vissa övningar hemma, men inte i andra miljöer där hästen inte har tränat på det innan, förklarar Elke.
...
– Att förstärka rätt beteende vid rätt tillfälle är viktigt, tajming är allt. Hästen antingen upprepar eller undviker ett beteende beroende på vilken konsekvens som följer, säger Elke.
Om en häst genomför ett beteende som vi vill att den ska upprepa i framtiden, så har vi max tre sekunder på oss att belöna. Därefter förstår den inte vad det är som ryttaren belönar.
...
– En förstärkning ökar sannolikheten för att beteendet upprepas. Identifiera vilken faktor som förstärker ett specifikt önskat eller oönskat beteende och försök hitta lösningar.
Att träna belöningsbaserat med positiv förstärkning, genom att lägga till något bra när hästen gör rätt, ökar motivationen för hästen att göra det igen. Negativ förstärkning, eller subtraktionsförstärkning, är när vi tar bort något när hästen gör rätt genom att använda tryck och eftergift. Ett exempel är att lägga till skänkeln och sedan ta bort skänkeln när hästen flyttar sig åt rätt håll. En eftergift kan också vara en belöning.
...
– Det finns många hästar som fungerar jättebra med negativ förstärkning också. Därför behöver vi komma ifrån termen att negativ förstärkning är något ”dåligt”. I negativ förstärkning behöver det inte alltid finnas någon beröring, utan det kan bara handla om att man tar bort en signal när hästen gör rätt. Det är inte dåligt, utan bara ett inlärningsbegrepp, förklarar hon.
...
Elke menar även att man ska börja använda en kombinerad förstärkning. Detta genom att exempelvis ge en signal till hästen om ett önskvärt beteende, som att lägga till skänkeln vid ridning. När hästen genomför det önskade beteendet, och flyttar sig för skänkeln, tas signalen bort och en belöning läggs till, till exempel en foderbelöning."