De flesta använder mindre gott godis, som hö, höpellets, lusern eller liknande. Morötter är alldeles för gott för de allra flesta hästarna för att användas i vanlig träning. Så det är ett väldigt vanligt problem för oerfarna med dessa metoder. Man tar liksom till det godaste man vet för hästen och vipps har man en supermotiverad och superfrustrerad häst för att man själv är för långsam för den otroliga energi som kommer.
Så, byt till hö, hösilage, höpellets, lusern eller liknande så går det nog lättare.
Inte min häst så jag tog det jag fick ge hästen. När hon gick på bete ratade hon morotsbitarna. Tror inte det hade blivit bättre med nåt mindre gott tyvärr. Hon är extrem när det gäller maten. Det är mycket viktigt. Hon vill t.ex. alltid vara ifred i boxen när hon har mat. Gäller även hö. När hon äter vill hon vara ensam (så att ingen ska ta hennes mat?). Har blivit bortjagad en del från gemensam mat i hagen av andra hästar. Jag vet att man inte pratar rang när det gäller hästar men säger nån annan häst till henne att flytta på sig så flyttar hon på sig. Varje gång. Oavsett vad det gäller.