Jaha, mina vänner.
Hamnade idag på en sida där en person svarade på frågan om vilka hästar som kan bära 90 kg. Tipsen nedan rör sig alltså inte om 120 kg + utan om ca 90 kg.
Utdrag ur "tipsen" för häst för ryttare mellan 90-100 kg:
"Jag skulle satsa på en välmusklad, vältränad shire, ardenner eller möjligtvis bruksnordsvensk av större modell (minst 158). Kanske även ett halvblod av äldre och grövre modell som är 170-178 i mankhöjd."
Övriga tips var bra i största allmänhet, som t ex varierad träning, vänja hästen vid vikten, inte rida varje dag osv, men att ingen över 90 kg kan rida annat än shire/ardenner/bruksnordis eller halvblod över 170 (för mankhöjden är ju uppenbarligen superviktigt).
Men sen kommer detta: "Det är väl de råden jag kan ge. Annars är ju körning trevligt också"
Ärligt talat. Visst vill vi att våra hästar ska må bra, inte belastas mer än de klarar av osv - men lite proportioner får man väl ändå ha? Det påminner mig lite om gången då jag fick höra att ston inte ska bära mer än 65 kg och att det endast är valacker över 180 som kan bära mer än 80 kg. Sedan när började folk räkna maxvikt efter mankhöjd?
Ja, vad ska man säga? Nog för att man inte ska överbelasta hästarna, men alltså lite rim och reson är nog bra att ha. Som @LFreddy säger så får man ju lyssna på sin häst för att avgöra när det blir för tungt.
In other news... Jag och L var iväg på träning idag. Jag valde att rida barbacka eftersom jag inte är helt hundra på sadeln och att lite- balans och följsamhetsträning aldrig är fel Shit, vad fin han var idag Vi testade på lite av varje idag. Lite öppna och sluta, bakdelsvändning med tanke åt skrittpiruett och galoppfattningar från skritt. Det var lite svårt med slutorna och att få bakdelsvändningarna centrerade, men annars gjorde han allt ganska okomplicerat. Han är verkligen en fröjd att arbeta med Han är så himla arbetsvillig och samarbetsvillig och det är så himla skönt. Jag behöver aldrig fajtas om vi ska göra någonting. Jag bara ber och han gör