tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jaha, mina vänner. :idea:
Hamnade idag på en sida där en person svarade på frågan om vilka hästar som kan bära 90 kg. Tipsen nedan rör sig alltså inte om 120 kg + utan om ca 90 kg.

Utdrag ur "tipsen" för häst för ryttare mellan 90-100 kg:
"Jag skulle satsa på en välmusklad, vältränad shire, ardenner eller möjligtvis bruksnordsvensk av större modell (minst 158). Kanske även ett halvblod av äldre och grövre modell som är 170-178 i mankhöjd."
Övriga tips var bra i största allmänhet, som t ex varierad träning, vänja hästen vid vikten, inte rida varje dag osv, men att ingen över 90 kg kan rida annat än shire/ardenner/bruksnordis eller halvblod över 170 (för mankhöjden är ju uppenbarligen superviktigt).
Men sen kommer detta: "Det är väl de råden jag kan ge. Annars är ju körning trevligt också"

Ärligt talat. Visst vill vi att våra hästar ska må bra, inte belastas mer än de klarar av osv - men lite proportioner får man väl ändå ha? :confused: Det påminner mig lite om gången då jag fick höra att ston inte ska bära mer än 65 kg och att det endast är valacker över 180 som kan bära mer än 80 kg. Sedan när började folk räkna maxvikt efter mankhöjd?

Ja, vad ska man säga? Nog för att man inte ska överbelasta hästarna, men alltså lite rim och reson är nog bra att ha. Som @LFreddy säger så får man ju lyssna på sin häst för att avgöra när det blir för tungt.

In other news... Jag och L var iväg på träning idag. Jag valde att rida barbacka eftersom jag inte är helt hundra på sadeln och att lite- balans och följsamhetsträning aldrig är fel :D Shit, vad fin han var idag :love: Vi testade på lite av varje idag. Lite öppna och sluta, bakdelsvändning med tanke åt skrittpiruett och galoppfattningar från skritt. Det var lite svårt med slutorna och att få bakdelsvändningarna centrerade, men annars gjorde han allt ganska okomplicerat. Han är verkligen en fröjd att arbeta med :bow: Han är så himla arbetsvillig och samarbetsvillig och det är så himla skönt. Jag behöver aldrig fajtas om vi ska göra någonting. Jag bara ber och han gör :up:
 
Jaha, mina vänner. :idea:
Hamnade idag på en sida där en person svarade på frågan om vilka hästar som kan bära 90 kg. Tipsen nedan rör sig alltså inte om 120 kg + utan om ca 90 kg.

Utdrag ur "tipsen" för häst för ryttare mellan 90-100 kg:
"Jag skulle satsa på en välmusklad, vältränad shire, ardenner eller möjligtvis bruksnordsvensk av större modell (minst 158). Kanske även ett halvblod av äldre och grövre modell som är 170-178 i mankhöjd."

Sedan när började folk räkna maxvikt efter mankhöjd?

Varför ska mankhöjden vara så avgörande? Är det inte viktigare att se till hur hästen ä bygd?
Ett halvblod av kompakt modell med kort, stark rygg, runt 160-165 mkh, borde ju vara mer lämpligt än ett halvblod på 175 av sportig modell med lång rygg.

Borde man inte satsa på hästar med lägre mankhöjd, Ju högre man är över marken, desto större påverkan av tyngdlagen (dåligt skämt å sido)
 
Följt denna tråden lite i det tysta ett bra tag.
Blir lite ledsen när jag ser många av er som upplever er själva som överviktiga/kraftigt överviktiga :/
Trist att ni känner så, finns ju ingen anledning.
 
Följt denna tråden lite i det tysta ett bra tag.
Blir lite ledsen när jag ser många av er som upplever er själva som överviktiga/kraftigt överviktiga :/
Trist att ni känner så, finns ju ingen anledning.

Fast flera av oss ÄR ju överviktiga ;) Det handlar inte om utseendesfixering eller att "känna sig tjock" trots att man är normalviktig. Övervikt är övervikt, helt enkelt.
 
Ja så är det ju :D och alla har vi olika nivåer vi kämpar på, själv är jag väl ngt mittemellanperson, en del skulle aldrig sätta mig på en häst andra tror inte jag väger det jag gör. I förhållande till mina 164 cm så säger BMI övervikt och jag själv känner att jag inte mår bra dessutom tycker jag om att rida mindre hästar inte minst pga skador i kroppen som gör det svårare för mig att rida en stor och/eller tung häst därför måste jag hela tiden tänka på detta. sen har jag ju 8 kg kvar till normalvikt enligt BMI så mitt mål är att hålla mig där. Det är ju individuellt var man trivs och vad man har för mål :)
 
Om man ska följa BMI så är det inte många som är inom normalvikt. Eftersom BMI inte räknar med muskler. Jag är inget fan av att räkna BMI för jag tycker att den är missvisande.

Just nu sitter jag i en jävla rävsax :( jag har hittat en ny stallplats och måste säga upp den jag har. Problemet är att jag är så jävla rädd för vad stallägaren kommer att säga /reagera. Jag vet om att det är ju faktiskt upp till henne hur hon reagerar men, jag vill verkligen inte göra mig osams med någon.
 
Vad svårt @Spyro192 Som du säger kan bara stallägaren avgöra hur hen reagerar. Du har ju å andra sidan en ny stallplats som du ska flytta till så du har väl inte så mycket annat val än att berätta.

Igår red jag ett dressyrpass på banan som gick bra. Jag testade lite av det vi gjorde på träningen sist och fick bra gensvar. fattningarna från skritt var lite svåra annars gjorde han bra öppnor och slutor och annat som jag bad om :)Idag blir det en ur ute med sällskap i solen :)
 
Min "dyra" dressyrtränare har varit hos oss fredag-lördag och jag red lektion båda dagarna.

Igår gick det lite knackigt, men tränaren var nöjd med oss ändå.

Idag DANSADE vi fram från det att jag började ta tyglarna! Vi fick jobba med övergångar, tempoväxlingar, skolor i galopp och kombinationer av tempoväxlingar och volter. Jag har nog aldrig ridit så bra i hela mitt liv och det var nog hästens bästa pass någonsin också.

Underbara kuse! :love:
 
Kul :D ja känslan är viktig, idag regnar det här så försöker hitta lite extra energi, blir nog en uteritt sen ska vi ladda om och förbereda oss för dressyrtävling den 12 men skolor i gallopp har vi en bra bit kvar till. Vi mjukstartar med en LC2 då hästen aldrig tävlat tidigare :D
 
Vad härligt att läsa @Houdinie :) Hoppas att känslan hänger kvar ett tag.

Jag laddar precis som @LFreddy för tävling av lite lättare slag. Den 6e gör vi vår tävlingsdebut och rider en LC:1. Så vi har också en bit kvar till galoppskolorna, men det är inspirerande att läsa om er som kommit så långt. Igår hämtade jag min tävlingskavaj hemma hos mina föräldrar, så det börjar kännas på riktigt det här med tävling nu :nailbiting::D
 
kul att de går bra för er :D

KL igår var de underbat väder här.. men då jag skadat knät.. IGEN.. flög ju av i december å skadade knät å haft problem sen dess.. å klantig om jag är så trillade jag på jobbet å slog mig igen.. åkte till akuten där jag fick vänta i 4 timmar.. vätska i knät.. så har ont.. så frågade om min sambo ville hänga med till stallet i de fina vädret.. då frågar han om han fick rida min häst barbacka.. :-O han har inte ridit speciellt många gånger å typ bara suttit barbacka.. men han hoppade upp travade tom hela varv i paddocken.. å satt typ helt still :-O irriterande när en "nybörjare"sitter bättre än en själv haha :-P.. men jag är stolt.. på fredag ska vi åka å kolla å provrida en eventuell foderhäst som han ska ta hand om mest.. så ska bli spännande.. å vi flyttar ju snart till hästgård så ska bli spännande att ta hand om stall osv själv :P
 
Vad roligt att sambon är intresserad @NightRain Min sambo kommer inte närmare hästen än han måste. Han är alldeles livrädd :D

Igår blev det en enkel motionsrunda i lite duggregn utan något särskilt att fästa sig vid. Idag blev det dressyr i paddocken, barbacka. Det saknas lite kvalitet i en del saker, som mer tvärning i skänkelvikningarna och mer centrerade bakdelsvändningar, men han gör allt jag ber om och med mer träning kommer det bli kanon :up: Nu laddar vi järnet till tävlingen på annandagen :)
 
Hur gick det för er @Lazer09 ? Kom ni iväg?

Här har det ju hänt lite... Boxplatsen är uppsagd och flytten går den 26 april. Stallägaren tog det hela med ro, visst hon tyckte det var tråkigt men, hon förstod ju att jag vill min hästs bästa. Men jag känner att min häst inte vill min ekonomis bästa ;) Som tack för den underbara ridturen igår så tar hon och trampar på tyglarna så både sidostycket och mina ÄLSKADE shockenmoele tyglar går åt helvetet. Så jävla klantigt av mig och så förbannat slapt som inte har uppsikt på henne så det blir att ringa tandläkaren i morgon *morr*
 
Ja, @Spyro192 vi kom iväg och genomförde vår debut :) Saxar mitt inlägg från en annan tråd. Jag är lat och orkar inte skriva en gång till :D

Nu har vi kommit hem från tävlingsdebuten med nya erfarenheter och bekräftelse på det jag redan visste. L har uppfört sig exemplariskt på tävlingsplatsen och blev inte bråkig eller busig att rida, så nu vet jag att det "bara" är att rida i framtiden. Det behövs inte läggas energi på att lugna ner honom på plats.

Vi var på plats i god tid och jag och hästskötaren kunde i lugn och ro kolla på några ekipage och lite på framridningen. Sedan tog vi ut L och gjorde i ordning och jag satt upp och gick in på framridningen och får då veta att ryttaren före mig precis gick in på banan :eek::confused: Det hade gått fortare än förväntat så de låg före i tid. Tack och lov löste trevliga arrangörer så att jag fick några minuter extra att rida fram på :heart Dags att gå in på banan. L tyckte det var lite läskigt att gå in i ridhuset själv, men med lite övertalning gick det bra det med. Väl inne på banan fick jag en tillsägelse om att benskydden satt kvar :o Dem hade jag i villervallan helt glömt av :p Av kom skydden i alla fall och sedan fick vi ridit förbi domarbås och läktare ett par gånger och det var nog bra, för de var läskiga :D Programmet gick OK och vi fick en rättvis bedömning av dagens prestation. L var aningen seg, men med lite vana är det nog inget problem. Halterna blev inte bra (4,5 p resp 5), men det visste jag innan. Jag tyckte nog att det ändå var lite välvilligt dömt, eftersom han knappt stod still :p Vi fick några kommentarer om att han blir lite låg i formen och ja, det blir han. i serpentinerna ville han stanna och bajsa och vi fick då kommentaren "tappar bjudningen" :D Haha, ja det kan man väl kalla det. Kanske tycker jag att vi kunde fått lite bättre utdelning på de delar vi gjorde bra. Men i huvudsak fick vi ändå en rättvis bedömning.

2015-04-06%2016.28.34.jpg
 
KL
här går allting bara bättre å bättre, han har fått mer kondis min häst haha..
dock så flyttar vi ju till gård snart å behöver en häst till.. men verkar svårt att få tag på :/
 
Min häst har varit lite "nere" en vecka... släppte honom lös i ridhuset och han ville inte busa - men är helt ohalt och fräsch rent fysiskt... :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 007
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 054
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Renrasig katt - Tica

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp