Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då kommer min följdfråga (eftersom jag känner igen mig och mitt sto), hur har du tänkt att förbättra galoppen och bli stadigare i din lätta sits? Tips?

Min tips är ju säkert jättebra eftersom jag inte lyckats på 7 år :angel: :D

Skämt o sido. För mig o Tiger tror jag kortare galopprepriser i högre tempo hjälper mer, gärna i kuperad terräng. Hela tanken är att ha honom väl framme för skänkeln med nosen upp och lätt i framdelen. Hellre kortare bitar där han suger tag i bettet med nosen upp än längre där han tappar bärighet. Ut i från det kunna öka på längden där han orkar galoppera i en bra galopp utan att han blir tung och jag blir "klämmig".

Att bli filmad är super! Även om jag känner att jag inte alls hänger lika mycket i knäna längre (klämmer mig fast i knäna typ, mest för att jag känner att Tiger inte bjuder stadigt) så ser jag ju att jag fortfarande sitter som klistrad i sadeln, haha. Det ser stadigt ut men jag behöver bli mer "lösgjord". Det är nog mest bara att ut o träna för att bli mer stabil i sitsen just för att bli mindre beroende av sadeln eller vad man ska säga. Nästa gång jag galopperar på slät mark ska jag testa lite "ponnyskänkel"-moves :D typ lossa hela benen från sadeln och sedan försöka hitta ett läge där jag inte håller om med skänkeln så mycket hela tiden. Underskänkeln ska ju så småningom ligga väl an men jag måste verkligen lära mig släppa överskänkel/knä mer o bli mer följsam och komma upp mer ur sadeln. Jag måste tänka lite "stå på tå" med skänkeln långt fram typ.

Dessutom vill jag köpa en galoppsadel och lära mig rida i den. Det var sjukt nyttigt de passen jag red i galoppsadel för några år sedan. Där märks det så sjukt tydligt att jag bara vill trampa ner hälen så skänkel glider bak o jag hamnar i någon konstig framvikt. De sitter ju ännu mer extremt med fötterna fram och kommer upp mer ur sadeln.

Och galoppen hoppas jag få mycket hjälp med även av mina dressyrtränare, för den är ingen hit på marken heller. Ffa jämn bjudning bakifrån till båda tyglarna kommer ju i grunden från mararbetet, är den bra där är det ju "bara" att släppa upp o ut nosen o smacka på sen :D

Rent praktiskt har vi letat upp roligare ridvägar med bättre underlag och försöker komma ut mer med kompisar i rida. Även om Tiger inte brukar sig så mycket om den andre försvinner i väg så tycker han det är roligare att vara ute tillsammans med någon annan. Jag försöker också dagligen sluta tänka i samma gamla "långsamma" banor med 10 min skritt på lång tygel, 5 min trav på kort tygel, lugn galopp några minuter osv. Det passar oss inte alls, speciellt inte på sommaren. Vi skrittar fram ordentligt (typ 20 min oftast pga vägarna här) och sedan blandar vi hejvilt (eller ja, jag försöker... ;)) och jag (försöker ;)) lägga in lika mycket arbete där jag tar tillbaka ordentligt som jag rider framåt. Jag blir lätt fast i att jaga på hela tiden och det får motsatt effekt.

Och jag vill också JÄTTEGÄRNA ha tips från er alla!

Här är det inte så muntert för tillfället :( Premiärhoppträningen på gräs den 6/8 och utprovning av ny sadel har bytts mot en rejält halt 4-åring, stackarn! :cry: Verkar inte sitta i hoven som jag först trodde. Kanske har han gått omkull i hagen? Stukat sig eller något helt annat? Det ser inte bra ut. Veterinären kommer ut på torsdag.

Inte här heller, hästis är svullen och öm på ryggen.
Vet. var ute idag och tog blodprov för att kolla muskelvärden. Hon ska gå på metacam 1 vecka och går inte svullnaden ner får vi åka till klinik och kolla djupare. Tyckte dock inte hon verkade lika öm så det är väl positivt i alla fall. Får hålla tummarna att det bara är en lätt muskelinflammation som försvinner efter behandlingen! :cool: Jag vill debutera 31 aug!:p

@Speedway
Ni ser fina ut!!! Var ligger Victorias bana? Vad finns det för hindertyper där?

Tack! :)

Hon har sin anläggning i Målsryd strax utanför Borås. Jag har min häst uppstallad 10 minuters skrittväg därifrån så det är nära och bra. Tränar även banhoppning för henne varannan vecka.

Banan är inte så stor men hon har ganska mycket hinder. Vatten, bank, några olika gravar, stockar i olika storlekar, däckhinder, smalhinder, grind, lite blandade karaktärshinder som t ex hus, "flugsvamp" osv.

Min tips är ju säkert jättebra eftersom jag inte lyckats på 7 år :angel: :D

Skämt o sido. För mig o Tiger tror jag kortare galopprepriser i högre tempo hjälper mer, gärna i kuperad terräng. Hela tanken är att ha honom väl framme för skänkeln med nosen upp och lätt i framdelen. Hellre kortare bitar där han suger tag i bettet med nosen upp än längre där han tappar bärighet. Ut i från det kunna öka på längden där han orkar galoppera i en bra galopp utan att han blir tung och jag blir "klämmig".

Att bli filmad är super! Även om jag känner att jag inte alls hänger lika mycket i knäna längre (klämmer mig fast i knäna typ, mest för att jag känner att Tiger inte bjuder stadigt) så ser jag ju att jag fortfarande sitter som klistrad i sadeln, haha. Det ser stadigt ut men jag behöver bli mer "lösgjord". Det är nog mest bara att ut o träna för att bli mer stabil i sitsen just för att bli mindre beroende av sadeln eller vad man ska säga. Nästa gång jag galopperar på slät mark ska jag testa lite "ponnyskänkel"-moves :D typ lossa hela benen från sadeln och sedan försöka hitta ett läge där jag inte håller om med skänkeln så mycket hela tiden. Underskänkeln ska ju så småningom ligga väl an men jag måste verkligen lära mig släppa överskänkel/knä mer o bli mer följsam och komma upp mer ur sadeln. Jag måste tänka lite "stå på tå" med skänkeln långt fram typ.

Dessutom vill jag köpa en galoppsadel och lära mig rida i den. Det var sjukt nyttigt de passen jag red i galoppsadel för några år sedan. Där märks det så sjukt tydligt att jag bara vill trampa ner hälen så skänkel glider bak o jag hamnar i någon konstig framvikt. De sitter ju ännu mer extremt med fötterna fram och kommer upp mer ur sadeln.

Och galoppen hoppas jag få mycket hjälp med även av mina dressyrtränare, för den är ingen hit på marken heller. Ffa jämn bjudning bakifrån till båda tyglarna kommer ju i grunden från mararbetet, är den bra där är det ju "bara" att släppa upp o ut nosen o smacka på sen :D

Rent praktiskt har vi letat upp roligare ridvägar med bättre underlag och försöker komma ut mer med kompisar i rida. Även om Tiger inte brukar sig så mycket om den andre försvinner i väg så tycker han det är roligare att vara ute tillsammans med någon annan. Jag försöker också dagligen sluta tänka i samma gamla "långsamma" banor med 10 min skritt på lång tygel, 5 min trav på kort tygel, lugn galopp några minuter osv. Det passar oss inte alls, speciellt inte på sommaren. Vi skrittar fram ordentligt (typ 20 min oftast pga vägarna här) och sedan blandar vi hejvilt (eller ja, jag försöker... ;)) och jag (försöker ;)) lägga in lika mycket arbete där jag tar tillbaka ordentligt som jag rider framåt. Jag blir lätt fast i att jaga på hela tiden och det får motsatt effekt.

Och jag vill också JÄTTEGÄRNA ha tips från er alla!
Du får hojta till nästa gång du ska träna terräng :) så får jag och fuxfröken komma iväg lite mer :). Är sjukt dålig på att åka iväg på träningar.

Men blev bra sugen nu när jag var i öved :), många fina eqipagé och kreativa hinder ^_^, 1m banan var dock :o läslig.

Du är väl med i Teds grupp på fb va?

Jag hoppas han vill ha en träning den 11/8! :-)

På fredag fick vi tid för nya dressyrtränaren :-D

roligt @the_connemara ! du får väldigt gärna skriva upp mig för träningen, inte hemma för ens sent i kväll, inget internet på mobilen och jobbdatorn har blockat fb :(.

Förmodligen för att det är fasligt högt. Om det var läskig du menade? ;).

så fasligt högt var det egentligen inte, hoppar 100-110 i banhoppningen, men hinderna är ju väldigt massiva och breda. åtminstone när man står bredvid på marken :o.
jag tycker iofs att flera av p70- p80 hinderna är läskiga på marken, men väl till häst så har fuxfian inga problem med dem, det är bara jag som fegar lite ibland..

Jag gick också runt 100-banan och tyckte den var :nailbiting:, nästan lite glad att hästen blev såld så att jag inte hade fått för mig något så tokigt som att starta 100-kassen i Öved med henne ;)

Dock fanns det ju alternativ till det läskigaste hindret (häcken med den jättedjupa graven i skogskanten). Jag svär att om jag nu hade fått hästen att hoppa där så hade vi aldrig någonsin landat igen :laugh:

Sedan vet jag inte om jag är newbie direkt, men jag har aldrig ridit högre än 90-FT iaf och om jag kommer igång igen i år så blir det med dressyrhästen och han är definitivt newbie :angel:

Jag tänker att terränghoppningen ska göra mig lite modigare när det gäller banhoppning. Har som mål att jag ska våga hoppa 90cm nu under hösten. En höjd som de flesta tycker är löjligt låg men för mig är det högt. Men det tyckte jag med 80 i våras också och där är vi ju nu. Vem vet om ett år kanske jag vågar hoppa bana på 1m. :D

Jag tänker att terränghoppningen ska göra mig lite modigare när det gäller banhoppning. Har som mål att jag ska våga hoppa 90cm nu under hösten. En höjd som de flesta tycker är löjligt låg men för mig är det högt. Men det tyckte jag med 80 i våras också och där är vi ju nu. Vem vet om ett år kanske jag vågar hoppa bana på 1m. :D

jag tränar terräng för att bli bättre i banhoppningen ^_^, nu så går vi runt banhoppningen i kort kort dressyr galopp, och terrängen i slött banhoppnigns tempo :rofl: så är tempot vi har att jobba med. för de som undrar så går dressyren i högt fälttävlans tempo typ :o..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden