Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tar sats inför en kommande fälttävlanspremiär och läser igenom TR IV. Blev lite fundersam på mom 436, hästens utrustning. Det står att "Huvudlag och nosgrimma ska vara tillverkat av enbart läder." Min nosgrimma är en vanlig aachen med foder, men fodret är inte läder, det är ju ngn slags plast/gummi. Får man inte använda den? Jag har nog inte ngn som är utan fodring... (Ömtålig bubbelplast-häst) :cool:

Flugluva i dressyren verkar det inte heller som man kan få dispens för, det kan man ju på dressyrtävlingar.

Tar sats inför en kommande fälttävlanspremiär och läser igenom TR IV. Blev lite fundersam på mom 436, hästens utrustning. Det står att "Huvudlag och nosgrimma ska vara tillverkat av enbart läder." Min nosgrimma är en vanlig aachen med foder, men fodret är inte läder, det är ju ngn slags plast/gummi. Får man inte använda den? Jag har nog inte ngn som är utan fodring... (Ömtålig bubbelplast-häst) :cool:

Flugluva i dressyren verkar det inte heller som man kan få dispens för, det kan man ju på dressyrtävlingar.
tror att en sådan nosgrimma går bra, är snarare att man inte får ha kedje pannband eller plastträns typ :). (ser ingen det så är det ok ^_^) men du kan ju ha med dig en extra i läder i nödfall, t ex om du har en pullar nosgrimma osv.)

Anna-Maria har alltid massa kul på g! Som numera skåning blir jag dock för lat med avståndet :o Inte riktigt en bra helg heller tyvärr :(

Ja, jag tyckte det såg roligt ut iaf :)

Har aldrig tränat någon riktig terrängträningen med hästen innan men hoppat lite "stock och sten" hemma.

Hade tänkt börja träna i våras med hästen har varit halt så därför har vi inte kommit igång förän nu..

Lite läskigt är det allt tycker han dock ;p

Sen finns det väl dom där nosgrimmorna som har ett ljust rep över nosdelen, tror att det är dom det syftas på :)

Ja, det är klart att de kan vara dem de syftar på. Får väl kolla med Ted på nästa träning, han borde ju ha koll... :D Det som gjorde mig lite konfunderad är att i dressyrTR så står det uttryckligen att man får lov att ha gummifoder på nosgrimman, men det gör det inte här. Jag rider med en Aachen, fast utan nederrem, så då blir det inte alls samma om jag måste ha pullarnosgrimman. I-landsproblem kanske, men jag inbillar mig att hon tycker bättre om att inte vara hopsnörd runt näsan. :angel:

var bara ett exempel ^_^ tycker att de flesta har en pullarnosgrimma hemma även om de använder dem eller ej :p. och eftersom man får ha dem i alla discipliner så är det ett säkert kort att ha med sig i nödfall om man är osäker på sitt ordinarie.

och en acchen nosgrimma utan acchenrem kallas för engelsk nosgrimma :p.

Är det bara jag som läser TR lite godtyckligt :angel: Det är ju bara vanliga människor precis som vi soms skriver så jag hade inte oroat mig ett jota :-) förtydligande kommer nog sällan till om ingen frågat, tex om fodret i nosgrimman. I min värld så utesluter skrivelsen rep o kedjor o dylikt bara :-)

Jag är förresten anmäld till stilterrängen i Flyinge. Lagom start oxå slipper man krumelurridningen. :D

Åh. Jag vill oxå! Men jag vill hoppa 80 :-(

Mitt mål får nog vara att ta fälttävlanskortet i höst eller till våren. O så hoppas jag att Tågarp har någon liten P&C, gärna stilbedömd. Men de har ju så mycket tävlingar i år så det kanske inte blir nu typiskt nog :-P

Åh. Jag vill oxå! Men jag vill hoppa 80 :-(

Mitt mål får nog vara att ta fälttävlanskortet i höst eller till våren. O så hoppas jag att Tågarp har någon liten P&C, gärna stilbedömd. Men de har ju så mycket tävlingar i år så det kanske inte blir nu typiskt nog :-P
Men man brukar väl kunna rida ponnyklasserna annars på P&C även med stor häst?

:( flyinge stil terrängen är ju bara h90 och h100. jag vill hoppa en 70 bana! eller åtminstone 80... fast helst 60...

hoppas att öved ordnar en p&c i år igen, de hade en innan tävlingen förra året, men tycker att de gott kan ordna en nu också :) och då ha så att man får välja vilken höjd man vill! ^_ ^

Rostis (min mobil är för slö för att tagga :-()
Jo men jag tänkte på deras tävling, då finns bara en 90 o en 100 bana :-) men å andra sidan så vill jag ju vara skrivare, haha.

Buck
Du borde tränat nu innan deras fälttävlan. Semifinalen gick ju härom helgen så vi har hoppat en jättefin 60 bana :-)

Ska bli kul o hoppa ihop vi tre tycker jag, roligt att vi fick en egen grupp :-D

Här är jag gärna med på ett hörn, fast jag är nog inte ens fälttävlans-newbie, utan snarare fälttävlans-wannabe ;) Har hoppat enstaka naturhinder ute i skogen, mest diken, träd och nån betonggris. Min klubb har en liten terrängbana där de arrangerar från p&c upp till debutant H90, jag har varit hinderdomare ett par gånger och det ser så kul ut! Min lilla häst har aldrig gått terräng, men är väldigt hoppglad. Dock är jag lite av en fegis, vi skuttar upp till 80 cm hemma och då pirrar det i magen. Så fånigt, jag tävlade ju 90 på ridskoleponnyerna för bara typ... 10 år sen :P
Jag satsar på att vi ska ta oss runt ridklubbens pay and cross i höst, där kan man hoppa 60 vilket känns som en höjdmed goda möjligheter att överleva.

Får jag fråga en grej förresten?
Vad är detta fälttävlanskort ni pratar om, när måste man ha det och hur skaffar man det?

@parfymflaska Välkommen! Låter som att du och jag är på samma nivå även om jag och min kuse har hunnit peta in några träningar denna sommaren. Det är jättekul och skitnervöst!!! :D

Fälttävlanskort är väl enkelt beskrivet som ett extra grönt kort som man måste ta för att få tävla fälttävlan.

Välkommen! :-D Får man fråga vilken som är din hemmabana? :-)

Fälttävlanskort måste man som sagt ha för att tävla. Det innebär i princip att man hoppar en bana på motsvarande lägsta nivå (90 för häst då) i terrängen för en tränare som sedan skriver under på att du får tävla fälttävlan. För Ted i Skåne har man även lite teori innan. Det handlar i princip om att du på ett säkert sätt ska kunna presentera olika typhinder för din häst, allt för att minska risken för olyckor.

Uppdaterar med att här är vi glaaaada! :D Dennis rejäla hälta är vips borta sedan igår!!:banana: Mycket märkligt, kanske en böld som värkt ut eller har han gått omkull eller ätit något skit. Så bra idag att vi red 25 min helt problemfritt. Jag är lättad! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar