Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oups, råkade boka in en riktig träning nu på söndag med duktiga ponnyekipage där vi fick vara med på ett hörn. Har provsadlarna till måndag så då hinner jag hoppa i den andra sadeln också och så är lilla mamma här över helgen. Vi tänkte kolla på fälttävlan på Övedskloster men terrängen för hästarna börjar inte förrän 12.30 så en träning kl 9 hinner man ju med innan, så blir mamma glad att se lilla hästen in action.

@the_connemara Träning kl 9 låter ju riktigt svalt och skönt. Jag ska träna kl 17 idag och då ska det tydligen vara 31 grader här. Jag älskar (oj, vad jag ljuger nu) att ha på mig säkerhetsväst i vanliga fall så det kommer väl bli snudd på outhärdligt. :crazy:

@the_connemara Träning kl 9 låter ju riktigt svalt och skönt. Jag ska träna kl 17 idag och då ska det tydligen vara 31 grader här. Jag älskar (oj, vad jag ljuger nu) att ha på mig säkerhetsväst i vanliga fall så det kommer väl bli snudd på outhärdligt. :crazy:

Haha, vi red kl 9 i måndags också och tränaren som vet hur jag hatar värme sa att vi får väl börja 7 med dig. Ja, tack :D

Man ska ha ridit färdigt innan 9, så det så!

Mvh Jag älskar SVENSK sommar (nu är det typ tropisk hetta) regn och 15 grader är perfa!

Alltså, min älskade lilla häst är ju så schysst och stabil i terrängen så jag blir helt lycklig. Iallafall så länge jag inte fegar ur för då blir det så här:

Det hindret var fasligt högt så bäst att styra undan. :laugh:

Hoppar grav.

Och en bänk....eller vad det nu hette. Soffa? :p

Slänger in en samlad film med blandade småhopp i bild- och filmtråden också.

Jag tränade idag i under blixtrar och dunder i Styringe... Banan var BLÖT och vi halkade runt en del och när min häst stannade på ett hinder och tappade fästet tappade hon även självförtroendet och började stoppa så vi hoppade de lite mindre hindren idag föra att göra det enkelt för henne. Tanken var ju att jag skulle hoppa Styringes h90 men jag skiter i den och satsar på Hermanstorps istället, den banan känner vi oss hemma på :)

Men vi fick ändå hoppat en del :up:
10498346_922716391078674_4460478818347524294_o.jpg

Åh, när kommer regnet till Skåne :( Vindstilla och nästan 30 grader här nu. Plåga :(

I helgen var vi o tittade på fälttävlan i Öved o passade på o gå 90-banan. Alla hinder utom ett såg faktiskt helt okej ut :p Men jag har aldrig gillar trakener.

På söndagen hann vi också med en terrängträning. Med tre andra ponnyer som skulle rida Sugar Cup finalen så vi hoppade bara småhinder och fick öva på precis det matte behöver, bra galopp, förhållning, mjukna och sitta still. Tiger hade fattat grejen och tyckte det var enkelt o roligt, konstigt va när matte inte rider som en sådan kratta att han kommer fel på typ alla hinder... :o Tränaren undrade om jag hade en annan häst med, haha. Nä, jag bara försöker rida som jag blir tillsagd och då blir det sådär lätt.

Nåväl, vi behöver fortf bättra på galoppen (och bådas kondis...) betydligt mer. Måste få en stadigare bjudning jämnt fram hela tiden. Det kommer ju om jag själv blir stadigare i min lätta sits och lär mig inverka lugnare och störa mindre. Även om det är så himla mycket bättre känsla redan, sjukt motiverande!

Dessutom har vi äntligen vågat oss ner genom ett stort stall i närheten och där finns en SUPERFIN galoppslinga på sandmark (där man kan galoppera på även när det är såhär snustorrt att även gräsvägarna blivit lite hårda/hala) och ett sandtag men finfina stigar! Glad häst!

Nä, jag bara försöker rida som jag blir tillsagd och då blir det sådär lätt.

Tänk att dom gångerna jag gör det så blir det också mycket enklare. Förstår inte varför jag inte alltid gör det. :angel:

Visst är det underbart när man hittar en sån bra galoppväg. Min häst går på bete just nu och vi har jättenära till en gammal banvall som är flera kilometer lång och med mycket bra underlag. Där ska vi (läs hästen fast egentligen skulle jag behöva det mer än henne :p ) springa och träna flåset ikväll ner det har svalnat av lite.

@Speedway Fotot var på nedhoppet på banken och den hoppade vi den på den högre höjden men den såg mycket mindre ut från hästryggen :D Det är de lite mer "massiva" hindren som hon inte kan se igenom som hon är försiktig med, jag tror att hon blir väldigt försiktig när hon känner att det är väldigt halt och så kan hon inte se bakom hindret hur det ser ut+ att det var ny bana - nya hinder och då blir det läskigt ;)
Tanken var att hoppa de flesta 90 hindren som skulle kunna tänkas vara med på tävlingen iom att det hade blivit debut så ville jag att hon skulle få gå på banan men vi hoppade bara några 90 hinder sedan höll vi oss på 70-80 hindren när hon blev feg :)

Alltså det roligaste hindret vi hoppade på träningen i går var en irländsk bank modell mini!

Sjukt härligt inställning till nya hindertyper :love:

Åh en sådan bank hoppade vi på Runsten för flera år sedan, cool! :)

Härligt att Tigern har sån skön inställning till nya hinder! :) Oftast är det vi tvåbeningar som oroar oss i onödan för hur våra kloka djur ska lösa "problemet" :D

Alltså, min älskade lilla häst är ju så schysst och stabil i terrängen så jag blir helt lycklig. Iallafall så länge jag inte fegar ur för då blir det så här:

Det hindret var fasligt högt så bäst att styra undan. :laugh:

Hoppar grav.

Och en bänk....eller vad det nu hette. Soffa? :p

Slänger in en samlad film med blandade småhopp i bild- och filmtråden också.

@Speedway
Ni ser fina ut!!! Var ligger Victorias bana? Vad finns det för hindertyper där?

Här är det inte så muntert för tillfället :( Premiärhoppträningen på gräs den 6/8 och utprovning av ny sadel har bytts mot en rejält halt 4-åring, stackarn! :cry: Verkar inte sitta i hoven som jag först trodde. Kanske har han gått omkull i hagen? Stukat sig eller något helt annat? Det ser inte bra ut. Veterinären kommer ut på torsdag.

Här är det inte så muntert för tillfället :( Premiärhoppträningen på gräs den 6/8 och utprovning av ny sadel har bytts mot en rejält halt 4-åring, stackarn! :cry: Verkar inte sitta i hoven som jag först trodde. Kanske har han gått omkull i hagen? Stukat sig eller något helt annat? Det ser inte bra ut. Veterinären kommer ut på torsdag.

Så tråkigt :-( vi började oxå med halt häst när vi i år nu äntligen köpt släp, bokat in sadelprovning och de första träningarna på typ 3-4 år. Trodde det skulle vara finito ett bra tag men 3 veckors skritt o metacam i maten tog bort i princip all hälta så gissningsvis var det bara något han gjort i hagen. Håller tummarna!

Tänk att dom gångerna jag gör det så blir det också mycket enklare. Förstår inte varför jag inte alltid gör det. :angel:

Visst är det underbart när man hittar en sån bra galoppväg. Min häst går på bete just nu och vi har jättenära till en gammal banvall som är flera kilometer lång och med mycket bra underlag. Där ska vi (läs hästen fast egentligen skulle jag behöva det mer än henne :p ) springa och träna flåset ikväll ner det har svalnat av lite.

Alltså det var lite jobbigt första träningen, jag ville göra massa annat men tvingade mig att låta bli. Det var faktiskt väldigt bra för min del att träna så nära inpå igen, det var betydligt lättare då. Förutom då att det där med förhållning ca 5 galoppsprång innan blir ju som det blir när jag tänker fel o tar en förhållning typ 10 språng innan :p

Hoppas ni fick flåsat tillräckligt :D

Åh, när kommer regnet till Skåne :( Vindstilla och nästan 30 grader här nu. Plåga :(

I helgen var vi o tittade på fälttävlan i Öved o passade på o gå 90-banan. Alla hinder utom ett såg faktiskt helt okej ut :p Men jag har aldrig gillar trakener.

På söndagen hann vi också med en terrängträning. Med tre andra ponnyer som skulle rida Sugar Cup finalen så vi hoppade bara småhinder och fick öva på precis det matte behöver, bra galopp, förhållning, mjukna och sitta still. Tiger hade fattat grejen och tyckte det var enkelt o roligt, konstigt va när matte inte rider som en sådan kratta att han kommer fel på typ alla hinder... :o Tränaren undrade om jag hade en annan häst med, haha. Nä, jag bara försöker rida som jag blir tillsagd och då blir det sådär lätt.

Nåväl, vi behöver fortf bättra på galoppen (och bådas kondis...) betydligt mer. Måste få en stadigare bjudning jämnt fram hela tiden. Det kommer ju om jag själv blir stadigare i min lätta sits och lär mig inverka lugnare och störa mindre. Även om det är så himla mycket bättre känsla redan, sjukt motiverande!

Dessutom har vi äntligen vågat oss ner genom ett stort stall i närheten och där finns en SUPERFIN galoppslinga på sandmark (där man kan galoppera på även när det är såhär snustorrt att även gräsvägarna blivit lite hårda/hala) och ett sandtag men finfina stigar! Glad häst!

Då kommer min följdfråga (eftersom jag känner igen mig och mitt sto), hur har du tänkt att förbättra galoppen och bli stadigare i din lätta sits? Tips?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden