Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och här har vi inte kommit iväg pga skoning som innebär sedering samt getingbo i släpet...

Det blev terapiträning idag för att tänja lite på min höjdskräck. Allt över 80cm är jättehögt tycker jag. Vi lyckades dock skutta över ett räcke på strax över en meter och en oxer på nästan 1,10. Hästen tyckte naturligtvis att det var barnsligt enkelt och fattade inte alls varför ryttaren hade hjärtat i halsgropen. :D

@RedHyuuga En av anledningarna till varför jag köpte just denna hästen var för att jag vet att hon kan. Hon har ju faktiskt hoppat banor på 1,35 så 1,10 är plättlätt tycker hon.

@Speedway ah, då e jag med på noterna. Min pålla ska kunna hoppa högt också men just nu ska vi inte hoppa alls innan vi byggt lite muskler.

Förresten, tog bara 45 min att lasta henne idag mot 90 min förra gången, och hade vi inte stressat/jagat henne lite i mitten hade det gått fortare, så nu vet vi i alla fall vilka metoder som funkar bäst på henne tills nästa gång. :)

Jag har hunnit med att spana in Viktoria Carlerbäcks bana idag också när hon hade träning. Fanns många hinder där som jag och häst kan hoppa så det blir nog lite träning för oss där under nästnästa vecka. Väldigt smidigt eftersom det bara tar 10 min för oss att traska dit. :)

Min islänning har lärt sig att blir mamma arg är det bäst att göra som hon säger :D :o

Fullblodsfröken däremot är så himla pippinättig så där ska de gullas och fjantas och fjussas om hon sätter den sidan till.
Men hon brukar gå raka spåret in direkt, vilket islänningen oftast också gör dvs 99 ggr av 100.
Så ingen av dem är ju svårlastade och om det någon gång tar en eller två minuter att lasta så är ju hästen inte direkt svårlastad liksom...
Jag ska bara komma ihåg det där å då....:meh:

Hihihi, de är personliga våra vänner! :D Jag hade taggat för att lastträna 4-åringen igårkväll, men han fullkomligen sprang på trailern, så det tog ca 5 sek :laugh: Skönt! :) Innan dess var jag ute och åkte med 6-åringen till terrängbanan och hon var lika tillmötesgående hon :p

Rebecka Tell kör träning på Sämsholm också. Du kan googla fram hennes hemsida eller på Facebook, tror det ligger någon i slutet av juli bl a.

Detta var inte bra jag såg. Blev så sugen på hennes läger v. 33. Jag har semester t.o.m. Men vi har inte kommit igång tillräckligt tills dess. :( Hade varit bättre om jag inte googlat..

Jag red första gången igår sedan olyckan. På mammas gamla, lugna fjording :) Det kändes precis som det ska så är nog redo för min när augusti börjar :D

Jag hittade också hemsidan. :)

Får hålla lite koll på den framöver men just nu känner jag att jag har fullt upp ändå. Nästa vecka är det terrängträning på Hajjerna på tisdagen och Pay & Jump i Tranemo på torsdagen. Vecka 31 blir det nog terrängträning hos Victoria + min ordinarie dressyrträning och v 32 ska jag på 3-dagars träningsläger i Tranemo. Fullt upp! :D

Rebecka Tell kör träning på Sämsholm också. Du kan googla fram hennes hemsida eller på Facebook, tror det ligger någon i slutet av juli bl a.
Va? Rebecka är tränare? Jisses, gick i samma skola samtidigt som henne. Tänk vad som kan hända på alla dessa år sen skolan, så himla kul att det går bra. Det gillas, får nog ta å boka in en träning för henne sen nästa år. :P

Ja, C-tränare i fälttävlan och en duktig ryttare dessutom :)
Så häftigt, minns att skolan hade en hästlag så skulle vi tävla mot grannkommunens skolas hästlag men av någon anledning blev inte det av och om jag inte missminner mig var hon en av ledarna i laget då så det är nog inte så konstigt att det gått bra för henne. Alltid roligt när det går bra för folk. :)

Nu får väl jag o lilla grå joina denna tråden när vi äntligen kommit iväg på vår första terrängträning på Skånsk mark :-D

Är visserligen fälttävlansnörd i själ o hjärta sedan typ 20 år tillbaka men tillhör typen som aldrig kommer rida högre än 90 eller extremt eventuellt 100 så jag hoppas jag får vara med :-)

100 låter enormt @the_connemara :nailbiting: Jag önskar att det fanns klasser innan 90 för stora hästar, känns som ett sådant enormt steg att första klassen är så hög. Eller om jag kunde få rida min D-ponny bland ponnyer (utom tävlan). :idea:

Det var ju mitt tjat på fälttävlanskommittén som gjorde att jag överhuvudtaget kan tävla min D-ponny bland stora hästar. :angel:

För övrigt provade jag nya hoppsadlar igår och fick en helt otrolig upplevelse när jag och stoet blev överförtjusta i samma sadel. Vilken känsla när hästen känner sig fri och jag känner mig trygg. :love: Har ridit i för stor sadel när jag hoppat (visade det sig), så det är inte konstigt att benen farit åt alla håll och kanter. :o

100 låter enormt @the_connemara :nailbiting: Jag önskar att det fanns klasser innan 90 för stora hästar, känns som ett sådant enormt steg att första klassen är så hög. Eller om jag kunde få rida min D-ponny bland ponnyer (utom tävlan). :idea:

Det var ju mitt tjat på fälttävlanskommittén som gjorde att jag överhuvudtaget kan tävla min D-ponny bland stora hästar. :angel:

För övrigt provade jag nya hoppsadlar igår och fick en helt otrolig upplevelse när jag och stoet blev överförtjusta i samma sadel. Vilken känsla när hästen känner sig fri och jag känner mig trygg. :love: Har ridit i för stor sadel när jag hoppat (visade det sig), så det är inte konstigt att benen farit åt alla håll och kanter. :o

Det ÄR enormt! Men det finns mer att välja på. Min övervuxna ponny har bra galopp och hoppar bra så det är inga problem, OM matte lär sig galoppera och rida, eh ja just det... :-P

Här är ju en del stilterränger och då finns ju 80, i teorin. Dessvärre hade de få anmälda första åren så nu brukar ingen klubb ha 80 längre :-( Det hade jag velat börja med!

Jag fick oxå en sådan extrem AHA när vi började prova nya sadlar. Det är ju så sanslöst stor skillnad att man inte fattar det. Typiskt nog är den sadeln som låg bäst till en leveranstid på 6 veckor innan vi kan prova. Men lutar åt att jag köper en så länge. Nu när vi äntligen kommit igång vill jag inte vara utan sadel igen :-P

Det ÄR enormt! Men det finns mer att välja på. Min övervuxna ponny har bra galopp och hoppar bra så det är inga problem, OM matte lär sig galoppera och rida, eh ja just det... :-P

Här är ju en del stilterränger och då finns ju 80, i teorin. Dessvärre hade de få anmälda första åren så nu brukar ingen klubb ha 80 längre :-( Det hade jag velat börja med!

Jag fick oxå en sådan extrem AHA när vi började prova nya sadlar. Det är ju så sanslöst stor skillnad att man inte fattar det. Typiskt nog är den sadeln som låg bäst till en leveranstid på 6 veckor innan vi kan prova. Men lutar åt att jag köper en så länge. Nu när vi äntligen kommit igång vill jag inte vara utan sadel igen :-P

Äsch jag kan inte ändra...

Vilka sadlar provade ni och vad tyckte ni om dem? Vilken var er favorit?

Äsch jag kan inte ändra...

Vilka sadlar provade ni och vad tyckte ni om dem? Vilken var er favorit?

Jag har så dålig koll på märken. :o Men jag har sedan tidigare en Ideal Crown Grandee som låg hyfsat på stoet, det är den sadel jag hoppat henne med sedan hon fick börja hoppa igen i juli. Har även använt den till klättring och fått för mig att den kändes konstig bara för att jag är så sjukt ovan vid hoppsadel. Sedan provade vi även valackens Prestige Silver Star, som jag älskar. :love: Den känner jag mig trygg i när jag rider, men tyvärr var den för svängd för mitt sto. Får se till att någon av ettåringarna får svängd rygg så den går i arv. :p

Den sadel som det blev i slutändan var en Trainer's Professional. Jag satt som gjuten i den sadeln, inga fladdrande ben någonstans! :D Stoet sparkade bakut i första galoppfattningen och bockade efter hindret, sådan akrobatik har hon aldrig gjort med sadel tidigare, hon utstrålade sådan lycka att jag nästan grät. :D

Här har du en "hej-kom-och-hjälp-mig"-bild från hopptävlingen med gamla sadeln. :p

140713_005_53c4c76a2a6b226543f50b00.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar