Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Buck hade jag bara haft tiden, så hade jag kunnat göra så men oftast har inte 2 timmar, lagom kul å ringa "du jag kommer inte på träningen/tävlingen, hästen vägrar gå på transporten". :P
Då är jag hellre en stolt mes som tränar hästen att lasta sig själv. :)
det har hänt mig allt för många gånger :/de första 3 tävlingarna uteblev vi ifrån då hästen inte gick in i transporten.
har dock lasttränat en hel del för att komma ner till att lasta hästen på under 30 min. förra lastningen tog 50 min men då har vi inte åkt nånstans på mer än ett halvår, hem så gick hon raka vägen in. och gången innan dess (dvs i november) så tog det max 5 min. så ju mer vi är iväg ju lättare blir det :).

och 50 min lastning = stå utanför lugnt och fint och rikta huvudet in mot transporten. lite pet på rumpan men det är ingen stress inblandad över huvudtaget, fungerar bäst att vänta ut henne.

Haha, klart man kan göra andra saker än terräng @pulkaskurk :p Distansritt till exempel. ;) Även om nu Ariel vägrar tycka det är kul. Sedan känns det som att vi först måste fungera bra i dressyren och banhoppningen innan vi släpper ut den hoppglada hästen på en äng med fasta hinder. :rofl:

Jag bor utanför Sollefteå, så närmaste banorna finns i Övik och Jämtland. :crazy:

Jag bor utanför Sollefteå, så närmaste banorna finns i Övik och Jämtland. :crazy:

du får flörta med någon ridklubb i närheten så dom låter er bygga en terrängbana :). en 50cm bana kräver inte något större byggnads projekt att bygga, bara några stockar, halmbalar osv. och har man väl en 50 bana så är det ju bara att bygga ut för varje år sen tills ni kan börja anordna tävlingar :bump:.

det har hänt mig allt för många gånger :/de första 3 tävlingarna uteblev vi ifrån då hästen inte gick in i transporten.
har dock lasttränat en hel del för att komma ner till att lasta hästen på under 30 min. förra lastningen tog 50 min men då har vi inte åkt nånstans på mer än ett halvår, hem så gick hon raka vägen in. och gången innan dess (dvs i november) så tog det max 5 min. så ju mer vi är iväg ju lättare blir det :).

och 50 min lastning = stå utanför lugnt och fint och rikta huvudet in mot transporten. lite pet på rumpan men det är ingen stress inblandad över huvudtaget, fungerar bäst att vänta ut henne.
Det är sant, vi ska försöka flytta henne till ett nytt stall på lördag så får vi se hur lång tid det tar innan hon går på och stannar där inne. Sen i det nya stallet ska vi lastträna, speciellt under min semester i Augusti. Då ska jag försöka lastträna lite varje dag och sen när hon kommer till det steget att kunna gå på utan problem så får vi underhålla det. :)

Du är så söt när du skriver om din häst och lastningen :love:

Jag och mitt härliga humör hade bubblat och blivit jätteirriterad om inte häst går rakt in rakt efter mig utan tvekan.
Min islänning kan ta upp till kanske 1 min att lasta när han krånglar och redan då är pulsen hög och bristningsgränsen nära...
Jo jag vet att jag behöver fortsätta att jobba på mitt tålamod..... :o

Jag och mitt härliga humör hade bubblat och blivit jätteirriterad om inte häst går rakt in rakt efter mig utan tvekan.
Min islänning kan ta upp till kanske 1 min att lasta när han krånglar och redan då är pulsen hög och bristningsgränsen nära...
det är nära bristningsgränsen ibland här med, men hästen blir 500 gånger värre än värst när hon blir stressad. och stressad blir hon så bort jag blir det ^_^. så blir mycket meditation med mantrat "gå in, gå in, gå in" och långa djupa andetag :p.

men det är också därför jag tar så lång tid extra, då jag blir stressad väldigt lätt när det är tidsbrist. är hellre där en timme för tidigt också så att hästen kan äta hö och bekanta sig med miljön.

Haha, klart man kan göra andra saker än terräng @pulkaskurk :p Distansritt till exempel. ;) Även om nu Ariel vägrar tycka det är kul. Sedan känns det som att vi först måste fungera bra i dressyren och banhoppningen innan vi släpper ut den hoppglada hästen på en äng med fasta hinder. :rofl:

Ehh distans? Då måste man ju skritta tills man dör typ....
Men okej då det finns annat göra. Jag ska ju inte säga något som försöker att kvala till SM i handikapp dressyr...
Men terräng är roligare ;) iaf mer spännande :D
Äsch de där 3 och 4 åringarna som kommer med på träning ibland är ju inte alltid så värst styrbara men hoppa små stockar och plaska i vattnet går ändå :)

Auch.. förstår att det inte duggar tätt mellan terrängbanorna där då :(

Välkommen till klubben, mitt tålamod frestas också när jag ska lasta, men det är bra övning för jag vet att blir jag arg så kommer hästen definitivt INTE att gå på. :P

Jag bor i Skåne, Kristianstad och skulle vilja prova på o hoppa några småhinder o se om hästen tycker om det. Finns det någon i närheten som kan tipsa om var, alltså vad som kan passa mig/oss bäst?(totala nybörjare)
:)

Välkommen till klubben, mitt tålamod frestas också när jag ska lasta, men det är bra övning för jag vet att blir jag arg så kommer hästen definitivt INTE att gå på. :P

Min islänning har lärt sig att blir mamma arg är det bäst att göra som hon säger :D :o

Fullblodsfröken däremot är så himla pippinättig så där ska de gullas och fjantas och fjussas om hon sätter den sidan till.
Men hon brukar gå raka spåret in direkt, vilket islänningen oftast också gör dvs 99 ggr av 100.
Så ingen av dem är ju svårlastade och om det någon gång tar en eller två minuter att lasta så är ju hästen inte direkt svårlastad liksom...
Jag ska bara komma ihåg det där å då....:meh:

Sällar mig till din klubb. :D

Jag tyckte Epona var svårlastad i början för det tog minst 5 min första gångerna.:o
Hon klev på och sprang av igen. Då blev det lina bak och sedan dess har det gått bättre och bättre för varje gång. Nu senast behövdes inte linan utan det räckte att min kompis smackade lite bakom. Snart dags att prova att skicka in henne så att jag kan lägga på bakbommen själv. Tänker nog göra det när vi åker hem från nån träning för då brukar hon alltid gå på snabbare. Home sweet home. :angel:

Sällar mig till din klubb. :D

Jag tyckte Epona var svårlastad i början för det tog minst 5 min första gångerna.:o
Hon klev på och sprang av igen. Då blev det lina bak och sedan dess har det gått bättre och bättre för varje gång. Nu senast behövdes inte linan utan det räckte att min kompis smackade lite bakom. Snart dags att prova att skicka in henne så att jag kan lägga på bakbommen själv. Tänker nog göra det när vi åker hem från nån träning för då brukar hon alltid gå på snabbare. Home sweet home. :angel:

Sällar mig också till denna klubb ;) Nu i måndags när jag körde hem Talladin från betet fjantade han lite. Gången innan hade han inte fått åka boggie vilket antagligen var anledningen... Han gick ju in på 5 min men tycker det är för länge. :D

@Speedway hör av dig om du vill ha med en filmare till träningen på tisdag :)

@Speedway hör av dig om du vill ha med en filmare till träningen på tisdag :)

Åh, det var ett schysst erbjudande! Jag har dock redan en assistent med mig som jag har tränat upp nu under ett tag. Behöver knappt tala om för henne vad hon ska göra längre. :D
Men har du inget för dig så är du välkommen att haka på. :)

Min islänning har lärt sig att blir mamma arg är det bäst att göra som hon säger :D :o

Fullblodsfröken däremot är så himla pippinättig så där ska de gullas och fjantas och fjussas om hon sätter den sidan till.
Men hon brukar gå raka spåret in direkt, vilket islänningen oftast också gör dvs 99 ggr av 100.
Så ingen av dem är ju svårlastade och om det någon gång tar en eller två minuter att lasta så är ju hästen inte direkt svårlastad liksom...
Jag ska bara komma ihåg det där å då....:meh:
Ja, det där har jag hört talas om, att vissa hästar går att ryta på och andra måste man gulla med. Inte lätt när man har båda sorterna kan jag tänka mig.
Själv kan jag ryta till på min dam och hon fattar direkt att hon inte ska göra något, men jag har märkt att hon är lite känslig så vill inte ryta för mycket på henne, för då skulle hon bara bli stressad. Får hitta en fin balansgång.
Imorrn ska vi lasta henne för andra gången sen hon kom till mig, blir spännande att se hur lång tid det kommer ta innan hon går på och hur länge vi orkar.

@RedHyuuga hoppas att lastningen kommer att gå bra :)
Det är ju så himla viktigt att det fungerar smärtfritt om det ska vara kul att ta sig iväg på träning och tävling.
Hur har det gått att lasta tidigare gånger?

@pulkaskurk det hoppas jag också, för vi ska byta stall. I värsta fall får jag rida/gå bort till det andra stallet, men vill helst inte då det är mycket asfalt dit och hon inte har några skor just nu.
Enda gången hon har blivit lastad var när vi tog hem henne och det tog nästan 2 timmar och det slutade med att 3 starka "cowboys" använde en lina och tvingade in henne, men det var en nervös häst sen, hon var sjöblöt när vi kom fram sen.
Hoppas att vi kommer slippa behöva använda "våld" imorrn. Bättre det får ske på hennes nivå. :)

@RedHyuuga jobbigt, hoppas verkligen att det går bättre imorgon.
När jag köpte min islänning tod det 7h att lasta honom :arghh:
Men numera går det som sagt bra, så det finns hopp för din med :)

@pulkaskurk Ja det tror jag, ska få hjälp av en som är hästkunnig så det kommer nog gå bra, i värsta fall får jag lura in henne. Har lasttränat lite och då tar vi mathinken med mat i, först en bit in i transporten, hon får äta lite, sen flytta längre in och hon måste komma om hon vill ha mat osv, men vi har aldrig varit helt inne utan bara halva. Skulle egentligen ha lasttränat innan vi åker imorrn, men har inte hunnit med det denna veckan pga nattjobb.
Håller tummarna att hon är sammarbetsvillig imorrn. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38