Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kom ut en sadelprovare till stallet. :) Vi hade angett innan ungefär vad för rygg hästen hade och vilka sadlar man var intresserad av. Så smidigt!

Tills fakturan kommer. :laugh:

Tills fakturan kommer. :laugh:

Äsch, den lilla detaljen.....säger jag som stoppade hela semesterkassan i det stora sadelslukhålet. :devil:

Nåväl, den nya sadeln kan skådas i detta lilla klipp från dagens träning på Hajjerna där jag och tramshästen visar lite nya sätt att "hoppa" :confused: vattenhinder.

Ska ladda upp några fler filmsnuttar sen men mitt bredband är så segt så det tar Tiiiiid!

Här kommer några fler filmsnuttar.

Om vatten är :nailbiting: så är gravar :up:.....fast man ser ju knappt att vi tar oss över en grav för den var så pyttig. :D

Och så en liten palissad.

Nu får väl jag o lilla grå joina denna tråden när vi äntligen kommit iväg på vår första terrängträning på Skånsk mark :-D

Är visserligen fälttävlansnörd i själ o hjärta sedan typ 20 år tillbaka men tillhör typen som aldrig kommer rida högre än 90 eller extremt eventuellt 100 så jag hoppas jag får vara med :-)

90 är lagom, sen håller man ju på att ramla av :p
Men ibland kan man ju råka rida för en tränare som "råkar" lura en över jättestora hinder, inte undra på att det såg så stort ut när det var 110 högt! Det talade tränaren såklart om efteråt.
Men nu är jag mallig över det haha :D
Tur att Linafina har hoppat såna hinder förut så att hon vet vad hon pysslar med iaf när piloten mest håller sig i manen och pratar med sig själv....

@pulkaskurk 110! :nailbiting: Då skulle jag få hjärtstillestånd... Hua! Här är en bild på mitt sto när hon hoppar den höjden. Jag menar, var någonstans skulle jag rymmas liksom? :crazy: :confused:

100418-004_84323315.jpg

@ speedway

Helt OT, vad fick du för skötselråd och vilka produkter ska du använda till din Allegria?

@ pulkaskurk
Visst är det en jäkla skillnad på hindertyp! Och man bör ju aldrig få veta sådant innan, då vågar inte jag iaf :-D

Vissa hinder nere på Ribban hade jag vågat styra på med Tiger medan vissa 90-100 hinder får jag ont i magen ju att titta på :-P

@Habina eller hur! På håll så såg det ju inte så stort ut men när vi galopperade mot hindret så var det ehh... är inte det här lite stort? Iaf större än det jag brukar hoppa...:cautious:
Men det gick ju bra iaf som tur var, jag är även övertygad om att tränaren aldrig skulle be mig hoppa hinder som den inte är helt och hållet klar på att vi kan klara av utan större risker så jag styr på de hinder den ber mig att hoppa :)
Tränaren vet ju om att jag är förlamad i nästan hela vänstersidan så den vet ju om att jag har svårt att hålla balansen och sitta kvar på hästen därav mina höjdproblem.

Hihi men om du tränar dig själv ska du nog se att du får plats där uppe och kan hoppa 1,10.
Men du lär ju skaffa dig en jäkla balans :D

@ pulkaskurk
Visst är det en jäkla skillnad på hindertyp! Och man bör ju aldrig få veta sådant innan, då vågar inte jag iaf :-D

Vissa hinder nere på Ribban hade jag vågat styra på med Tiger medan vissa 90-100 hinder får jag ont i magen ju att titta på :-P

Ja det är en himla skillnad! Detta hinder var ju väldigt snällt och enkelt även om det var lite högre än de vi är vana vid.
Jag har haft stora issues med ett "monsterhinder" som är typ knähöjd...
Så jag hoppar hellre det som är 110 än monsterhindret. Tur för mig att de numera har plockat bort monsterhindret och ersatt med ett mycket trevligare hinder som även det är större :D

Helt OT, vad fick du för skötselråd och vilka produkter ska du använda till din Allegria?

Jag fick med ett läderbalsam från Lippo och så köpte jag också en lädertvål från samma serie. Haft sadeln sedan mitten på juni och än så länge har jag bara smörjt den två gånger och däremellan torkat av ev smuts lite försiktigt med en fuktig trasa.

Jag fick med ett läderbalsam från Lippo och så köpte jag också en lädertvål från samma serie. Haft sadeln sedan mitten på juni och än så länge har jag bara smörjt den två gånger och däremellan torkat av ev smuts lite försiktigt med en fuktig trasa.

Har Lippo ett eget märke på lädervård alltså? Behöver köpa ny tvål nämligen men kanske är bäst o vänta tills man vet vilken sadel det blir :)

Alltså det roligaste hindret vi hoppade på träningen i går var en irländsk bank modell mini!

Det är liksom (om ni inte vet vad det är alltså) en liten kant upp som på en vanlig bank men ovansidan man landar på är inte plan som en bank utan är en kulle. Så man typ landar i uppförsbacke galopperar upp, ner o sen hoppar ut över den lilla kanten igen. Eller ja, det är alltså typ 2-3 galoppsprång eller något där uppe, inte så att man galopperar o galopperar till toppen o sen ner igen, hehe.

Det var sista hindret vi hoppade (ingick i Sugar Cup-banan från deras semifinal i söndags som jag var skrivare på) så jag hade fått in systemet i anridningen hyfsat. Bra galopp mot hindret, räta upp mig o ta förhållning typ 5 språng innan, mjukna o sänka handen o sitta stilla o vänta ut språnget. Och när jag satt där så tänkte jag "undra hur hästen gör egentligen, och undra hur Tiger kommer göra?" eftersom varken jag eller Tiger sett en sådan liten kul bank innan. Men Tiger bara plopp upp, dompidompi över kullen och plopp ner igen och fortsatte som om inget hänt.

Sjukt härligt inställning till nya hindertyper :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar