Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså nu vill jag inte vara sån men den sadeln ser ut att vara 3 nummer för trång?
Tycker också det men misstänker att den kommer att sjunka ner en hel del då stoppningen sätter sig.
Min häst är lik tiger i ryggen (dvs alla sadlar som @the_connemara haft har legat ganska bra på min med undantag att min behöver lite vidare bom) men även på min så är de flesta lite lite i bakvikt då man sadlar och hamnar i balans då man skrittat lite. Sadlar som är i perfekt balans då man sadlat brukar tippa framåt rejält..
(Sadlar är skit jobbigt).

Det var väl en jättebra debut tycker jag! Ser ut som du råkat ut för ett fenomen som vi alla i biznizzen känner till...nämligen att man har med sig dressyrgaloppen in på hoppbanan!:crazy: Syns så tydligt att du får en betydligt bättre galopp efter ditt stopp. Men jag tycker faktiskt din lilla häst kund bjudit till o trampat om, inte behöver hon stanna på ett sånt litet hinder.

Du har iaf en härlig trav på din pålle och galoppen i terrängen bådar gott inför framtiden!:banana:

Ja, det är väl sånt man lär sig med tiden antar jag, att lägga upp galoppen inför hoppningen efter dressyren :) Hon är dessutom så himla kinkig i just hoppningen och vill inte hoppa ifrån om hon kommer för stort, lägger jag dessutom fram handen i tron om att hon ska hoppa blir det oftast såna tråkiga stopp. Tänker att terrängen ska få henne att bli lite modigare och våga ta ifrån lite mer.
Hon ifrågasatte lite framför varje hinder "vågar vi verkligen hoppa detta matte?" så jag är jätteglad att hon vågade sig över allt, men jag tror att det var tveksamheten inför varje hinder som gjorde att vi förlorade en massa tid, för på galoppsträckorna galopperade vi på rätt bra. Med lite mer träning och rutin tror jag hon kommer tycka detta är jätteroligt :bump:

Tycker också det men misstänker att den kommer att sjunka ner en hel del då stoppningen sätter sig.
Min häst är lik tiger i ryggen (dvs alla sadlar som @the_connemara haft har legat ganska bra på min med undantag att min behöver lite vidare bom) men även på min så är de flesta lite lite i bakvikt då man sadlar och hamnar i balans då man skrittat lite. Sadlar som är i perfekt balans då man sadlat brukar tippa framåt rejält..
(Sadlar är skit jobbigt).

Ska bara få klart m åf o sen smörja sadeln så ska vi testa på C :D

Nej, @the_connemara det tycker jag inte, utan bara bättre än din egen. Men sadeln är ju underligt byggd, verkar dessutom typiskt engelskt rak? och på bilder är din inte rak när han står still så jag skulle vilja se en film där du travar och rider lätt i sadeln.

Det är ju jag som äger provsadeln, och ja den är extremt mycket uppbyggd i framvalvet. Så pass att den när den ligger i våg är lika hög fram som bak. Stoppningen är även extremt mjuk så förhoppningsvis sätter den sig som den ska och gör den inte det så får hennes sadelmakare kanske justera stoppningen

Nej, @the_connemara det tycker jag inte, utan bara bättre än din egen. Men sadeln är ju underligt byggd, verkar dessutom typiskt engelskt rak? och på bilder är din inte rak när han står still så jag skulle vilja se en film där du travar och rider lätt i sadeln.

Tänkte väl det. För typ ingen tyckte provsadeln var något som verkade lovande att använda förutom min häst, jag o min sadelutprovare. Ser onekligen lurigt ut.

Min häst är nog rätt rak faktiskt? Har flera filmer på provsadeln men inte orkat lägga upp ngn. fb?

Det jag gillar med just min sadelutprovare är att hon verkar ha rätt bra känsla för hur sadeln o hästen faktiskt fungerar ihop, o jag hoppas att inte jag (jag älskar ju den :love:) o hästis råkat lura henne att den ligger bättre än vad den gör. Men det var sådan enorm skillnad. Hade vi provat 10 sadlar till i samma stuk (ffa som satte mig o balans, detta är tredje sadeln i mitt LIV som jag någorlunda kunnat rida i, jag skämtar inte) så kanske denna varit sämst. Men vi har liksom provat igenom ett rätt rejält sortiment (prestige, equipe, pessoa, albion o lite andra, olika modeller) redan o antingen har jag inte alls kunnat rida i dem (o då vill ju inte han heller gå) eller så har han inte gillat dem utan spänt till i ryggen. Någon gång måste man ju liksom "bli nöjd" o köpa en o rida vidare. Det är inte så att jag "Detta är min drömsadeln, nu ska du ha den resten av ditt liv" även om det såklart hade varit najs o hitta en som faktiskt funkar i längden.

Ok kollar på fejan.

Nja, varför inte? Dvs varför skulle man inte kunna hitta sin drömsadel och med stoppning förändra den allteftersom hästen ändrar sig. Det tror jag nog man kan. Men jag blir fundersam när du har provat prestige o albion? Prestige bommar är svängda. Punkt. Albion är hyfsat raka. Pessoa är helt rak. Finns inte en chans i världen att samma häst skulle kunna ha dessa sadlar. Ang balans för ryttaren är det jätte jätteviktigt! Har man inte balans i sadeln kvittar det hur väl den passar hästen.

För nyfikenhets skull, kan du lägga upp bilder på sadeln framifrån och underifrån?

Jag måste minsann också hitta en ny sadel framöver fast en dressyrsadel. Den nuvarande har blivit en liten gnutta trång fram vid manken och jag är ganska säker på att det inte beror på gräset i hagen. :D

Både jag och hästen älskar ju hoppsadeln, Lippo Allegria (ni vet den som @the_connemara ogillar ;) ) så jag tänker nog prova några av Lippos dressyrsadlar också. Med AMS-paneler eftersom Tant Brun gillar dom.

Tjänar det något till o lägga upp bilder utan ryttare med helt ny stoppning? Den är mjuk men väldigt rund liksom. Är precis som du mest nyfiken på om den kommer komma ner bra o följa ryggen. Nu ser den toksmal o tokrak ut men har ju bara suttit i den typ 10 min.

Tävlingsdebut avklarad! Ja och det gick ganska bra… :D:bump::banana:

IMG_20150830_133516_zpsfqanjjxg.jpg

Älskade duktiga häst! :love:

Tack!! Även fast det "bara" var stilterräng och 3 st i min klass så kan jag inte låta bli att vara sjukt nöjd :D 7,5 poäng minus 0,5 p i tidsavdrag = 7 poäng! Känns som ett bra genrep inför den riktiga utmaningen som blir den 27 september :banana:
4. En seger är alltid en seger!

Och skall firas! Inte analyseras och inte ställas mot svårighetsgraden eller antalet deltagare. Det kommer så många andra tillfällen för självrannsakan...

http://trojkan.com/2015/august/hoppryttarens-tio-budord-2.html

/Lady_S

4. En seger är alltid en seger!

Och skall firas! Inte analyseras och inte ställas mot svårighetsgraden eller antalet deltagare. Det kommer så många andra tillfällen för självrannsakan...

http://trojkan.com/2015/august/hoppryttarens-tio-budord-2.html

/Lady_S
Med tanke på åttonde budordet är jag helt utan fruktan... Tror många hade lagt ner för länge sedan, men det verkar som om trägen vinner, vi har inte tidigare haft en hel sommar skadefri...

@Gabby_Ossi med tanke på filmen som låg på fejjan, har du inget att tveka över. Anmäl - kommer du med så debutera, kommer du inte med, så var det inte meningen... :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar