Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det torrt och ingen svikt så hade jag valt isbrodd för det är det enda som går ner. Det är typ nästan det enda jag har på ändå i alla grenar. Är det lite lerigare typ så sätter jag en större brodd på utsidan i trakten bak.

Det blev en låång men rolig dag i Vinslöv i går. Fint väder, inte för varmt och massor av trevliga människor inte minst mitt lag :) Tävlingsmässigt blev det en femteplats, mest stolt är jag för att vi avancerade efter terrängmomentet där vi bara hade lite tidsfel.

Dressyren och hoppningen började lite skakigt, är ganska nöjd med dressyren men tycker att jag fick lite betalt och har inte riktigt koll på varför, protokollet var inte direkt informativt :mad: De flesta jag pratade bortförklarade det med bedömningssport men jag tycker att det känns tråkigt för när jag tävlar i vanliga fall håller man inte alltid med domaren man man kan i alla fall förstå varför. Med sådana bedömningar kan jag först varför man inte gillar att tävla dressyr. Ni som kan fälltävlansdressyr får gärna berätta varför jag får 6 och 6,5 på de första travvoltena och sen 6,5 på lösgjordhet med hänvisningen till punkt 6. Punkt 6 var en halt som vi kom in dåligt till och ställde upp ojämnt både fram och bak och när han inte rättade sig bra första gången valde jag att istället stå still för att rätta en gång till. Vi tappar ett bakben i sista halten också men där får vi 8... Min plan var att fokusera på en bra form. Vad tycker ni, skulle jag ha ridit annorlunda?

Vi har inte hunnit träna någon banhoppning så där kan man inte säga så mycket. Sen kanske jag hade ridit lite lugnare/säkrare om jag hade haft koll på att man får 1 straff för varje sekund och inte var fjärde som i vanlig hoppning... När vi gick banan var det flera som fick flera tidsfel utan att vara väldigt långsamma eller extra stora svängar så jag tänkte att det var bäst att rida på :angel: Två bommar ner blev det och en klart hint om att vi behöver träna mer :p

Många timmar senare var det dags för terräng. När jag gjord i ordning L var jag så himla trött och kände nästan för att åka hem i stället, det var 8 timmar mellan dressyr och terrängstart. På framridningen kändes det lite bättre men fortfarande ganska segt men så fort vi var iväg över första hindret var det helt annat! Vi hade en superhärlig runda och L kändes så säker överallt, vi galopperade på vid sträckorna men valde att säkra upp ordentligt vid hinderna, felfri känns betydligt viktigare än tiden.

Sammanfattningsvis var det en lyckad dag och jag ser mycket fram emot start i Tågarp i början på oktober :bump:

11923316_888267531208344_156126848289957408_o.jpg

11879039_888267504541680_4913618791092757216_o.jpg

Film på dressyr och hoppningen:
www.youtube.com/watch?v=o_BMSoaZLDQ

Mer bilder kommer :D

Senast ändrad:
@AW Det där var nog det torftigaste dressyrprotokoll jag nånsin sett O_o

Säger desamma, 4 kommentarer inkl allmäna intryck?! Det skulle jag också vara besviken på. Inte lätt att veta vad som är fel utan en endaste liten kommentar. Jag hade ju hellre fått en förklaring till betyget 6,5 (där jag gärna ser en förklaring då det finns klar förbättringsmöjlighet) än en 8:a dessutom. O_o:down:

@AW det såg oavsett väldigt mjukt och trevlig ut. Och härliga bilder. Den hästen alltså! Ser fram emot flera :love:

Då har du inte sett mitt :rofl:

11902305_10153074367439290_7880697081122428148_n.jpg

@AW vi såg ju din dressyr på plats och vi var lika oförstående vi till dina poäng, jag hade snarare gissat på närmare 80% när jag jämförde med de poängen jag fick och min känsla. Om vi låg på 7or genomgående borde du ha legat på 8or förutom halten då när han klev bakåt. Det är ju ett skämt att du får 6,5 på lösgjordheten för en sådan liten miss när vi får en 7a trots genomgående dålig lösgjordhet i hela galoppen O_o.
Tror tyvärr domaren hade bestämt sig för att leta fel på er och dra ner så mycket det bara gick så fort det blev en miss, inte schysst tycker jag :down:.

@AW vi såg ju din dressyr på plats och vi var lika oförstående vi till dina poäng, jag hade snarare gissat på närmare 80% när jag jämförde med de poängen jag fick och min känsla. Om vi låg på 7or genomgående borde du ha legat på 8or förutom halten då när han klev bakåt. Det är ju ett skämt att du får 6,5 på lösgjordheten för en sådan liten miss när vi får en 7a trots genomgående dålig lösgjordhet i hela galoppen O_o.
Tror tyvärr domaren hade bestämt sig för att leta fel på er och dra ner så mycket det bara gick så fort det blev en miss, inte schysst tycker jag :down:.

:eek::eek::eek::eek::eek:

Vilket jävla stolpskott till domare :banghead:

Men alltså... Oj! Jag har nog en halv uppsats på mitt! :D (Från Hofors då.) Å andra sidan så fick vi drygt 60 straff i dressyren... :angel:
/Lady_S

Min ryttare fick iofs mer kommentarer men de var typ bara ö.t, ö.t, ö.t..
Antagligen så hade domaren vaknat på fel sida av sängen och inte fått tillräckligt med kaffe :/. För verkar som att ingen fick ngn mer utförlig kommentar..

Lite mer ordentlig utvärdering då:

Dressyren var jag egentligen ganska missnöjd med, han känns inte riktigt igenom och speciellt i galoppen känns det som att han hela tiden är "ur ramen" sas. Menmen, han kryper ju i alla fall inte ihop längre... Poängen blev ändå bra, 7or genomgående förutom en 6,5 på volt, en 8 på skritten och 7,5 på hästens gångarter. 3e bästa dressyrresultat i klassen.
Hoppningen kändes han fortfarande lite stum i kontakten i galoppen men ändå bättre. Hade egentligen bättre flyt i hoppningen i Öved men han hoppade ändå fint, hade kanske lite mer ork kvar också denna gången. Fick ett nedslag på oxern efter kombinationen, helt mitt fel då jag inte visste alls hur avståndet såg ut eller hur många galoppsprång jag skulle rida på utan bara lät honom flyta iväg. Vi kom på 5½ och fick ner frambommen, hade jag bara satt ihop honom litegrann efter kombinationen hade vi nog kommit bra på där på 6. Så trillade ner till 6e plats.

Terrängen var han jättefin på hinder, inga tveksamheter alls, galopperade igenom vattnet som om det inte alls var där! Lite kassa avstånd med omtramp på trippelbarren och upphoppet annars bra flyt. Bröt av till trav på nedhoppet för att kunna rida på framåt med ben på utan att behöva bromsa, precis snett bakom satt ett gäng vid ett picknickbord och fikade som han tyckte var vääldigt äckliga :eek:. Kom i mål 18 sekunder över tiden, jagade iofs inte tiden men trodde inte vi skulle vara såpass långt ifrån ändå. Han var dock inte lika på hugget i galoppen som i Öved, men då hade han kanske mer egen energi eftersom det gick dagen efter och han fick komma hem och gå i hagen och sova i boxen emellan, inte stå i släp i 8 timmar. Eller så var det att han bromsade upp mer för omgivningarna, jag vet inte riktigt. Är ändå nöjd med hur han kändes! Kunde ha tappat placeringen på de där 7,2 tidsfelen men det räckte ändå till en 8e plats av 9 placerade till slut :)

Sammantaget hade jag som mål att förbättra resultatet i alla momenten och det lyckades vi ju med! Till nästa tävlingen ska vi försöka hålla i trenden så borde det kunna räcka ännu högre ;)

Film:

Jag fick inte heller många kommentarer, däremot blev jag faktiskt positivt överraskad när jag såg filmen på mig själv. Det ser inte så pjåkigt ut ändå! Givetvis är det milsvid skillnad mellan oss och AW, men med tanke på den nivå vi befinner oss är jag nöjd!
Jag är sjukt väldigt stolt över att vi efter så många år äntligen lyckats ta oss igenom en hel fälttävlansdag och det var så roligt! Även om hoppningen gick sådär, och vi fick två stopp i terrängen, så fick vi ett resultat. Och jag blev inte ens sist! :D (bara näst sist :o ).
Jag var extremt nervös när vi skulle starta terrängen (jag var nära på att stryka mig och gå och kräkas i en buske istället, men när vi väl kom igång släppte det rätt fort), vi hade ju inte varit på plats och tränat innan, träningstillfällena där passade inte in i för mig och det fanns inte mindre än tre hinder med gravar (pallisad, trakhener och halvcoffin). Sedan Leia tvärnitade och jag trillade av på ett pallisadhinder i Revinge, så har vi jobbat med att komma över den skräcken. Gravhinderna gick bra - om man man med bra menar att hon inte stannade... Helikopterhopp och släpp på tyglarna för att inte störa blev det ju. :eek:. Stoppet på upphoppet vet jag inte varför det kom, men stoppet på nerhoppet tar jag på mig, skulle travat mot det istället för att försöka galoppera långsamt.
Jag är väldigt glad över att Leia inte verkade särskilt trött, varken efter morgonens två grenar eller efter terrängen. Visst flåsade hon en liten stund, men det gick fort över. Jag rider ju inte lika många tuffa pass på henne nu, eftersom jag tror att hon behöver mer återhämtning.

Sammantaget hade jag som mål att förbättra resultatet i alla momenten och det lyckades vi ju med!

Det har jag oxå som mål till nästa tävling. Fördelen för mig är ju att i åtminstone i två av grenarna lär det inte bli så svårt... :D:rofl:

Jag har börjat ge upp Tranemo nu. Ska in och röntga benet igen på onsdag så får vi se hur det blir därefter. Såret läker fint men svullnaden envisas med att inte försvinna. Stackars hästen tycker det suger att gå ensam i liten hage. Han har ju inte haltat på tre veckor så enligt honom kan vi gärna galoppera och hoppa imorgon..

Kollade lite om det finns någon senare H90 och såg att Össjö tänkte ha en 24 okt. Någon som vet något om de stället, banan osv? Är ju "bara" 19 mil från mig.

@AW Jag tror helt enkelt att dom dömde Er betydligt hårdare än övriga.. typ en jantelagsgrej..
Det sa jag oxå till @AW igår när vi pratade, men det är ju sjukt att döma så i en fälttävlansklass, de kan ju inte gärna starta i **klass bara för att det matchar deras normala dressyrprogram... En sak om de helt plötsligt dykt upp på en vanlig dressyrtävling i en LB el ngt...

• Gilla
Reactions: AW
Det sa jag oxå till @AW igår när vi pratade, men det är ju sjukt att döma så i en fälttävlansklass, de kan ju inte gärna starta i **klass bara för att det matchar deras normala dressyrprogram... En sak om de helt plötsligt dykt upp på en vanlig dressyrtävling i en LB el ngt...
Såg filmen nu och kunde inte hålla med er mer!
Det är bara några små ting man överhuvudtaget kan göra bättre i det programmet!

• Gilla
Reactions: AW
Tack för den, jag sa ju att vi var ett högst osäkert kort... :cautious:

Jag menade inte så, :p jag visste ju inte alls om min häst skulle vara så pigg på att gå i vattnet den här gången heller! Hade det hållt hela vägen i mål hade det såklart varit roligt, och det var ju inte så långt borta, ni kunde ju lika gärna kommit runt utan stopp! Jag fick ju min rosett i alla fall :angel: så för min del spelar det inte så stor roll, kostade ju inget extra med lag heller och det var ingen annan som försökte värva mig så utan er hade jag ju inte ens haft chans på lagplacering ;). Och inte lika trevligt sällskap i den lååånga väntan heller :).

Jag tycker nog att betygsskalan ska vara samma för alla, oavsett om det är fälttävlan eller dressyr. Om ett Msv(?)-ekipage startar i LB så finns det förmodligen en anledning, tänker jag?

Däremot så tycker jag att det är rimligt att domaren tittar på olika saker i olika klasser, att ryttarens sits och ridvägarna är viktigare än hästens gångarter i lägre klasser, tex. Men det försvarar ju inte att ge lågt betyg på lösgjordhet i en lägre klass? :confused:

/Lady_S

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar