Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var och tränade i Vinslöv igår, vi var för en gångs skull i god tid och på plats en hel timme innan vi skulle börja träna, tänkte det var bäst att vara ordentligt framriden så vi kunde köra igång direkt och hinna runt hela banan innan det blev natt.

Men vad hjälper det när föregående grupper dragit ut på tiden istället :p Halv 9 började vi hoppa och då var solen redan nere. Det höll ju sig ljust ett litet tag till men mot slutet började det kännas gaanska skumt. Menmen, vi fick hoppat alla hinder som förmodligen ska vara med i 90-banan, även om tränaren fick köra fram bilen till den omtalade ugglan så vi kunde hoppa i strålkastarljuset :rofl:

Bruce var duktig, han tyckte dock de svarta filtrullarna var ganska äckliga, minns jag rätt brukar de dock vara lite tittiga för många. Vattnet verkade han iaf gilla bättre än Öveds, men nu hade vi ju som sagt ingen sol som kunde spegla sig däri. Hoppade både palissad med grav och trakhener på första försöket utan några större tveksamheter, det är ju hindertyper han stannat på någon gång förut på träning så det kändes bra! Sedan ville han inte skritta över graven i halvcoffin, men hade inte tänkt komma i skritt på tävlingen i vilket fall som så ;), i galopp var det inga problem sedan.

Film, hade glömt ladda batteriet på kameran så slutet kom inte med (alt så tyckte mamma det blev för mörkt, ja, ni kan ju själv se hur bra man ser på sista klippet :cautious: )

Oavsett "fluff i ugglan" så fick du inte så jättemycket hjälp i FT-ringen, eller hur @L8P8? Tror inte du lär få några svart eller vitt svar, som både du o jag ville ha egentligen, utan tyvärr är nog det mesta en tolkningsfråga. Men det hindrar ju inte att man frågar TD på tävlingsplatsen om det är nåt man undrar.
Det är det här som gör mig gaaaalen med alla texter från ridsportförbundet - att de blandar begrepp som regler, anvisningar, riktlinjer etc hur som helst. Det står ju mycket som är vettigt i det där häftet till banbyggare men hur svårt ska det vara att skriva tydligt vad som är tvingande och vad som är rekommendationer?! :banghead:

Oavsett "fluff i ugglan" så fick du inte så jättemycket hjälp i FT-ringen, eller hur @L8P8? Tror inte du lär få några svart eller vitt svar, som både du o jag ville ha egentligen, utan tyvärr är nog det mesta en tolkningsfråga. Men det hindrar ju inte att man frågar TD på tävlingsplatsen om det är nåt man undrar.
Nej, mycket klokare blev jag inte. :D Det verkar vara fritt att göra lite som man vill och hänvisa till den passagen om "måtta och sans" och fälttävlansandan... :)

Det är det här som gör mig gaaaalen med alla texter från ridsportförbundet - att de blandar begrepp som regler, anvisningar, riktlinjer etc hur som helst. Det står ju mycket som är vettigt i det där häftet till banbyggare men hur svårt ska det vara att skriva tydligt vad som är tvingande och vad som är rekommendationer?! :banghead:
Jag tycker ju att "får inte" är tydligt, men sen skriver de ändå bort det, inte konstigt att man blir förvirrad... Jag är glad att jag inte är domare. :D

Jag tycker ju att "får inte" är tydligt, men sen skriver de ändå bort det, inte konstigt att man blir förvirrad... Jag är glad att jag inte är domare. :D
Exakt! "Får ej" lämnar ju rimligen inte något som helst rum för tolkning, såvida de inte egentligen menar:
40872870-illustration-vector-of-sheep-jumping-over-a-fence-with-red-forbidden-traffic-sign-the-sign-forbit-th.jpg

:D

@Gabby_Ossi Jag tänkte på dig och din grupp när vi började vår träning drygt 10 min sent. Redan då var det ganska långa skuggor även om det var fint i solen.

Det var nyttigt för oss fälttävlansnewbies att komma ut på banan innan söndag. Vi har bara varit på Teds bana och den i Dagstorp och de hinderna har känns ganska lika i sin framtoning. Här var det mycket tydligare kanter och kontraster. L som har varit enkel med vatten tyckte att det var väldigt konstigt med en stock/planka ner/in och stannade första gången. Visst red jag lite fort ut ur skogen men hade inte en tanke på att han inte skulle gå i på en gång :grin: Palissaden med grav var nytt för oss men var inga problem. Men vid trakhenern fick vi sen två stopp på men det berodde främst på att jag inte kände mig helt säker på hur det såg ut. Vi hade inte tittat på hindret först utan hade en liten galoppsträcka först så med halvdan ridning och mörk skog på höger sida, då ramlar man ut till vänster... :angel: Vi fick göra om igen och då var det inte så svårt, det var bara pilotfel.. Efter det kom vi till halvcoffin och sån har vi aldrig sett tidigare så det blev lite steppande fram och tillbaka vid "graven" innan han hoppade sen gick det fint på andra försöket. Det omtalade uggleboet tror jag inte någon hade problem med, kändes mest som ett smalt hinder med bra infångare. Att det var tak över tänkte man inte på alls :)

Jag har inte så mycket att jämföra med men jag skulle tro att det här är en bra 90 bana. Många typhinder men de kändes inbjudande och inte krångligt. Björkräcket på min fjärde bild var det två in min grupp som fick stopp men tror att det berodde mest på att hästarna inte var riktigt klara, hindret stod i vinkel efter en inramad raksträcka.

Stor bildbomb :D
11873764_886018601433237_5116816360023801350_n.jpg

Första hindret:
11863342_886018801433217_3939899917711108941_n.jpg

11888057_886018808099883_419674311049056202_n.jpg

11863352_886018614766569_5984126554373374143_n.jpg

11921595_886018674766563_6228997919376683242_n.jpg

Läskigt vatten...
11202102_886018691433228_3634785985709220157_n.jpg

11214372_886018724766558_6599275314181531647_n.jpg

11889643_886018768099887_2826376628497930936_n.jpg

Senast ändrad:
@AW Trakhenern hann vi knappt se innan vi var ett par galoppsprång bort, undrar om Bruce ens märkte att där var grav under eller om det var för mörkt för att se :angel:

Tycker också banan är bra, mycket gravar men både den framför palissaden och den i coffin är väldigt grunda och snälla med samma "underlag" som marken runtomkring. Det var flera hästar som trampade ner i coffin-graven när vi skulle skritta över. Uggleboet var det hinder Bruce bjöd bäst av allt på, trots (eller tack vare?) strålkastare. Han stod emot lite på björkräcket också men tror det mest var för att där var folk som gick precis bakom, kändes aldrig egentligen som han tänkte stanna.

Har sett startlistorna, såg att vi hamnat i "tantklassen" allihop :angel::rofl:

Jag är gärna med om ni vill ha mig. Jag har ju ingen aning om hur det går, det är första gången för oss! Men det hade varit väldigt kul!

• Gilla
Reactions: AW
Ja usch, din stackare :rofl:

Jag är väl inte heller något jättesäkert kort i ett lag :p, men går det så går det! Man kunde nog maila in och anmäla också om man vill slippa tänka på det under tävlingsdagen.

Epona ska faktiskt få nosa på några av dom allra minsta stockarna hos Viktoria Carlerbäck om ungefär två veckor tänkte jag. :)

Hon rids i alla gångarter tre dagar i veckan nu och tömkörs två gånger i veckan, också i alla gångarter. Det har blivit en hel del bommar/cavaletti på töm och imorgon ska hon få hoppa några små skutt på töm. Nästa vecka blir det lite bommar och cavaletti uppsuttet under något av ridpassen. Det går framåt. :D

Ja usch, din stackare :rofl:

Jag är väl inte heller något jättesäkert kort i ett lag :p, men går det så går det! Man kunde nog maila in och anmäla också om man vill slippa tänka på det under tävlingsdagen.

Nu är det en som är borta och jag är uppflyttad ett snäpp, startar allra först 7.51!!! Jaja, jag har startat först i dressyr förr, det blir gärna så när man inte kommer på att man kan starta förrän samma vecka som tävlingen går av stapeln... :angel: Det bekommer mig mer med tiden än att jag är först. :p

Vi måste ha ett lagnamn, har ni några förslag? Vet inte om vi ska han något med Buke el att vi är ett par nybörjare el något med våra namn? Jag är dålig på sånt men kom fram till "Gabby and the newbies" el "AnGaLo" el "Lo(r)AnGa". Synd att inte Bruce är ett sto, då hade vi kunnat ha "Luxus and the girls". Ni måste vara bättre än mig på detta, kom med förslag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar