Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang filmen från Vinslöv - det kan omöjligt vara H90 banan de rider, för det första är filmen över 5 min lång och med tanke på att banan får vara Max 1800 m, och man ska rida 480 m/min, så rider de antingen i sjukt undertempo (<360 m/min) eller så är den rundan de rider en bra bit längre + att ett hinder är med, som faktiskt inte får vara med i H90, nämligen ugglehålet.

Ni som har tävlat förr, är jag helt ute och cyklar?

Ang filmen från Vinslöv - det kan omöjligt vara H90 banan de rider
De kanske har fler hinder än de använder varje gång? Och på filmen visar de upp allihop? (Jag har aldrig varit där; jag vet inte.) Ska man nu kosta på sig att göra en sådan där film så kan man väl lika gärna visa allt man har. :)

Ang filmen från Vinslöv - det kan omöjligt vara H90 banan de rider, för det första är filmen över 5 min lång och med tanke på att banan får vara Max 1800 m, och man ska rida 480 m/min, så rider de antingen i sjukt undertempo (<360 m/min) eller så är den rundan de rider en bra bit längre + att ett hinder är med, som faktiskt inte får vara med i H90, nämligen ugglehålet.

Ni som har tävlat förr, är jag helt ute och cyklar?

Det ser ut som det går jättelångsamt så säkert är det så att drönaren ska hinna med. Har aldrig tänkt på att ugglehål inte skulle få ingå i H90? Varför inte? Tågarp har ju oxå ett överbyggd hinder i H90

11150453_10153234354096797_353190351345574266_n.jpg

Vart står att man inte får ha ugglebo i H90? De rider kanske lite långsammare för att drönaren ska hinna med?
Det ser ut som det går jättelångsamt så säkert är det så att drönaren ska hinna med. Har aldrig tänkt på att ugglehål inte skulle få ingå i H90? Varför inte? Tågarp har ju oxå ett överbyggd hinder i H90

11150453_10153234354096797_353190351345574266_n.jpg
Det står väl inget om vilka hinder som får ingå i vilken klass i TR? Däremot är det "Får Ej" på ugglebo i H90 enligt riktlinjerna.

/Lady_S

Jag reagerade på att det var färre hinder i Vinslöv än när jag red där men man kan ju se att de klipper flera ggr i filmen, är väl för att de byter sätt att filma på o då får ryttaren säkert vänta. Banan är fantastisk, jag är galen för att jag inte får chansen att rida där i år så ni som kan , åk dit!!:banana:

Ang ugglebo så står det faktiskt så i anvisningar till banbyggare så @Lady_S har rätt.

Jag reagerade på att det var färre hinder i Vinslöv än när jag red där men man kan ju se att de klipper flera ggr i filmen, är väl för att de byter sätt att filma på o då får ryttaren säkert vänta. Banan är fantastisk, jag är galen för att jag inte får chansen att rida där i år så ni som kan , åk dit!!:banana:

Ang ugglebo så står det faktiskt så i anvisningar till banbyggare så @Lady_S har rätt.

Det är i anvisningarna till banbyggare jag har hittat info om vilka hinder som får/inte får vara med, där står även antal hinder som är tillåtna, tempo och längd för klassen. Hur pass tvingande är dessa anvisningar? "Får ej" låter ju rätt så tvingande (det fanns även "bör ej" på en del hinder, det är ju en annan sak).

Här finns dessa anvisningar: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_18882/cf_559/Riktlinjer - bygga terrängbana.PDF

Iofs står det såhär innan bör/får ej-listan: "Med måtta och sans bör ”Bör/Får ej listan” användas av banbyggare och tekniska delegater = fälttävlansförståelse."

Jag tror att jag har hoppat en del ugglebon i debutant men jättelängesen... Men jag hade varit nervös för det i vinslöv om det är med.. Nu slipper jag ju det.

Vad är definitionen på ett "Ugglebo" då?

Står ju också "Minimihöjd till underkant tak (från avsprångspunkt) : 330 cm" under H90, så tak måste ju vara tillåtet. Var går gränsen mellan ett ugglebo och ett hinder med tak?

Vad är definitionen på ett "Ugglebo" då?

Står ju också "Minimihöjd till underkant tak (från avsprångspunkt) : 330 cm" under H90, så tak måste ju vara tillåtet. Var går gränsen mellan ett ugglebo och ett hinder med tak?

Tror du kanske svarade på den fråga själv där ;)

Kollade filmen igen på ugglan och ser inte att inte den skulle vara godkänd. Det är ju inget fluff i ugglan utan bara ett tak med en uggla och tak får det ju vara.

Det här var krångligare än jag först trodde. :D Ingen som känner en banbyggare? Tror jag ska kolla på fälttävlansringen, där finns det ju många som är mycket insatta. :idea:

• Gilla
Reactions: fio
Hej hörrni! Nu är jag tillbaka igen ;) min satsning mot debut fick läggas på is i våras av lite olika anledningar, men nu är vi på g igen! Vår första tävling blir om två veckor, och igår var vi på vår andra träning :banana: och det fastnade på bild! Såhär såg vi ut :laugh:
IMG_20150817_190055_zpsghorwjb9.jpg

Syns det hur nöjda vi är eller ;) lite ringrostiga i början men när vi fattade grejen gick det som en dans! En träning till blir det innan Udden den 30:e , där vi startar ST80. Taggad till tusen :bump:

Oavsett "fluff i ugglan" så fick du inte så jättemycket hjälp i FT-ringen, eller hur @L8P8? Tror inte du lär få några svart eller vitt svar, som både du o jag ville ha egentligen, utan tyvärr är nog det mesta en tolkningsfråga. Men det hindrar ju inte att man frågar TD på tävlingsplatsen om det är nåt man undrar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 418
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4