Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
-Kl-

Nu skriver jag ut oss från den här tråden på riktigt! Just nu känns livet väldigt orättvist nu när jag i alla fall kunnat börja rida litegrann igen även om hoppning nog är uteslutet så har Duna råkat ut för en fruktansvärd olycka! Tycker så otroligt synd om henne och kommer aldrig någonsin förlåta mig själv för att ha missat en murken del av transportgolvet trots att det inte var längesen vi tittade på det. Vi var påväg från betet till hennes nya lösdrift och golvet brast.

Nu är stackarn både opererad och gipsad och vår målsättning just nu är att hon ska kunna leva som promenad/sällskapshäst utan smärta. Vill helst bara gömma mig under en filt tills någon ringer och säger att allt är bra :cry::cry::cry: Hon betyder så otroligt mycket för mig!
Men fy vilken mardröm!!:nailbiting: Hoppas din pålle blir frisk så fort som möjligt!

-Kl-

Nu skriver jag ut oss från den här tråden på riktigt! Just nu känns livet väldigt orättvist nu när jag i alla fall kunnat börja rida litegrann igen även om hoppning nog är uteslutet så har Duna råkat ut för en fruktansvärd olycka! Tycker så otroligt synd om henne och kommer aldrig någonsin förlåta mig själv för att ha missat en murken del av transportgolvet trots att det inte var längesen vi tittade på det. Vi var påväg från betet till hennes nya lösdrift och golvet brast.

Nu är stackarn både opererad och gipsad och vår målsättning just nu är att hon ska kunna leva som promenad/sällskapshäst utan smärta. Vill helst bara gömma mig under en filt tills någon ringer och säger att allt är bra :cry::cry::cry: Hon betyder så otroligt mycket för mig!
Fy vad hemskt, jag hoppas att din häst blir någorlunda bra igen. Golvet i min förra transport var inte 100, sambon sa att det inte vågar någon fara, för det var ingen vikt där, men jag tyckte inte om att köra min häst i det ändå. Nu har jag en släp med aluminiumgolv el galvat istället...

Fy vad hemskt, jag hoppas att din häst blir någorlunda bra igen. Golvet i min förra transport var inte 100, sambon sa att det inte vågar någon fara, för det var ingen vikt där, men jag tyckte inte om att köra min häst i det ändå. Nu har jag en släp med aluminiumgolv el galvat istället...
Tack :heart Ja nu lär jag bli nojigast i världen vad det gäller transporter... svårt att acceptera att han sa golvet var okej... men men... hittat en som kunde bygga om släpet med alugolv...men inte riktigt bestämt mig om det känns värt att bygga om/laga upp eller om det är bättre att byta. Hem får hon i alla fall åka lastbil!

-Kl-

Jag håller också tummarna för att hon ska bli så hel som möjligt! :(

/Lady_S

Say what??? Peter Pan är ju bara bäst!! Lalla lala la lalla lala la var ju min 5-6-7-års tids hitlåt!:love:
Har inte åkt Helix eftersom jag passade på att ha en fin hjärnskakning i somras när ungarna bestämde att vi skulle dit, har aldrig haft en så tråkig dag i mitt liv när jag lallade runt där utan att åka en enda grej. Älskar alla bergodalbanor och allt som går fort o högt!:bump:

@pink_angel Din arme krake! Fruktansvärt och jag undrar när det ska bli lag på aluminiumgolv så sån här skit inte kan hända. Du får försöka att inte må för dåligt för det har ju visat sig att de kan brista trots att man nyligen kollat dom ordentligt. Håller tummarna för att din pålla snart mår bättre.

@Novali01 ,@Gnapp och @Lady_S Tack så mycket allihop!

Idag har jag i alla fall en väldigt god nyhet! Får visserligen inte hämta henne förrän typ 18-19e... Men just nu var deras största problem att hålla henne tillräckligt stilla och att hon krävde så mycket uppmärksamhet hahah. :D Hon är inte ens halt ,de tyckte hennes läkkött var fantastiskt! Många med samma skada har de inte lyckats rädda... och nu var veterinären lite försiktigt optimistisk om att hon faktiskt ska hålla för lättare träning på sikt, vågar inte riktigt tro på det än men det låter fantastiskt! Nu ska vi bara se till att hon håller sig på mattan! Får eventuellt hem henne med ännu en omgång gips som hon får ha några veckor bara för att hon inte ska hitta på något dumt.

Var ute i stallet i förrgår och förberedde lite, hon kommer få en box där hon ser i princip allt på hela gården så hon har något att roa sig med på dagarna och det finns även en 5x5m hage med hingststaket i metall så förhoppningsvis kan hon få gå ut i den relativt snart.

Tror jag börjar tro på mirakel snart!

@Novali01 ,@Gnapp och @Lady_S Tack så mycket allihop!

Idag har jag i alla fall en väldigt god nyhet! Får visserligen inte hämta henne förrän typ 18-19e... Men just nu var deras största problem att hålla henne tillräckligt stilla och att hon krävde så mycket uppmärksamhet hahah. :D Hon är inte ens halt ,de tyckte hennes läkkött var fantastiskt! Många med samma skada har de inte lyckats rädda... och nu var veterinären lite försiktigt optimistisk om att hon faktiskt ska hålla för lättare träning på sikt, vågar inte riktigt tro på det än men det låter fantastiskt! Nu ska vi bara se till att hon håller sig på mattan! Får eventuellt hem henne med ännu en omgång gips som hon får ha några veckor bara för att hon inte ska hitta på något dumt.

Var ute i stallet i förrgår och förberedde lite, hon kommer få en box där hon ser i princip allt på hela gården så hon har något att roa sig med på dagarna och det finns även en 5x5m hage med hingststaket i metall så förhoppningsvis kan hon få gå ut i den relativt snart.

Tror jag börjar tro på mirakel snart!
Härligt, vad glad jag blir! :)

/Lady_S

@pink_angel Vad fick hon för skada?
Usch så hemskt!

Lite blandat, ett djupt sår gick rakt in i hovleden som blev infekterad. Visste inte att infektioner går så fort men tar knappt en timme fick jag reda på när vi var på kliniken. Sen var det mesta runt kronranden skadat och svårt att hitta något att sy i då en del vävnad saknades då den skavdes av i samband med olyckan. Leden har det egentligen gått bra med enligt de uppgifter jag fått utan de är mer delarna runt hoven kronranden, kronvulsten ett sår väldigt nära elastiska pulpan m.m. som de var mest oroliga för om jag fattade det rätt. (Pratar med Mads som opererat henne dvs dansk veterinär så fattade inte allt). Så får se lite hur hoven klarar att växa sen. Fantastiskt glad att vi av en händelse plockat av bakskorna på henne då hon skulle släppas ihop med den nya stora flocken. Med skor hade det nog nämligen varit omöjligt att få loss henne på det sätt hon satt fast i släpet. Lite flyt ska man väl ha.

// Pink

Jag var i Öved igår på deras p&j. För att göra en lång historia kort, så kan man konstatera att den stackars hästen har allvarliga problem med sin pilot. :o Jag kunde inte brodda, för gängorna är bortom all räddning. Det var meningen att hovslagaren skulle komma i måndags, men han glömde mig. :mad: Så i stället för att vara nyskodd med fina gängor, så gick det inte alls att brodda. Hoppbanan var ganska hård och jag var rädd att vi skulle halka, så jag red väldigt försiktigt = kom på halva galoppsprång på flera ställen. Fina hästen hoppar helikoptersprång och river inte, men jag känner mig som en idiot... Den sista linjen blev iaf bra, så vi kom ut från banan med några bra språng i kroppen.

Är det någon som är nyfiken på att se eländet, så finns det foton i Öveds grupp på fejjan.

Nu ska vi inte hoppa mer innan Vinslöv, jag sparar på sprången. Vi ska koncentrera oss på att rida rakt på krumelurbanan, det är en utmaning när man har en häst som är lika böjd som en banan...:D

På måndag är det träning för Hannes Melin uppe i Vinslövs, känns skönt att fått se banan innan tävlingen eftersom vi båda är så gröna. Förhoppningsvis kan banan passa oss nybörjare :) Men sen vad jag ska tänka under dressyrmomentet har jag ingen aning om, debutantprogrammet ligger aningen under våra vanliga dressyrprogram ;) För några veckor sedan tog L sin första seger i medelsvår A och placering i St George så de flesta råden jag fått består framförallt av att rida lite lugnare/mesigare, men hur mycket? Jag vill ju fortfarande ha bra poäng, någon som har någon bra idé? :confused:

Hur många här inne är det som ska till Vinslöv, känns ändå som det kan vara en del :)

Lite fler bilder och en kort filmsnutt från träningen hos Ted förra veckan.
www.youtube.com/watch?v=ppPrFbqU01A

11836731_881173515251079_3932180823175563750_n.jpg

11813239_881173618584402_722918369249856926_n.jpg

11822399_881172931917804_130358794428099004_n.jpg

11811561_881172525251178_2396257203874292206_n.jpg

Jag skulle till Vinslöv.. men alla mina sadlar blev stulna i går natt då det var inbrott i sadelkammaren :mad:

Visst kan jag skaka fram en sadel akut men även så var det inte så optimalt då jag jobbar natten innan och det blir liksom för mkt med allt för att ha lust att verkligen åka dit känner jag :(

@AW Jag hade verkligen inte ridit mesigare om jag var du.. Finns inga krav på att en fälttävlanhäst ska gå i ditten och datten formen bara för att det är debutant.. som i LC , utan bäste man vinner. Lydigt och avslappnat bara! Men din kuse blir väl inte spänd ändå?

Jag red ju 100 klass för några år sedan på min gamle som har flera placeringar i MsvB och jag red precis likadant i alla ökningar osv fastän det bara är förlängda.. precis samma samling på transportssträckorna osv. Visst han låg Etta efter dressyren men nog fan kunde vi fått till mer så släpp den tanken om att rida mesigare och särskilt eftersom det inte finns några rörelser så blir det inte jättespektakulärt.. Många sitter och rider på rena dressyrhästar i de klasserna ska du veta och satsar järnet.

Senast ändrad:
Dessutom så kanske du behöver lite marginal om du inte kan rida på tiden i terrängen? Var ju skitlängesedan jag red i Vinslöv sist men tror det kan vara lite svängigt där som tar tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 418
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar