Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker nog att betygsskalan ska vara samma för alla, oavsett om det är fälttävlan eller dressyr. Om ett Msv(?)-ekipage startar i LB så finns det förmodligen en anledning, tänker jag?

Däremot så tycker jag att det är rimligt att domaren tittar på olika saker i olika klasser, att ryttarens sits och ridvägarna är viktigare än hästens gångarter i lägre klasser, tex. Men det försvarar ju inte att ge lågt betyg på lösgjordhet i en lägre klass? :confused:

/Lady_S
Det jag har fått förklarat till mig någon gång är att de hästar som normalt går högre klasser, ofta rids i en form som är för samlad för den klass de deltar i (när man rider lägre klasser än normalt). Då kan de övergående få lägre poäng än de borde, precis som om man har en häst som går över tygeln genom hela programmet.

Det jag har fått förklarat till mig någon gång är att de hästar som normalt går högre klasser, ofta rids i en form som är för samlad för den klass de deltar i (när man rider lägre klasser än normalt). Då kan de övergående få lägre poäng än de borde, precis som om man har en häst som går över tygeln genom hela programmet.

I fälttävlan är det inte så.

Eftersom jag inte vet om jag ska skratta eller gråta så väljer jag att gapflabba!!!:laugh::laugh::laugh: HERREGUD VILKEN NOLLA TILL DOMARE!!!

Om du är snäll o rider bara hälften så bra i Tågarp, @AW, så slipper vi andra gå med skämskudde på hela dagen...

Fast jag skäms inte om min 5 åriga häst som startat en fälttävlan i sitt liv får hälften så bra poäng som @AW´s dressyrhingst som är 8 år och går St George.. nä faktiskt inte.

• Gilla
Reactions: AW
Ni anar inte hur skönt det är att läsa era kommentarer om vår dressyr! Visst känns det tokigt att vara missnöjd med 72% men som @fio skriver han är trots allt 8-årig dressyrhingst på St George-nivå så ett debutantprogram ska vi kunna göra bra. Just av den anledningen känns det extra kul att vi avancerade i resultatlistan efter terrängen så vi inte bara tappar efter dressyren :D

Jag har verkligen försökt att objektivt titta på vår program och jag tycker att han går i en bra form för klassen, uppe men med lång hals och inte komprimerad i kroppen. (Så här ser han mer ut när jag rider min vanliga dressyr: www.youtube.com/watch?v=5KbaDoE9NwU Ganska stor skillnad tycker jag...) 7 betyder ganska bra, 8 bra, 9 mycket bra och 10 utmärkt (dock inte perfekt) så jag undrar hur de högre betygen ser ut på den här nivån. Vårt program är inte utan missar men jag tycker att det är mjukt och harmoniskt. Jag hade verkligen velat prata med den här domaren om hur hon resonerade (6 och 6,5 på travvolterna!!!) det är inte meningen att hänga ut någon men jag vill verkligen förstå. Jag brinner ju för dressyren och det känns viktigt att man förstår bedömningen, även om man inte alltid håller med, så fler orkar med att tävla dressyr :p Att sen inte skriva något allmänt intryck tycker jag inte bara är dålig stil utan också dåligt hyfs :mad: @Gabby_Ossi fick ju både trevlig häst och trevlig uppvisning...

Ja men jag sa ju att Du inte skulle mesa i dressyren ;)

Attans att jag glömde det... ;) Jag hade fått 85% eller kanske 60%, vem vet :devil:

Utlovade bilder från hoppning och terräng. Viktigt att ni inte missar att vi hade med oss Mulle ut i terrängen :D (syns på bild nr 4 @Lena Furberg )
11904641_888604474507983_1228559167209953308_n.jpg

11873364_888604741174623_2135994941718199806_n.jpg

11954818_888604727841291_995327274058478695_n.jpg

11960080_888606204507810_1837355568454052935_n.jpg

11873476_888604804507950_8838895568349781025_n.jpg

11215189_888604904507940_4342816962569366991_n.jpg

11217529_888604684507962_4583281379226173649_n.jpg

Ni anar inte hur skönt det är att läsa era kommentarer om vår dressyr! Visst känns det tokigt att vara missnöjd med 72% men som @fio skriver han är trots allt 8-årig dressyrhingst på St George-nivå så ett debutantprogram ska vi kunna göra bra. Just av den anledningen känns det extra kul att vi avancerade i resultatlistan efter terrängen så vi inte bara tappar efter dressyren :D

Jag har verkligen försökt att objektivt titta på vår program och jag tycker att han går i en bra form för klassen, uppe men med lång hals och inte komprimerad i kroppen. (Så här ser han mer ut när jag rider min vanliga dressyr: www.youtube.com/watch?v=5KbaDoE9NwU Ganska stor skillnad tycker jag...) 7 betyder ganska bra, 8 bra, 9 mycket bra och 10 utmärkt (dock inte perfekt) så jag undrar hur de högre betygen ser ut på den här nivån. Vårt program är inte utan missar men jag tycker att det är mjukt och harmoniskt. Jag hade verkligen velat prata med den här domaren om hur hon resonerade (6 och 6,5 på travvolterna!!!) det är inte meningen att hänga ut någon men jag vill verkligen förstå. Jag brinner ju för dressyren och det känns viktigt att man förstår bedömningen, även om man inte alltid håller med, så fler orkar med att tävla dressyr :p Att sen inte skriva något allmänt intryck tycker jag inte bara är dålig stil utan också dåligt hyfs :mad: @Gabby_Ossi fick ju både trevlig häst och trevlig uppvisning...
Jag fick "ostadig stundtals" på lösgjordhet, det var allt hon skrev i mitt protokoll där nere (och sjuan jag fick där var inte på lösgjordhet, det var på framåtbjudning)
I övrigt fick jag fyra kommentarer och så få har jag nog aldrig fått...

Är dålig på att lägga in bilder annars hade jag lagt ut bild på mitt protokoll.

Jag ska ärligt säga att jag aldrig sett såna protokoll förut. Så många fälttävlan och dressyrprogram som jag ridit i mitt liv, firar faktiskt 25 år som FT-ryttare i år kom jag på! och aldrig har jag sett några så fattiga protokoll som dessa två.

Alltså Vinslöv :love: Som en enda jättestor fälttävlanspark :love: O jag gillade alla hinder utom trippelgrejen som stod precis efter en konstig liten sväng. Dit vill jag åka nästa år!

Var med @L8P8 o fina Leia på deras första start. Så himla härligt att följa med någon är glad, lugn o trygg med sin häst "oavsett vad som händer" :bow: O Leia var en riktigt liten prinsessa ju! Perfekt fälttävlanshäst o ha med en hel dag :D Superbra första start :bump:

Mitt mål för dagen var dessutom o klappa @AW s Luxus och det blev med råge uppfyllt (Lotta fick påminna mig om att klappa dock, hahaha) när jag fick promenera runt med honom både efter målgång o lite senare när matte hämtade pris. Vilken häst alltså :love: :love: :love: Jag är som bekant ponnymänniska, hingsträdd o tycker det är sjukt läskigt o vara på marken med hästar jag inte känner. Att en stor halvblodshingst (dessutom dressyrhäst :p) skulle bota alla de grejerna på ett lite kick hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Vilken gentleman! :love: Måste ju ha tidernas temperament alltså! Han gick ju liksom inte där o sov men likväl följde han lilla mig så mjukt hela tiden :bow:

Igår hämtade jag äntligen ut Tigers nya sadel också :bump: Vi fick grönt ljus den 7/5, bara 15 veckor o 3 dagar senare tog det att hitta den modellen (Barnsby hade ju slutat tillverkas), leta begagnar, hitta vettig ÅF, beställa o sedan till slut få hem den. Hoppas jag slipper rida ett enda pass till i Lippon som jag verkligen inte kommer överrens med längre.

Barclay Liberte i kalvskinn (skötseltips mottages tacksamt), 17" W första lilla provrundan igår kväll:

Har läst lite i tråden då och då men tänkte att det kunde vara kul att skriva något själv också, då även jag får räknas som fälttävlansnewbi :) Tävlar hoppning i vanliga fall

Var också i Vinslöv och gjorde min och och hästens fälttävlansdebut.
Tycker liksom ni att dressyrdomaren var riktigt tråkig med sin brist på kommentarer. Fick 3 korta kommentarer men är i övrigt nöjd med mitt resultat. 66,50% (50,3 straff). I hoppningen fick jag onödigt stopp på hindret efter kombinationen. Kom lite mittemellan på 6 och 7 språng. Kortade av vägarna därefter och lyckades bara dra på mig ett tidsfel.
I terrängen var vi felfria på hinder men red lite drygt 35 sekunder över tiden så det blev 12 tidsstraff. Sammanlagt 67,3 straff och jag är nöjd med våran debut. Tiden i terrängen brydde jag mig inte om alls nu när det var första gången, men det ska vi jobba på tills nästa gång :)

Film från dressyren
Hoppningen
Och terrängen

Bonusbild på min medhjälpare som visste hur man skulle få tiden att gå mellan starterna.
11061655_10153142872682362_4593646776323032431_n.jpg

Det var väl en jättebra debut tycker jag! Ser ut som du råkat ut för ett fenomen som vi alla i biznizzen känner till...nämligen att man har med sig dressyrgaloppen in på hoppbanan!:crazy: Syns så tydligt att du får en betydligt bättre galopp efter ditt stopp. Men jag tycker faktiskt din lilla häst kund bjudit till o trampat om, inte behöver hon stanna på ett sånt litet hinder.

Du har iaf en härlig trav på din pålle och galoppen i terrängen bådar gott inför framtiden!:banana:

Alltså Vinslöv :love: Som en enda jättestor fälttävlanspark :love: O jag gillade alla hinder utom trippelgrejen som stod precis efter en konstig liten sväng. Dit vill jag åka nästa år!

Var med @L8P8 o fina Leia på deras första start. Så himla härligt att följa med någon är glad, lugn o trygg med sin häst "oavsett vad som händer" :bow: O Leia var en riktigt liten prinsessa ju! Perfekt fälttävlanshäst o ha med en hel dag :D Superbra första start :bump:

Mitt mål för dagen var dessutom o klappa @AW s Luxus och det blev med råge uppfyllt (Lotta fick påminna mig om att klappa dock, hahaha) när jag fick promenera runt med honom både efter målgång o lite senare när matte hämtade pris. Vilken häst alltså :love: :love: :love: Jag är som bekant ponnymänniska, hingsträdd o tycker det är sjukt läskigt o vara på marken med hästar jag inte känner. Att en stor halvblodshingst (dessutom dressyrhäst :p) skulle bota alla de grejerna på ett lite kick hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Vilken gentleman! :love: Måste ju ha tidernas temperament alltså! Han gick ju liksom inte där o sov men likväl följde han lilla mig så mjukt hela tiden :bow:

Igår hämtade jag äntligen ut Tigers nya sadel också :bump: Vi fick grönt ljus den 7/5, bara 15 veckor o 3 dagar senare tog det att hitta den modellen (Barnsby hade ju slutat tillverkas), leta begagnar, hitta vettig ÅF, beställa o sedan till slut få hem den. Hoppas jag slipper rida ett enda pass till i Lippon som jag verkligen inte kommer överrens med längre.

Barclay Liberte i kalvskinn (skötseltips mottages tacksamt), 17" W första lilla provrundan igår kväll:

Alltså nu vill jag inte vara sån men den sadeln ser ut att vara 3 nummer för trång?

Ni får tycka det hur mycket ni vill :D Den ser helt tokig ut. Även den vi provade som ju var riden i ett år o ännu lite mjukare stoppning av vad jag kan känna såg väldigt udda ut tyckte jag o fler med mig:

Här är Lippon (för långt bak) vid samma tillfälle som bilden ovan på provsadeln:

Det har väl delvis diskuterats någon annanstans här men min häst är uppenbarligen inte så lätt som han kanske ser ut. Med denna sadeln vi provade var han väldigt tydlig. Precis som med Lippon, den är det som sagt jag som verkligen inte kan lära mig rida i o jag har insett att det påverkar honom mer än jag kanske trott.

Det ska bli sjukt intressant att se hur det utvecklas tycker jag. Jag säger inte på någotvis att den ser ut o ligga bra på bilden men jag hoppas att det är fler faktorer som spelar in.

Här är förresten produktbilden:
http://www.idealsaddle.com/catalogue/view/14/barclay-co#ad-image-3

När jag slutat stirra på det jäkla framvalvet så får jag uppfattningen att just framvalvet bara är huge (typ plats för den där megamanken). Tänker man sig det i normal storlek så var iaf provsadeln väldigt välbalanserad på Tiger och för mig att rida i och man fik lätt in hela handflatan mellan Tiger o ortspets när jag red i den, den klämde inte ett jota (provsadeln var en bomvidd smalare). Denna kändes nog lite smalare men å andra sidan så är den lite stel (typ vid knävulstren) o stoppningen helt ny, den kommer ju troligtvis sätta sig. Tycker inte heller den verkar klämma som om den är för smal men det är min sadelutprovare (som hjälpt oss sedan hästen var 3 år och sett honom under massor med sadlar) såklart bättre på o se.

Ååååkeejjj! ;) Men provsadeln låg definitivt i bättre balans än din så vi hoppas den sätter sig under ridning. Spännande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar