Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@prallan Ha ha vad enkelt det kan vara! Önskar det var likadant på stor häst och det är det nog kanske, bara vi vuxna som krånglar till det på ryggen!

@Marvin Som vi pratat om förut, det är jättesvårt att utbilda både sig själv o häst samtidigt. Du råkade ju dessutom få en svårare variant av häst som "första" häst och det gör ju inte saken lättare!
Han är verkligen en guldponny! :love: Men lite fick hon jobba för allt, den här spetsen tyckte han var läskig
5426FA7F-D890-4752-A8E0-17FBDE8ACFAD_zps3aljbqj2.png

Men vid tredje försöket kom de över
:) Även över smala culvertar (???) fick hon rama in ordentligt :p

Skam den som ger sig! :cool: Efter att ha kommit över den värsta besvikelsen över att det inte blev ngt i helgen, så upptäckte jag att anmälningen till Tågarp har öppnat. Nu är vi anmälda dit och hoppas på att ben, hovar och resten av kroppen kan hålla sig på banan tills dess....:angel::nailbiting: Någon gång borde vi väl kunna få ihop det?

Skam den som ger sig! :cool: Efter att ha kommit över den värsta besvikelsen över att det inte blev ngt i helgen, så upptäckte jag att anmälningen till Tågarp har öppnat. Nu är vi anmälda dit och hoppas på att ben, hovar och resten av kroppen kan hålla sig på banan tills dess....:angel::nailbiting: Någon gång borde vi väl kunna få ihop det?
min fuxfia kom in igår med 3 skor och en ajig framfot :banghead: har en p&j inplanerad på söndag så hoppas att hon mår bättre tills dess, och hoppas att hovslagaren kan komma innan fredag :/

min fuxfia kom in igår med 3 skor och en ajig framfot :banghead: har en p&j inplanerad på söndag så hoppas att hon mår bättre tills dess, och hoppas att hovslagaren kan komma innan fredag :/
Blääää för sånt. Hovslagaren hittade en liten, liten rest av en hovböld i bärranden, hoppas på att det är den som ställt till problem. Iaf så fick hon high tech räsersulor hela vägen runt, så får vi se om det kan göra saker och ting bättre. :D

Vi har fräst runt på terrängbanan i Tranemo idag. Väldigt kul! Några nya hinder blev det och jag slog mitt höjdrekord på terränghinder genom att hoppa en JÄTTEHÖG palissad. Den var typ 80 cm. :p
Vi tog oss också över banken för första gången. Uppför gick som en dans men nerför var läskigt (min åsikt, inte hästens) så jag tramsade runt en stund däruppe innan jag vågade hoppa ner.

Vi har fräst runt på terrängbanan i Tranemo idag. Väldigt kul! Några nya hinder blev det och jag slog mitt höjdrekord på terränghinder genom att hoppa en JÄTTEHÖG palissad. Den var typ 80 cm. :p
Vi tog oss också över banken för första gången. Uppför gick som en dans men nerför var läskigt (min åsikt, inte hästens) så jag tramsade runt en stund däruppe innan jag vågade hoppa ner.

Ner kommer man alltid ;)

Kul att det gick så bra! Vi kör imorgon för Viktoria C ska bli jättekul att komma ut igen!! Beställde just terrängskydd :)

Åh vad sugen jag blir när jag läser era inlägg... Men nu är vi lite på g igen efter sommarvilan, unghästen och jag. Hur mycket behöver man egentligen kunna styra för att hoppa terräng? O_o :p

Vi hoppade ett terränghinder vid hand häromdagen, räknas det? :D
Skämt å sido, blir kanske till våren för vår del!

20140608-3.jpg

Funderar på att anmäla till terrängträning i Tågarp den 27e sept... Efter tre hoppträningar som har gått hur bra som helst ska vi nog våga oss på terränghinder också!

Anmälde mig o Tiger :) Hoppas det blir en träning till i Flyinge innan dess dock, där är ju jättemycket lättare att individanpassa så man får ut mer än att bara "hoppa hinder".

Men i brist på annat o att jag ville hoppa på en annan bana innan året är slut så anmälde jag oss ändå :D

Hade egentligen också helst velat träna i Flyinge, men verkade som att Ted åker till Normandie nu så det blir inget där förrän efter Breeders-helgen?

Det är det som gör att jag tvekar lite på Tågarp, känns att det mest kommer bli folk som ska tävla där och som alltså är ganska klara men mest vill hoppa igenom så många hinder som möjligt. Bruce har ju inte hoppat några terränghinder på ett par år, om man ens kan räkna det som terränghoppning :angel:. Förutom inomhusterrängen då. Så vi kan nog behöva lite mer tid per hinder :cautious:

@Gabby_Ossi

Då förstår jag din tvekan, kan tänka mig att han kan behöva en lite mer systematisk o lugn träning :p Tiger är helt okomplicerad men det ger inte mig som ryttare så himla mycket att hoppa en massa hinder just nu, jag har lite mer grunder att träna på om man säger så :angel: Men hade varit kul o hoppa på något nytt ställe innan vintern som sagt så vi passar nog på ändå :)

Dagens terrängträning för Viktoria Carlebäck..

Vår andra träning någonsin och jag är verkligen supernöjd med henne! Går väl kanske lite fort ibland men är mest för att jag inte riktigt vant mig vid vilket tempo som är lagom i terrängen detta var bland annat första gången hon hoppade upphopp och första gången hon hoppade hinder på kulle och så många terränghinder i sträck. Tyckte det var lite onödigt bara att hon började trilskas med diket efter att hon hoppat det utan problem 4ggr men jag är inte mer än människa och begriper därmed inte hästhjärnor :P Men vi tror att hon blev lite trött helt enkelt och blev lite mentalt blockerad.

Efter träningen gick vi ner i vattenhindret som för tillfället är överfullt så kunde bara vada i det. Det tyckte nog Duna var det bästa av allt hahah och plaskade glatt runt med vatten upp till magen. En debutantstart nästa år börjar faktiskt kännas riktigt rimligt :)

=) // Pink

Jag är väldigt nöjd med mig själv och fina hästen efter gårdagens heldagsträning på Hajjerna. :)

Hade som mål att rida en hel 70-bana på eftermiddagen så att vi skulle vara förberedda inför tävlingen nästa söndag. Tränaren slängde dock fram en 80-bana till mig och sa: -Du rider den här! Så då fick jag ju göra det. :nailbiting:
Gick strålande bra på hinder 1-8 och lite småsvajigt på 9-11. Bra flyt och fina språng även på nedhopp som jag knappt vågat mig på innan. Lite vingel på en stock i skogsbrynet (blev skritt över), kort tvekan på vattnet (mycket nöjd ändå för om man frågar häst så var vatten livsfarligt i början på sommaren) och ett stopp på sista hindret (fasligt hög trippelbarr så här var det jag som fegade ur. Lyckades dock på andra försöket :D).

70-banan kommer ju kännas som "a walk in the park" efter detta. :angel:

Debuten igår på Hermanstorp var inte så lyckad... Fick inte ens hoppa terrängdelen får jag åkte av på andra hindret i banhoppningen... Hon har stoppade några gånger på framhoppningen och var allmänt pissig men hon hoppade jättefint på första hindret och bjöd fint på andra och skulle precis stampa av så nitade hon och jag åkte fram lite och så snubblade hon på bommarna så då fortsatte jag fram över halsen och landade med tränset i handen.
Det senaste har det känts som om hon inte ens tycker det är kul med hoppningen längre. Tänker åka och kolla upp henne för jag tror det kan bero på bakknäna som leder till att hon har någon låsning i ryggen eller något liknande :crazy:
Dressyren kändes helt OK men jag kunde ridit ut bättre i hörnen och hon hade lite dålig bjudning så jag fick 59.8 straff har jag för mig.

@Speedway har rätt. Jag klarade mig dock till näst-sista hindret iaf. Men jag har ingen tvärnit som ursäkt- han hoppar för bra bara så han hoppade mig ur sadeln. :(
Nu blir det till att nöta småhinder så jag kan hänga med när han tar av lite större, annars kommer vi aldrig upp i klasserna.
Dressyren gick rätt- piss. Han kändes ändå ok och jag hade väl räknat med runt 65 straff, det blev 73! Domaren var stenhårt, inget positivt alls. :cry:
Jaja, nya tag nästa år. Nu har vi till maj och Tranemo på oss att träna alla moment. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 418
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna